نخستین درگیری در میدان تحریر پس از ریاست کاظمی؛ دو تظاهرکننده عراقی جان باختند

تظاهرات در میدان تحریر بغداد
تظاهرات در میدان تحریر بغداد Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

شمار زیادی از کاربران شبکه‌های اجتماعی در عراق ضمن انتقاد به رویکرد مصطفی کاظمی، دولت جدید این کشور را به ادامه روش «سرکوب‌گرانه» دولت پیشین متهم می‌کنند.

آگهی

دو تظاهرکننده که در جریان درگیری میان معترضان عراقی و نیروهای امنیتی این کشور در بغداد زخمی شده بودند صبح روز دوشنبه جان باختند.

خبرگزاری فرانسه به نقل از منابع پزشکی در پایتخت عراق ضمن تایید این خبر اعلام کرد که دو شهروند عراقی پیش‌تر در جریان درگیری با نیروهای امنیتی در میدان تحریر بر اثر شلیک گاز اشک آور زخمی شده بودند.

این در حالیست که به گزارش برخی منابع عراقی در جریان درگیری‌های خونین یکشنبه شب در میدان تحریر جدا از گاز اشک آور گلوله جنگی نیز شلیک شده است.

این نخستین درگیری خونین میان معترضان و نیروهای امنیتی عراق در میدان تحریر پس از به قدرت رسیدن مصطفی کاظمی، نخست وزیر این کشور است.

تظاهرات در عراق سال گذشته میلادی در اعتراض به معضلات اقتصادی، نارسایی خدمات اجتماعی و دخالت‌های خارجی آغاز شد و به کناره‌گیری دولت انجامید. با این وجود معترضان همچنان بر این باورند که دولت جدید نتوانسته خواسته‌هایشان را برآورده کند.

آنچه یک شنبه شب روی داده به گزارش منابع داخلی و نیز رسانه‌های بین‌المللی به طور ویژه ناشی از اختلال عمده در شبکه برق رسانی عمومی بوده که با توجه به گرمای پنجاه درجه فصل تابستان در پایتخت عراق شهروندان را به ستوه آورده است.

کمیساریای عالی حقوق بشر عراق، نهادی وابسته به پارلمان این کشور با انتشار بیانیه‌ای ضمن ابراز تاسف از درگیری‌های خونین میان معترضان و نیروهای امنیتی در میدان تحریر از دولت خواسته‌ است تا تحقیقات در این مورد را آغاز کند.

در این بیانیه با اشاره صریح به استفاده نیروهای امنیتی از گلوله جنگی و مشقی و نیز شلیک گار اشک آور نسبت به کشته و زخمی شدن تعدادی از تظاهرکنندگان و نیز زخمی شدن برخی از نیروهای امنیتی در درگیری‌های عصر یکشنبه ابراز تاسف شده است.

مصطفی کاظمی، نخست وزیر عراق و دولتش در نخستین واکنش به درگیری‌های یکشنبه شب وعده دادند تا هرچه زودتر منشا اصلی خشونت‌ها و عامل کشته شدن تعدادی از شهروندان را مشخص کنند.

شمار زیادی از کاربران شبکه‌های اجتماعی در عراق ضمن انتقاد به رویکرد مصطفی کاظمی، دولت جدید این کشور را به ادامه روش سرکوب‌گرانه دولت پیشین متهم می‌کنند.

به توئیتر یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

حملات پهپادی به مقر پیشمرگه‌های کرد؛ اقلیم کردستان شبه‌نظامیان تحت حمایت بغداد را متهم کرد

«بمب ساعتی» اردوگاه الهول؛ عراق خواستار تخلیه بازماندگان داعش و تعطیلی اردوگاه شد

درگیری‌ها بین کردها، عرب‌ها و ترکمن‌ها در کرکوک عراق ۳ کشته و ۱۴ زخمی بر جا گذاشت