اخراج پناهجویان از ژاپن با تصویب نهایی قانون جدید مهاجرت آسان‌تر شد

جمع‌آوری لباس برای پناهجویان در ژاپن
جمع‌آوری لباس برای پناهجویان در ژاپن Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

دولت ژاپن روز جمعه در پی تصویب نهایی قانون جدید مهاجرت مدعی شد که این قانون «جنجالی» به بهبود شرایط پناهجویان کمک می‌کند.

آگهی

اما در مقابل، مخالفان قانون جدید مهاجرت بر این نظرند که این قانون به دولت ژاپن اجازه می‌دهد پناهجویانی را که درخواست‌هایشان برای چندین بار رد شده‌اند، آسان‌تر اخراج کند.

پیش از تصویب نهایی این قانون، پناهجویان می‌توانستند بدون توجه به تعداد درخواست‌هایشان برای پناهندگی، مادامی که درخواست جدیدشان در حال بررسی بود، در ژاپن بمانند اما اکنون دولت این کشور می‌تواند آن‌ها را پس از رد سومین درخواست، اخراج کند.

برخی از نمایندگان مجلس، وکلا و مدافعان حقوق شهروندی از مخالفان سرسخت لایحه بازنگری در قانون مهاجرت بودند.

کن سایتو، وزیر دادگستری ژاپن مدعی شد که «بسیاری» از پناهجویان از قانون پیشین مهاجرت سوء استفاده می‌کردند که اجازه نمی‌داد آن‌ها را تا زمانی که درخواستشان در حال بررسی بود، اخراج کنند.

وزیر دادگستری ژاپن در ادامه گفت که قانون جدید مهاجرت هم از اتباع خارجی که نیاز به حمایت دارند، حمایت می‌کند و هم با آن گروه از آن‌ها که قوانین را زیر پا می‌گذارند، برخورد می‌کند.

ژاپن در سال گذشته میلادی از میان ۱۲ هزار و ۵۰۰ نفری که تقاضای پناهندگی داشتند، فقط با درخواست ۲۰۲ پناهجو موافقت کرد و به هزار و ۷۶۰ پناهجوی دیگر به دلیل «ملاحظات بشردوستانه» اجازه اقامت در این کشور داد.

این کشور همچنین از آغاز حمله نظامی روسیه به اوکراین، به بیش از ۲ هزار و ۴۰۰ اوکراینی اجازه اقامت در ژاپن را داده است.

انجمن وکلای توکیو بازگرداندن متقاضیان پناهندگی به کشورهایشان را «حتی» در صورت داشتن سابقه کیفری به دلیل نقض حقوق بشر در برخی از این کشورها غیرقابل قبول دانست.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

برخی از وکلای متقضیان پناهندگی در ژاپن اعلام کرده‌اند که مقام‌های این کشور گاهی اوقات بدون آنکه پناهجویان را برای مصاحبه فرابخوانند، درخواست آن‌ها را رد می‌کنند.

سازمان عفو بین‌الملل در ماه مارس با درخواست از ژاپن برای بایگانی لایحه بازنگری در قانون مهاجرت، بازداشت پناهجویان در این کشور را «خشونت‌آمیز» توصیف کرد.

چگونگی نگهداری پناهجویان در بازداشتگاه‌ها در ژاپن همواره با انتقاد فعالان مدنی مواجه بوده است اما این انتقادها زمانی تشدید شد که یک شهروند ۳۳ ساله سریلانکایی در سال ۲۰۲۱ در یکی از این بازداشتگاه‌ها جان خود را از دست داد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

سرپیچی ورشو از خواست بروکسل؛ لهستان برای مقابله با ورود مهاجران غیرقانونی همه‌پرسی برگزار می‌کند

غرق شدن قایق مهاجران در دریای مدیترانه؛ دوازده نفر از بازماندگان پاکستانی‌اند

ریشی سوناک: انتقال پناهجویان از بریتانیا به رواندا تا چند هفته دیگر آغاز می‌شود