روسيه: غرب از مقصر جلوه دادن صرب‌ها در درگیری‌های کوزوو دست بردارد

سربازان KFOR، جبهه و افسران پلیس کوزوو از ساختمان شهرداری پس از درگیری های دیروز بین صرب ها و نیروهای حافظ صلح KFOR به رهبری ناتو در شهر Zvecan در شمال کوزوو،  محافظت می کنند.
سربازان KFOR، جبهه و افسران پلیس کوزوو از ساختمان شهرداری پس از درگیری های دیروز بین صرب ها و نیروهای حافظ صلح KFOR به رهبری ناتو در شهر Zvecan در شمال کوزوو، محافظت می کنند. Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

در پی تشدید درگیری‌‌‌ها در شمال کوزوو و زخمی شدن ده‌ها تن از نیروهای حافظ صلح ناتو در این منطقه، روسیه با انتقاد از غرب از آن‌ها خواست به «تبلیغات دروغین» خود درباره خشونت در کوزوو پایان دهند و خواستار اقدامات قاطع برای کاهش تنش‌ها شد.

آگهی

وزارت امور خارجه روسیه در بیانیه‌‌ای اعلام کرد: «ما از غرب می‌خواهیم که سرانجام به تبلیغات دروغین خود پایان دهد و از مقصر دانستن صرب‌ها در حوادث کوزوو که به طور مسالمت آمیز به دنبال دفاع از حقوق و آزادی‌های مشروع خود هستند، دست بردارد.»

در بخش دیگری از این بیانیه آمده است «ما به اقدامات قاطع برای کاهش تنش‌‌ها نیاز داریم».

مسکو همچنین تاکید کرده است که ایجاد «شهرداری‌هایی برای جامعه صرب‌ها شرط کلیدی برای گفتگو است» که به تنهایی می‌تواند فرصتی برای ایجاد ثبات و امنیت در منطقه باشد.

در روزهای اخیر اوضاع در شمال کوزوو به دلیل انتخاب شهرداران آلبانیایی تبار متشنج است، جایی که اکثر ساکنین آن صرب هستند. آن‌ها حکومت پریشتینا را به رسمیت نمی‌شناسند و همچنان به بلگراد وفادار‌ هستند.

تنش‌‌ها زمانی شدت گرفت که در ماه آوریل صرب‌های کوزوو انتخابات شهرداری‌ها را تحریم کردند با این اقدام آلبانیایی تبارها فرصت یافتند کنترل شوراهای شهر را با مشارکت کمتر از ۳.۵ درصد در دست بگیرند.

هرچند بیش از ۹۰ درصد جمعیت کوزوو را آلبانیایی تبار تشکیل می‌دهند اما در مناطق شمالی صرب‌ها اکثریت جمعیت را دارند.

روسیه گفته است: "اگر غربی‌ها واقعا نگران صلح و ثبات هستند، هنوز برای عقب نشینی از تقلب در انتخابات شهرداری‌ها دیر نیست.»

روز دوشنبه با شدت گرفتن تنش‌ها حدود ۳۰ تن از نیروهای بین المللی به رهبری ناتو در کوزوو در درگیری با تظاهرکنندگان صرب که خواستار کناره گیری شهرداران آلبانیایی بودند، مجروح شدند. این درگیری‌ها همچنین منجر به زخمی شدن ده‌‌ها تن از معترضان شد.

معترضان سعی داشتند به یک ساختمان دولتی حمله کنند که ماموران برای مقابله با آن‌ها از گاز اشک‌آور و نارنجک‌های صوتی استفاده کردند و صرب‌های معترض با پرتاب سنگ و سایر اجسام سخت پاسخ آن را دادند.

جوزپ بورل، وزیر امور خارجه اتحادیه اروپا یک روز پس از این حادثه از صرب‌ها و کوزوویی ها خواست «فورا و بدون قید و شرط» به تنش‌ها پایان دهند.

آقای بورل در بروکسل پس از گفتگوی تلفنی با آلبین کورتی، نخست وزیر کوزوو و الکساندر ووچیچ، رئیس جمهوری صربستان، گفت کشورهای عضو اتحادیه اروپا در حال مذاکره درباره اقدامات احتمالی در این زمینه هستند که اگر «طرفین در برابر اقدامات پیشنهادی برای کاهش تنش‌ها مقاومت کردند» آن را به اجرا بگذارند.

روز گذشته مقامات رسمی کوزوو اعلام کردند «تعدادی از سربازان ایتالیایی و مجارستانی مورد حملات غیرقانونی قرار گرفتند و به دلیل انفجار مواد محترقه دچار جراحت، شکستگی و سوختگی شدند.»

کریستوف زالای بوبرونیچکی، وزیر دفاع مجارستان اعلام کرد هفت سرباز مجار به شدت مجروح شده‌اند که برای مداوا به کشور منتقل خواهند شد.

از سوی دیگر رئیس جمهوری صربستان تعداد معترضان مجروح شده را ۵۲ تن اعلام کرد و گفت حال سه نفر از آ‌ن‌ها وخیم است.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید 

کوزوو در مرکز شبه‌ جزیره بالکان در جنوب شرقی اروپا در سال ۲۰۰۸ از صربستان اعلام استقلال کرد اگرچه صربستان همچنان آن را بخشی از خاک خود می‌داند اما تا کنون ۱۱۰ کشور جهان جمهوری کوزوو را به رسمیت شناخته‌اند. با این حال روسیه و چین دو عضو دائم شورای امنیت همچنان آن را به رسمیت نمیشناسند.

کوزوو از غرب با آلانی و مونته‌نگرو، از شمال و شرق با صربستان و از جنوب با مقدونیه شمالی همسایه است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

تجدیدنظر کوزوو؛ تحت شرایطی حاضریم در چهار شهر دوباره انتخابات برگزار کنیم

صربستان و کوزوو برغم تمجید اتحادیه اروپا از پیشرفت مذاکرات از امضای توافق نهایی بازماندند

تحولات ایران و جهان؛ بریتانیا دو شهروند این کشور را متهم به جاسوسی برای چین کرد