هزاران عراقی به بهانه نخستین سالگرد «انقلاب» به خیابان آمدند

تظاهرات در بغداد و دیگر شهرهای عراق در سالگرد «انقلاب»
تظاهرات در بغداد و دیگر شهرهای عراق در سالگرد «انقلاب» Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

از بصره در جنوب و بغداد گرفته تا دیوانیه و دیگر شهر‌ها که تظاهرات سالگرد انقلاب در آنجا برپا است، معترضان از دشمنان متعددی نام می‌برند که مهم‌ترین آنها احزاب، شبه نظامیان، ایران، آمریکا و مجموعه سیاستمداران این کشور بودند.

آگهی

هزاران نفر از شهروندان عراقی معترض به سیاست‌های دستگاه اجرایی روز پنجشنبه به بهانه نخستین سالگرد شورش سراسری و بی سابقه در این کشور به خیابان آمدند.

خبرگزاری فرانسه با انتشار گزارشی از این تظاهرات که در میدان تحریرِ بغداد، پایتخت و دیگر شهرهای جنوبی عراق برپا شد، به نقل از معترضان نوشت که در صورت عدم تحقق اصلاحات اساسی از سوی دستگاه حاکمه، جنبش کم‌ رمق شده و از نفس افتاده آنها بار دیگر با قوت قبل از سر گرفته خواهد شد.

فرانس پرس از تامین شغل برای جوانان،‌ بهبود و فراگیری دسترسی به خدمات عمومی کاربردی و ارائه تضمین برای برپایی انتخابات شفاف و آزاد به عنوان بخشی از مطالبات اصلی معترضان یاد می‌کند و می‌نویسد: «این مطالبات در حالی فریاد زده می‌شود که عراق مدت‌ها است گرفتار فساد شده و در کانون توجه و نفوذ دو قدرت خارجی، یعنی ایران و ایالات متحده قرار گرفته است.»

در بخش دیگری از این گزارش می‌خوانیم: یکسال پس از زبانه‌گرفتن شعله‌های انقلاب و آغاز شدید‌ترین بحران اجتماعی تاریخ معاصر عراق که نزدیک به ۶۰۰ کشته برجای گذاشت، اوضاع کمی نسبت به گذشته متفاوت شده است. مصطفی کاظمی،‌ نخست وزیر جدید عراق امسال از تظاهرات و راه‌پیمایی‌هایی استقبال می‌کند که موج خشم فوران یافته از آنها بساط دولت‌های گذشته را برچید.

تلویزیون دولتی عراق که سال‌ گذشته از پخش گزارش‌های مربوط به جان باختن معترضان، ربوده شدن تظاهرکنندگان و مجروح شدن بیش از ۳۰ هزار نفر طفره می‌رفت، روز پنجشنبه با پخش سرود ملی و نمایش کلیپ‌هایی از تصاویر «شهدا»ی جنبش اعتراضب به استقبال تظاهرات سالگرد رفت.

این در حالیست که در میدان تحریرِ بغداد، همانند دیوانیه، شهری در استان جنوبی قادسیه،‌ تظاهرکنندگان دست دوستی دراز شده از سوی دولت و احزاب مختلف این کشور که برای انتخابات قانون‌گذاری زودرس ماه ژوئن آماده می‌شوند را پس می‌زنند.

Khalid Mohammed/Copyright 2020 The Associated Press. All rights reserved.
اجتماع جوانان و دانشجویان معترض به دولت عراق که در سالگرد انقلاب اکتبر به خیابان آمدندKhalid Mohammed/Copyright 2020 The Associated Press. All rights reserved.

حسن المیاهی،‌ یکی از تظاهرکنندگان به خبرگزاری فرانسه می‌گوید: «دولت‌های پیشین و کنونی وعده زیاد داده و می‌دهند اما هیچ تغییری در اوضاع حاصل نشده است.»

حسن در حالی برای اعتراض به خیابان‌های دیوانیه آمده که دیگر معترضان در اطراف او شعار محوری بهار عربی سر می‌دهند. آنها فریاد می‌زنند: «مردم خواهان سقوط حکومت هستند.»

از بصره در جنوب و بغداد گرفته تا دیوانیه و دیگر شهر‌ها که تظاهرات سالگرد انقلاب در آنجا برپا است، معترضان از دشمنان متعددی نام می‌برند که مهم‌ترین آنها احزاب، شبه نظامیان، ایران، آمریکا و مجموعه سیاستمداران این کشور بودند.

ابراهیم، جوانی ۲۸ ساله که به میدان تحریر آمده، می‌گوید: «امروز یاد افرادی را گرامی می‌داریم که برای پس گرفتن کشورمان از دزدها جان خود را از دست دادند.»

یک تظاهرکننده دیگر در بغداد می‌گوید: «اگر دولت اقدامی صورت ندهد و معترضان زندانی را آزاد نکند ما روز بیست و پنجم اکتبر باز هم برای اعتراض به خیابان‌ها سرازیر خواهیم شد.»

«انقلاب اکتبر» سال گذشته اوایل ماه آغاز اما به دلیل همزمان شدن با مراسم اربعین که امسال هشتم اکتبر برگزار می‌شود با وقفه‌ای سه هفته‌ای از روز بیست پنجم اکتبر از سرگرفته شد.

مروان حمید، جوان دانشجوی عراقی که در دیوانیه زندگی می‌کند همچون همه جوانان دانشجو پرشور و احساسی چنین به دولت جدید هشدار می‌دهد: اگر مطالبان معترضان برآورده نشود، منطقه سبز را به تصرف خود درخواهیم آورد، پارلمان را منحل خواهیم کرد و برای پایان دادن به فساد سازمان یافته و برچیدن بساط احزاب و شبه نظامیانی که وابسته به خارج هستند، دولتی موقت تشکیل خواهیم داد.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

پیشنهاد حشد شعبی برای آتش‌بس «مشروط و محدود» با آمریکا

تمدید دوباره معافیت عراق از تحریم گاز ایران؛ امتیازدهی به بغداد یا تهران؟

درگیری‌ها بین کردها، عرب‌ها و ترکمن‌ها در کرکوک عراق ۳ کشته و ۱۴ زخمی بر جا گذاشت