ارتش صربستان فرمان آماده‌باش گرفت؛ بلگراد برای حمایت از صرب‌تبارهای کوزوو سربازان را به مرز فرستاد

درگیری پلیس کوزوو با صرب‌تبارها
درگیری پلیس کوزوو با صرب‌تبارها Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

الکساندر ووچیچ، رئیس جمهوری صربستان فرمان آماده‌باش ارتش این کشور را صادر کرد و به این نهاد نظامی دستور داد در مرز کوزوو مستقر شوند.

آگهی

میلوش ووچویچ، وزیر دفاع صربستان در یک برنامه زنده تلویزیونی تأیید کرد که ارتش این کشور فوراً به سمت مرز صربستان و کوزو حرکت کرده است. او در ادامه مدعی شد که دولت کوزوو در برابر صرب‌تبارهای مقیم جمهوری کوزوو متوسل به خشونت شده است.

بنا به گزارش‌ها، مناطق شمالی جمهوری کوزوو، منطقه‌ای که تحت تسلط صرب‌تبارها است در هفته‌های گذشته و پس از برگزاری انتخابات محلی شاهد درگیری‌های خشونت‌بار میان پلیس و صرب‌تبارها بوده است.

پلیس برای متفرق کردن معترضانی که تلاش داشتند مانع ورورد شهردار تازه انتخاب شده شهر زوچان شوند، گاز اشک‌آور پرتاب کرد. پس از تحریم انتخابات محلی توسط صرب‌تبارهای کوزوو، آلبانی‌تبارها به پیروزی رسیدند.

تحریم انتخابات محلی توسط صرب‌تبارهای ساکن در چهار شهر شمالی کوزوو که مدعی برآورده نشدن خواسته‌هایشان برای خودمختاری هستند، یک شکست جدید در مسیر توافق ماه مارس میان صربستان و جمهوری کوزوو است.

پلیس کوزوو در بیانیه‌ای اعلام کرد که پنج نفر از نیروهایش در اثر پرتاب سنگ و اشیای دیگر توسط معترضان مجروح شده‌اند. در مقابل، برخی مقام‌های محلی از مجروح شدن ۱۰ صرب خبر دادند که به بیمارستان منتقل شده‌اند.

دفتر ویوسا عثمانی، رئیس جمهوری کوزوو در بیانیه‌ای صربستان را مسئول تشدید تنش دانست.

رویترز در گزارشی از حضور چندین خودروی نیروهای حافظ صلح ناتو در کوزوو در نزدیکی محل درگیری خبر داد.

سفیر آمریکا در پریشتینا هم در حساب کاربری خود در توئیتر، اقدام پلیس کوزوو را محکوم کرد و خواستار پایان دادن به خشونت‌ها شد.

پلیس کوزوو در بیانیه‌ای اعلام کرده بود که به شهرداران تازه انتخاب شده کمک می‌کند تا بتوانند به دفاتر شهرداری در چهار شهر شمالی کوزوو وارد شوند.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

صرب‌‌تبارهای مناطق شمالی کوزوو اعلام استقلال کوزوو از صربستان در سال ۲۰۰۸ را نمی‌پذیرند و همچنان بلگراد را پایتخت خود می‌دانند.

آلبانیایی‌‌تبارها بیش از ۹۰ درصد جمعیت کوزوو را تشکیل می‌دهند و صرب‌ها فقط در مناطق شمالی در اکثریت هستند.

طرح مورد حمایت غرب که به طور شفاهی توسط دولت‌های کوزوو و صربستان در ماه مارس مورد موافقت قرار گرفت با اعطای خودمختاری بیشتر به صرب‌‌تبارهای مقیم کوزوو و با حفظ اختیارات نهایی توسط دولت پریشتینا، تنش‌ها را کاهش داد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

رهبران صربستان و کوزوو از مذاکرات مستقیم در بروکسل خودداری کردند

تظاهرات ملی‌گرایان افراطی صربستان در مخالفت با طرح غرب برای شناسایی استقلال کوزوو

انتخابات هند؛ بزرگترین رای گیری جهان تحت تدابیر امنیتی آغاز شد