یک معترض عراقی دیگر در نزدیکی میدان تحریر بغداد به قتل رسید

یک معترض عراقی دیگر در نزدیکی میدان تحریر بغداد به قتل رسید
Copyright AFP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

«بین روزهای جمعه و شنبه گذشته دست کم سه تن از معترضان در محله‌های مختلف بغداد ربوده شده‌اند.»

آگهی

یک معترض عراقی در نزدیکی مقر اصلی استقرار تظاهرکنندگان ضد دولتی در بغداد، پایتخت عراق به دست مهاجمان ناشناس کشته شد.

برخی پزشکان در بغداد این خبر را تأیید کرده و برخی شاهدان نیز به خبرگزاری فرانسه گفته‌اند که مهاجمان با تفنگ مجهز به صدا خفه‌کن به مقتول شلیک کرده‌اند.

از زمان آغاز جنبش فراگیر ضددولتی در عراق در ماه اکتبر سال گذشته میلادی، تاکنون حدود ۵۵۰ نفر کشته و حدود ۳۰ هزار نفر دیگر نیز زخمی شده‌اند که اکثر آنها را جوانان تشکیل می‌دهند. پس از فروکش کردن نسبی آتش جنبش اعتراضی در عراق، برخی از معترضین سرسخت تصمیم گرفتند در خیابان‌ها بمانند، اما آنها همزمان تحت خشونتی دائمی قرار دارند.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

یک منبع بیمارستانی در مورد جدیدترین مورد قتل معترضان به خبرگزاری فرانسه گفت: «اواخر روز جمعه (۲۵ بهمن)، افراد مسلح ناشناس وارد چادر معترضان در نزدیکی میدان تحریر بغداد شدند و با تپانچه مجهز به صداخفه‌کن به سوی یک مرد تظاهرکننده شلیک کردند.»

هنوز معلوم نیست این مرد چرا هدف این حمله قرار گرفته است.

یکی دیگر از معترضین که در زمان قتل در همان نزدیکی بود به خبرگزاری فرانسه گفته که قبل از بیرون آوردن جسد و بردن آن به بیمارستانی در همان نزدیکی، جمعیتی را دیده که در اطراف چادر جمع شده و فریاد می زدند.

مرد جوان پیش از انتقال به بیمارستان جان خود را از دست داد.

ماه‌هاست که گروهی از افراد ناشناس در عراق با ربودن هدفمند برخی از معترضان و ترور برخی دیگر از آنها ظاهرا در تلاش هستند تا از پا گرفتن دوباره و گسترش اعتراض‌های عمومی جاری جلوگیری کنند. برخی از معترضان ربوده و شکنجه شده شکایت کرده‌اند اما تا کنون شکایت آنها به هیچ نتیجه‌ای نرسیده و هیچ یک از مقام‌های رسمی عراق نیز در این زمینه پاسخگو نبوده است.

یک منبع آگاه در پلیس عراق به خبرگزاری فرانسه گفت: «بین روزهای جمعه و شنبه گذشته دست کم سه تن از معترضان در محله‌های مختلف بغداد ربوده شده‌اند.»

کمیسیون حقوق بشر عراق بازداشت بیش از ۲ هزار و ۷۰۰ تن از معترضان از زمان آغاز اعتراضات را تأیید کرده و گفته است که بیش از ۳۰۰ نفر از این افراد همچنان در بازداشت به سر می‌برند.

تا کنون نام بیش از ۷۰ تن از معترضان نیز در سیاهه افراد گمشده ثبت شده است.

بین روزهای جمعه و شنبه گذشته دست کم سه تن از معترضان در محله‌های مختلف بغداد ربوده شده‌اند.
یک منبع آگاه در پلیس عراق
منبع: خبرگزاری فرانسه

خبرگزاری فرانسه در آذر ماه از «مرگ مشکوک» چندین تن از معترضان عراقی خبر داده و نوشته بود جسد برخی معترضان در شرایطی مبهم و ناشناخته در استان‌های مختلف عراق یافت شده است. یک مورد از این مرگ‌های «مشکوک» مربوط به زهرا علی، شهروند ۱۹ ساله عراقی بود. بدن بی‌جان این دختر جوان چند ساعت بعد از ربوده ‌شدنش در حالی پیدا شد که آثار شکنجه روی آن به چشم می‌خورد.

ثائر طیب و فاهم طایی نیز از جمله کنشگران و معترضان ضد دولتی بودند که اولی تاریخ ۱۷ آذر گذشته به دست دو فرد موتورسوار مسلح در برابر منزلش در کربلا به قتل رسید و دومی در روز ۲۴ آذر بر اثر انفجار بمب در خودرو جان خود را از دست داد.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

تا کنون ده‌ها فرد دیگر که در جریان اعتراض‌ها در عراق برای مدت کوتاهی بازداشت و سپس آزاد شده‌اند، گفته‌اند که افرادی مسلح یونیفورم‌پوش آنها را دستگیر کرده، اما آنها نتوانسته‌اند هویت بازداشت‌کنندگان را تشخیص بدهند. دولت عراق نیز می‌گوید که قادر به تشخیص هویت بازداشت‌کنندگان نیست.

ناآرامی‌ها در عراق از ۹ مهر با راهپیمایی و اعتراض به وضعیت معیشتی، گرانی و فساد دولتی آغاز شده و به سرعت به اعتراض علیه کلیت حکومت عراق بدل گشت. بخش مهمی از انتقاد معترضان عراقی نیز متوجه دخالت آمریکا و ایران در امور داخلی کشورشان است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

معترضان عراقی علیه نخست وزیر جدید به خیابان‌ آمدند

فعال مدنی مخالف دولت عراق در بصره به رگبار گلوله بسته شد

حملات پهپادی به مقر پیشمرگه‌های کرد؛ اقلیم کردستان شبه‌نظامیان تحت حمایت بغداد را متهم کرد