تمدید دوباره معافیت عراق از تحریم گاز ایران؛ امتیازدهی به بغداد یا تهران؟

Iranian worker Amir Ghanbari welds a gas pipe in the Tehran's Oil, Gas, Petrochemical Show, Iran
Iranian worker Amir Ghanbari welds a gas pipe in the Tehran's Oil, Gas, Petrochemical Show, Iran Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

در حالی که تهران همچنان در بن بست دریافت مطالبات پیشین خود از بغداد گرفتار است، آمریکا معافیت موقت عراق از تحریم واردات گاز ایران را به مدت ۶۰ روز دیگر تمدید کرد؛ معافیتی که به دلیل ادامه وابستگی تولید برق عراق به مصرف گاز ایران اعمال شده ولی دوره آن از ۱۲۰ روز پیشین به نصف کاهش یافته است.

آگهی

در حالی که تهران همچنان در بن بست دریافت مطالبات پیشین خود از بغداد گرفتار است، آمریکا معافیت موقت عراق از تحریم واردات گاز ایران را به مدت ۶۰ روز دیگر تمدید کرد؛ معافیتی که به دلیل ادامه وابستگی تولید برق عراق به مصرف گاز ایران اعمال شده ولی دوره آن از ۱۲۰ روز پیشین به نصف کاهش یافته است.

عراق در حال حاضر حدود ۱۸ هزار مگاوات برق تولید می‌کند ولی نیاز فعلی این کشور به برق حدود ۳۰ هزار مگاوات است. این نیاز تا سال ۲۰۳۰ به ۳۵ گیگاوات می‌رسد.

بر اساس دو قرارداد مجزای صادرات گاز به بصره و بغداد، ایران از سال ۱۳۹۵ خورشیدی متعهد شد تا به مدت ۶ سال روزانه ۶۰ میلیون متر مکعب گاز به عراق صادر کند. در حال حاضر، مطابق اعلام شرکت گاز ایران، میزان واردات گاز عراق از این کشور روزانه ۳۲ میلیون مترمکعب است.

این میزان گاز برای تولید حدود ۸ هزار مگاوات برق مصرف می‌شود. بر این اساس، بیش از ۶۶ درصد کمبود تولید برق عراق هنوز به واردات گاز از ایران وابسته است.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

ایالات متحده پس از آن که در ماه نوامبر سال ۲۰۱۸ میلادی خرید نفت و گاز ایران را تحریم کرد، برای عراق معافیت‌های کوتاه مدت در نظر گرفته و از این طریق این کشور را تحت فشار گذاشته تا با همکاری شرکت‌های آمریکایی و متحدانش از جمله عربستان سعودی وابستگی خود به گاز ایران را به صفر برساند. عراق اواخر سال ۲۰۱۸ میلادی اعلام کرده بود که قطع نیاز به گاز ایران نیازمند دو سال زمان است.

در پی روی کار آمدن دولت مصطفی کاظمی، نخست‌وزیر عراق در اوایل سال جاری میلادی، آمریکا با هدف اعلام حمایت از دولت جدید عراق، با اعطای معافیت ۱۲۰ روزه واردات انرژی از ایران موافقت کرد.

مصطفی کاظمی نیز حدود یک ماه پیش پس از دیدار با دونالد ترامپ در واشینگتن، قراردادهایی به ارزش هشت میلیارد دلار در حوزه انرژی با شرکت‌های شورون، بیکرهیوز، جنرال الکتریک، و اکسون منعقد کرد. از این میان، شرکت جنرال الکتریک در قالب دو توافق به ارزش بیش از ۱.۲ میلیارد دلار متعهد شد تا ضمن اصلاح ساختار نیروگاه‌های برق عراق، تقویت شبکه انتقال برق این کشور را عهده‌دار شود.

همچنین این شرکت اعلام کرد که قصد دارداز طریق کاهش ۴۰ درصدی اتلاف گاز در میادین و پالایشگاه‌های نفت عراق، تولید برق این کشور را ۳.۵ هزار مگاوات افزایش دهد. 

گذشته از این، عراق در تلاش است با جذب سرمایه گذاری عربستان سعودی و جلب حمایت کویت، شبکه برق خود را به شبکه برق خلیج فارس متصل کند.

با وجود تمام این تلاش‌ها، «احسان عبدالجبار»، وزیر نفت جدید عراق در تازه‌ترین گفته‌های خود اعلام کرده که کشورش تا سال ۲۰۲۵ به واردات گاز از ایران ادامه خواهد داد؛ هر چند که علی علاوی، وزیر دارایی عراق تصریح کرده که این واردات در سال‌های آتی شیبی نزولی خواهد داشت.

البته ابراز تمایل عراق برای ادامه واردات گاز از ایران در شرایطی است که تهران مدعی است که طلب ۵ میلیارد دلاری ایران از محل صادرات گاز به دلیل تحریم‌های بانکی آمریکا همچنان در بانک مرکزی عراق رسوب کرده و قابل برداشت نیست. هر چند ایران امیدوار بود که با تغییر رئیس کل بانک مرکزی و وزیر دارایی عراق در کابینه مسعود کاظمی شرایط برای تسویه بدهی ارزی این کشور به ایران تسهیل شود ولی با افزایش نزدیکی دولت جدید عراق به آمریکا و عربستان، تحقق این امیدواری دشوار به نظر می‌رسد.

مطابق آخرین تفاهم حاصل شده میان بانک مرکزی دو کشور، عراق حتی از پرداخت دیناری بدهی خود اجتناب کرده و مقرر شده تا از منابع حاصل از صادرات گاز ایران برای خرید کالاهای اساسی و غیرتحریمی استفاده شود.

بدهی خارجی دولت عراق در حال حاضر ۱۶۰ هزار میلیارد دینار(حدود ۱۳۳ میلیارد دلار) است که ۴۰ میلیارد دلار آن به کویت و عربستان تعلق دارد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

هزاران عراقی به بهانه نخستین سالگرد «انقلاب» به خیابان آمدند

افت فروش خودروهای برقی فولکس واگن؛ چرا اروپایی‌ها دوباره به خودروهای بنزینی روی آوردند؟

افزایش ۵ درصدی دستمزد هر ساعت کار در اتحادیه اروپا؛ حقوق ساعتی در کدام کشورها بالاتر است؟