۵۰۰ روز پس از آغاز جنگ؛ زلنسکی در جزیره مار و شویگو در میان نظامیان روس

تصویری از ویدئوی ولودیمیر زلنسکی در جزیره مار
تصویری از ویدئوی ولودیمیر زلنسکی در جزیره مار Copyright AFP
Copyright AFP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین روز شنبه همزمان با گذشت پانصد روز از آغاز تهاجم نظامی روسیه به کشورش از جزیره مار در دریای سیاه بازدید کرد.

آگهی

اوکراین در ابتدای جنگ در این جزیره که در دریای سیاه واقع شده است بر نظامیان روسیه غلبه کرد. جزیره مار در پی آغاز تهاجم نظامیان روسیه به اوکراین به تصرف نیروهای روس در آمد اما آنها در ماه ژوئن سال ۲۰۲۲ مجبور به تخلیه این جزیره شدند. 

رئیس‌جمهوری اوکراین در پیامی ویدئویی همزمان با سفرش به جزیره مار اظهار داشت: «امروز در جزیره مار هستیم که هرگز به تسخیر اشغالگر در نخواهد آمد. همانطور که بقیه خاک اوکراین به تسخیر در نخواهد آمد زیرا ما کشوری شجاع هستیم.»

او همچنین از سربازان اوکراینی که طی ۵۰۰ روز گذشته در جبهه‌های نبرد حضور یافتند تشکر کرد. ولودیمیر زلنسکی جمعه شب در استانبول با رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه دیدار کرده بود. 

از سوی دیگر سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه نیز روز شنبه همزمان با پانصدمین روز درگیری‌ها ضمن دیدار با گروهی از نظامیان این کشور بر تمرین نظامی واحدهای تازه آموزش‌یافته ارتش نظارت کرد. تصاویری که وزارت دفاع روسیه از سرگئی شویگو منتشر کرده است اولین حضور وی در میان نظامیان کشورش از زمان تمرد شبه‌نظامیان واگنر محسوب می‌شود. 

وزیر دفاع روسیه پیش از این گفته بود که شورش شبه‌نظامیان واگنر تاثیری بر «عملیات ویژه» کشورش در اوکراین نداشته است. مقام‌های روسیه از اشاره به درگیری‌های ۵۰۰ روز گذشته در اوکراین تحت عنوان «جنگ» اجتناب می‌کنند. 

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

یکی از خواسته‌های اصلی یوگنی پریگوژین، رهبر گروه واگنر در جریان تمرد شبه‌نظامیان این گروه برکناری سرگئی شویگو از مقام وزیر دفاع بود. 

به گفته کمیساریای عالی سازمان ملل متحد برای پناهندگان شش میلیون و ۳۰۰ هزار نفر از شهروندان اوکراین در پی تهاجم نظامی روسیه به کشورهای دیگر پناهنده شده‌اند. این در حالی است که حدود شش میلیون نفر نیز در داخل خاک اوکراین آواره شده‌اند. 

نظامیان روسیه هم‌اکنون کنترل کمتر از ۲۰ درصد از خاک اوکراین در شرق و جنوب این کشور را در دست دارند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

سرگئی شویگو در تهران؛ وزارت دفاع روسیه: این سفر مرحله مهمی در توسعه همکاری‌های نظامی دو کشور است

واکنش آلمان به تصمیم آمریکا مبنی بر ارسال تسلیحات خوشه‌ای به اوکراین چه بود؟

اوکراین از پیشروی نیروهایش در نزدیکی شهر باهموت خبر داد