تظاهرات ملی‌گرایان افراطی صربستان در مخالفت با طرح غرب برای شناسایی استقلال کوزوو

Belgrade
Belgrade Copyright Darko Vojinovic/Copyright 2023 The AP. All rights reserved
Copyright Darko Vojinovic/Copyright 2023 The AP. All rights reserved
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

صدها تن از ملی گرایان صرب که مخالف برسمیت شناختن کوزوو به عنوان یک کشور مستقل هستند، در مرکز بلگراد تظاهرات کردند.

آگهی

صدها تن از ملی گرایان صرب با تظاهرات در مرکز بلگراد، پایتخت صربستان، به دولت هشدار دادند که نباید طرح حمایتی غرب مبنی بر شناسایی کوزوو به عنوان یک کشور را بپذیرند.

اتحادیه اروپا و ایالات متحده از مقامات صربستان می خواهند کوزوو را به عنوان یک کشور مستقل شناسایی کند تا این کشور بتواند گام بزرگی برای عضویت رسمی در سازمان ملل متحد بردارد.

ملی گرایان صرب که از لحاظ تاریخی حامیان نزدیک مسکو هستند در این تظاهرات شعارهایی در حمایت از روسیه هم سردادند. مسکو هیچگاه در ۱۵ سال اخیر از استقلال کوزوو حمایت نکرده و آن را به عنوان کشوری مستقل به رسمیت نمی شناسد.

معترضان تندروی صرب با حمل پوسترهایی که روی آن نوشته بود«کوزوو-نه تسلیم»، «صربستان-روسیه، اتحاد اتحاد» در خیابانهای بلگراد راهپیمایی کردند. 

رهبر آنها دامیان کنژویچ در سخنانی تاکید کرد در صورت تسلیم دولت دربرابر خواسته های غرب، ملی گرایان در این کشور دست به شورش خواهند زد. او در حالی که فریاد می زد خطاب به دولت صربستان گفت: « شما از شورش ما وحشت دارید.»

 دامیان کنژویچ و حامیانش بارها از حمله روسیه به اوکراین نیزحمایت کرده اند. برخی از ملی گرایان روس برای کمک به روسیه در این جنگ به ارتش این کشور ملحق شده اند.

 وی در سخنان خود با لحنی خشن و پرخاش‌گرایانه الکساندر ووچیچ، رئیس جمهوری صربستان را خطاب قرارداد و گفت: « اگر رهبری کشور ما نتواند از پیوستن کوزوو به سازمان ملل جلوگیری کند، ما از رهبرمان روسیه می خواهیم که از وتوی خود استفاده کرده و حداقل یک ماه به ما فرصت دهد تا این خائن را(ووچیچ) حذف کنیم.»

کنژویچ و مردانش نقش عمده ای در آزار و اذیت مهاجران و تبلیغات مهاجرستیز در صربستان دارند. الکساندر ووچیچ، رئیس جمهوری صربستان، که راهی میان «جاه طلبی های صربستان در اتحادیه اروپا و حفظ رابطه نزدیک با روسیه» برگزیده است به این تظاهرات واکنش نشان داد و گفت که «مطمئن نیست معترضان طرفدار روسیه هستند یا نه با این حال مطمئن است که آنها ضد صرب هستند.»

وی در یک برنامه تلویزیونی پس از دیدار با روسای دستگاههای امنیتی و دادگستری صربستان، گفت: «همه کسانی که تهدید به قتل و ضرب و شتم می کنند طبق قوانین مجازات خواهند شد.»

پلیس صربستان می گوید دو تن از هواداران کنژویچ، رهبر ملی گرایان صرب، پیش از آغاز این تظاهرات در شمال کشور در حالی که یک تفنگ تک تیرانداز در خودرو حمل می کردند بازداشت شده اند.

هرچند روسیه و چین، دو عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل، هنوز کوزوو را به رسمیت نشناخته اند اما اگر بلگراد، مخالف اصلی جدایی کوزوو از صربستان، با این موضوع موافقت کند بعید است که دیگر کشورها از برسمیت شناختن آن سرباز زنند.

بیش از ۱۱۰ کشور جهان استقلال کوزوو را به رسمیت شناخته اند اما این کشور هنوز نمی تواند عضو سازمان ملل متحد شود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ارتش صربستان فرمان آماده‌باش گرفت؛ بلگراد برای حمایت از صرب‌تبارهای کوزوو سربازان را به مرز فرستاد

تیراندازی‌های مرگبار صربستان؛ ده‌ها‌هزار نفر خواستار ممنوعیت پخش تصاویر خشن و استعفای چند وزیر شدند

ووچیچ؛ مقامات غرب «دروغگو و کلاهبردار» هستند؛ اقلیت صرب کوزوو دیگر اشغال خارجی را تحمل نمی‌کند