تجدیدنظر کوزوو؛ تحت شرایطی حاضریم در چهار شهر دوباره انتخابات برگزار کنیم

تنش‌ها در کوزوو
تنش‌ها در کوزوو Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

دونیکا گروالا شوارتز، وزیر امور خارجه کوزوو می‌گوید این کشور آمادگی دارد تحت شرایطی در چهار شهر شمالی بار دیگر انتخابات شهرداری‌ها را برگزار کند.

آگهی

با انتصاب شهرداران آلبانیایی تبار در این چهار شهر که اکثریت ساکنان آن صرب هستند تنش‌ها و اعتراضات گسترده‌ای در این مناطق شکل گرفته است. این اکثریت صرب شرکت در انتخابات را تحریم کرده بودند و تنها ۳.۵ درصد واجدان شرایط در انتخابات شرکت کردند و در نتیجه آلبانیایی‌تبارها توانستند در انتخابات شهرداری‌ها پیروز شوند. 

این مسئله و اعتراضات گسترده در مقابل ساختمان شهرداری‌ها سبب شد تا حتی هم‌پیمانان کوزوو مانند ایالات متحده هم به این روند اعتراض و از دولت این کشور بخواهند در این زمینه تجدید نظر کند. در همین رابطه روز سه‌شنبه ۶ ژوئن، گروالا شوارز، وزیر امور خارجه کوزوو در دیدار با همتای خود از جمهوری چک اعلام کرد که این کشور آمادگی دارد برای پایان دادن به خشونت‌ها انتخابات جدیدی را برگزار کند. 

او البته در ادامه افزود: «بله ما برای برگزاری انتخابات دوباره در این چهار شهر آماده هستیم اما برای برگزاری آن به گام‌هایی هم نیاز داریم.»

او همچنین اضافه کرد که برای این منظور لازم است که صربستان این شهروندان صرب تبار را مجبور به تحریم انتخابات نکند و آنها را برای مشارکت احتمالی در این فرآیند مورد تهدید قرار ندهد. وزیر خارجه کوزوو همچنین اضافه کرد که مردم نباید در این انتخابات اقداماتی چون تهدید، خشونت‌ و مواردی از این دست را از سوی اوباش احساس کنند. 

پس از ناآرامی‌های اخیر در شمال کوزوو، نیروهای کمکی حافظ صلح ناتو وارد این کشور شدند تا به دولت برای کنترل اوضاع کمک کنند. 

همچنین، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در بیانیه‌ای ضمن انتقاد از آلبین کورتی، نخست وزیر کوزوو اعلام کرده بود که تصمیم دولت در مورد شهرداران غیرضروری بوده و تنش‌ها را تشدید می‌کند. او همچنین از همه طرف‌ها خواسته بود تا برای کاهش تنش‌ها اقدام فوری انجام دهند و خشونت در این مناطق پایان یابد.

سفیر آمریکا در کوزوو هم در صحبت‌هایی با اشاره به مذاکره با نخست وزیر کوزوو گفته بود که آمریکا به صورت مستقیم از نخست وزیر کوزوو خواسته تا اقدامات فوری برای کاهش تنش‌ها در شمال انجام گیرد اما او به این درخواست‌ها پاسخی نداده است.

به نظر می‌رسد تصمیم جدید دولت کوزوو نشانه‌ای است از ادامه انتقادها و فشارهای جهانی علیه تصمیم پرشیتنا و این کشور بالاخره تصمیم گرفته در خصوص انتخابات شهرداری‌ها در شمال تجدیدنظر کند. 

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

در سال ۱۹۹۹ میلادی و در پی درگیری‌های خونین در صربستان، نیروهای ناتو صرب‌ها را مجبور به خروج از کوزوو کردند. از آن زمان، ناتو عملیات حافظ صلح را در این سرزمین که عمدتا آلبانیایی‌ها در آنجا حضور دارند، برعهده دارد. با این حال در بخش‌های شمالی این کشور اکثریت مردم صرب هستند. کوزوو در سال ۲۰۰۸ استقلال خود را اعلام کرد اما صربستان هنوز آن‌را به رسمیت نشناخته است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

روسيه: غرب از مقصر جلوه دادن صرب‌ها در درگیری‌های کوزوو دست بردارد

سرنوشت شهرداران آلبانیایی در همه‌پرسی چهار ناحیه صرب‌نشین شمال کوزوو رقم می‌خورد

کوزوو برای توسعه «نیروی نظامی رسمی» از آمریکا تسلیحات مدرن دریافت می‌کند