آیا دولت جدید عراق به دنبال تقویت روابط با عربستان سعودی است؟

Ali Allawi, Iraq's deputy prime minister, who is also the country's finance as well as acting oil minister on a visit to Saudi Arabia
Ali Allawi, Iraq's deputy prime minister, who is also the country's finance as well as acting oil minister on a visit to Saudi Arabia Copyright Saudi Press Agency
Copyright Saudi Press Agency
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

دولت جدید عراق به نخست وزیری، مصطفی کاظمی، در عمر کوتاه خود، توافق‌های اقتصادی و دیپلماتیکی را با همسایه جنوبی خود رقم زده که طی چهار سال گذشته بی‌سابقه بوده است.

آگهی

دولت جدید عراق به نخست وزیری، مصطفی کاظمی، در عمر کوتاه خود، توافق‌های اقتصادی و دیپلماتیکی را با همسایه جنوبی خود رقم زده که طی چهار سال گذشته بی‌سابقه بوده است.

فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان روز شنبه اعلام کرد که پادشاه سعودی دستور اعزام سفیر این کشور به بغداد را صادر کرده است. این دستور در جریان سفر دو روزه علی علاوی، معاون نخست وزیر عراق به ریاض صادر شد.

عربستان سعودی سفارت خود در بغداد را در سال ۲۰۱۵ میلادی و پانزده سال پس از بسته شدن آن به دلیل حمله عراق به کویت در سال ۱۹۹۰، بازگشایی کرد و سامر آل سبحان را به عنوان سفیر این کشور در بغداد منصوب کرد.

یک‌سال بعد، بغداد خواستار تغییر وزیر عربستان شد که در مقابل پادشاه سعودی با محکوم کردن عراق به دخالت در امور داخلی این کشور با فراخواندن سفیر خود، سطح روابط دیپلماتیک خود را با عراق کاهش داد.

افزون بر افزایش سطح روابط دیپلماتیک دو کشور، در پایان سفر آقای علاوی که همزمان عهده‌دار وزارت دارایی و نفت عراق نیز هست، دو طرف بر همکاری مشترک برای بازگرداندن تعادل قیمتی در بازار جهانی نفت تاکید کردند. عربستان و عراق در حال حاضر دو تولیدکننده برتر اوپک محسوب می‌شوند.

همچنین به گفته آقای علاوی، عربستان متعهد شده تا ۳ میلیارد دلار وام برای جبران کسری بودجه سال ۲۰۲۰ در اختیار دولت جدید عراق قرار دهد و در میدان گازی «عکاس» واقع در غرب بغداد، سرمایه‌گذاری کند.

این مقام عراقی همچنین از توافق در خصوص کمک شرکت‌های سعودی برای بازسازی عراق خبر داد و ابراز امیدواری کرد که با تشویق دولت جدید عراق و بازگشایی گذرگاه‌های مرزی دو کشور، سرمایه گذاری شرکت‌های عربستان و حضور آنها در بازار این کشور رونق گیرد.

در مقابل وزیر خارجه عربستان نیز تاکید کرد که عربستان با هدف بازگرداندن آرامش به عراق در مبارزه با تروریسم دوشادوش بغداد خواهد بود.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

پرچم «دگرباشان جنسی» بر روابط عراق و اتحادیه اروپا سایه انداخت

نخست وزیر جدید عراق در دیدار با سفیر آمریکا: عراق مبدا تجاوز به کشورهای همسایه نخواهد بود

بغداد در رقابت با اقلیم کردستان، خط لوله نفت کروک-جیهان را بازگشایی می‌کند