واکنش آلمان به تصمیم آمریکا مبنی بر ارسال تسلیحات خوشه‌ای به اوکراین چه بود؟

تسلیحات خوشه‌ای (عکس از آرشیو)
تسلیحات خوشه‌ای (عکس از آرشیو) Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

سخنگوی دولت آلمان روز جمعه تصریح کرد که بر خلاف دولت متبوعش، نه آمریکا و نه اوکراین کنوانسیون اسلو در مورد تسلیحات خوشه‌ای را امضا نکرده‌اند.

آگهی

اشتفان هبشترایت، سخنگوی دولت آلمان گفت: «دولت فدرال آلمان در سال ۲۰۱۰ به کنوانسیون تسلیحات خوشه‌ای پیوسته که به اعتقاد من این اسناد به کفایت موضع دولت آلمان را در مورد چنین تسلیحاتی آشکار می‌کند. اما برخلاف جمهوری فدرال آلمان، آمریکا و اوکراین این کنوانسیون را امضا نکرده‌اند و ما اطمینان داریم که تصمیم ارسال تسلیحات خوشه‌ای برای دوستان آمریکایی‌مان تصمیم راحتی نبوده است.»

سخنگوی دولت آلمان افزود: «در این جا با یک مورد خاص روبرو هستیم چرا که اوکراین از این مهمات در راستای حفاظت از جان شهروندان غیرنظامی‌اش استفاده می‌کند. استفاده از این بمب‌ها از سوی دولتی است که هدفش آزاد کردن خاکش است. از سوی دیگر فراموش نکنیم که روسیه تاکنون در این جنگ نامشروع و غیرقانونی تجاوز به خاک اوکراین از این تسلیحات در مقیاس وسیع استفاده کرده است.»

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا روز جمعه با تصریح بر اینکه «تصمیم دشواری» گرفته است از ارسال مهمات خوشه‌ای به اوکراین خبر داد.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

آنالنا بربوک، وزیر خارجه آلمان روز جمعه گفته بود که کشورش با ارسال مهمات خوشه‌ای به اوکراین مخالف است.

این تصمیم واشنگتن در آستانه نشست ناتو در لیتوانی پرسش‌های بسیاری را رقم زده است و احتمالا جو بایدن را در موضعی تدافعی در برابر همپیمانان‌اش قرار خواهد داد.

قریب دو سوم هم پیمانان آمریکا در جنگ اوکراین استفاده از مهمات خوشه‌ای را بدلیل قابلیت چنین بمب‌هایی در تهدید جان غیرنظامیان ممنوع اعلام کرده‌اند.

سازمان دیده‌بان حقوق بشر از اوکراین و روسیه خواسته است که به استفاده از مهمات خوشه‌ای پایان دهند. این گروه همچنین از واشنگتن خواسته بود تا دست به ارسال این تسلیحات نزند. 

به گفته دیده‌بان حقوق بشر هم نیروهای اوکراینی و هم نظامیان روسیه در جریان ۵۰۰ روز درگیری از تسلیحات خوشه‌ای استفاده کرده‌اند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

سند «استراتژی چین»؛ برلین در مناسبات با پکن رویکرد تازه‌ای در پیش می‌گیرد

۵۰۰ روز پس از آغاز جنگ؛ زلنسکی در جزیره مار و شویگو در میان نظامیان روس

بیش از ۴ میلیون آواره جنگ اوکراین تحت «حفاظت موقت» در اتحادیه اروپا ساکن شده‌اند