ووچیچ؛ مقامات غرب «دروغگو و کلاهبردار» هستند؛ اقلیت صرب کوزوو دیگر اشغال خارجی را تحمل نمی‌کند

Vucic
Vucic Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

یک روز پس از برگزاری انتخابات محلی مناطق صرب نشین کوزوو که با پیروزی آلبانیایی تبارها خاتمه یافت، الکساندر ووچیچ کشورهای غربی میانجی مذاکرات عادی سازی روابط را «دروغگو و کلاهبردار» خواند.

آگهی

رئیس جمهوری صربستان روز دوشنبه به شدت از مقامات اروپایی و آمریکایی که میانجی مذاکرات عادی سازی روابط با کوزوو هستند، انتقاد کرد و آنها را «دروغگو و کلاهبردار» خواند و گفت که «اقلیت صرب در استان سابق صربستان(کوزوو) دیگر اشغال خارجی» را تحمل نمی کند.

الکساندر ووچیچ یک روز پس از انتخابات محلی در شمال کوزوو، منطقه ای که تحت تسلط صربها بود و پس از تحریم انتخابات توسط صرب تباران کوزوو حالا بدست آلبانیایی تبارها افتاده، سخنرانی کرد.

ووچیچ تحریم انتخابات توسط صرب‌های کوزوو را ستود و گفت که این «قیام سیاسی مسالمت آمیز» علیه «اشغالگران» (دولتمردان کوزوو) است.

صرب های مقیم این منطقه مدعی هستند مرتبا از سوی دولت مرکزی مورد آزار و اذیت قرار می گیرند. آنها خواستار خودمختاری برای مناطق صرب‌نشین هستند.

اغلب شهروندان جمهوری کوزوو را آلبانیایی تبارهای پیشین صربستان تشکیل می دهند. به جز آنها، ۴ درصد دیگر جمعیت را صربها و ۴ درصد هم دیگر اقوام هستند. صربها همگی به صورت متمرکز در شمال و شرق در همسایگی صربستان زندگی می کنند.

ووچیچ، رهبر پوپولیستی که به خاطر سخنان ضد غربی‌اش در اروپا مشهور است، در تازه ترین سخنرانی خود گفت: «مردم ما (صربها) در کوزوو نشان داده اند که می خواهند در کدام کشور زندگی کنند.»

ووچیچ از اتحادیه اروپا و ایالات متحده به خاطر به رسمیت شناختن مقامات «پریشتینا»، پایتخت کوزوو، برای برگزاری انتخابات بسیار عصبانی است. اتحادیه اروپا روز دوشنبه اعلام کرد که این انتخابات مطابق با تمامی چارچوبهای قانونی کوزوو برگزار شد.

در بیانیه اتحادیه اروپا آمده است: «در عین حال، اتحادیه اروپا متاسف است که همه احزاب و جوامع حاضر در این کشور از حق دموکراتیک خود برای شرکت و رای دادن در انتخابات استفاده نکردند. مشارکت بسیار کم، به ویژه در میان شهروندان صرب کوزوو، نشان می‌دهد که این روند عادی نیست و نمی‌توان آن را کاری معمول دانست.»

کوزوو شاهد یکی از مرگبارترین جنگ‌های داخلی سه دهه اخیر در اروپا بوده است.

در سال ۱۹۹۸ شهروندان آلبانیایی تبار کوزوو، که آن زمان استانی از صربستان بود، علیه حاکمیت مرکزی قیام کردند و بلگراد با سرکوب وحشیانه به این شورش ها پاسخ داد.

بیش از سیزده هزار آلبانیایی تبار در این سرکوب ها جان باختند. در سال ۱۹۹۹ با مداخله نظامی ناتو، صربستان ناگزیر از کوزوو خارج شد و ۹ سال بعد این کشور اعلام استقلال کرد.

استقلال کوزوو توسط بسیاری از کشورهای اروپایی و آمریکا به رسمیت شناخته شده، اما بلگراد نه تنها این کشور را به رسمیت نمی شناسد بلکه با حمایت روسیه و چین اجازه شناسایی این کشور در سازمان ملل متحد را نیز نمی دهد.

مذاکرات میانجی‌گری اتحادیه اروپا برای صلح بین کوزوو و صربستان و به رسمیت شناختن این کشور در سال‌های اخیر پیشرفت چندانی نداشته است. اگرچه رهبران دو کشور، ووچیچ و ویوسا عثمانی، رئیس جمهوری کوزوو و آلبین کورتی، نخست وزیر این کشور ماه گذشته میلادی به طور آزمایشی در مورد چگونگی اجرای طرحی تحت حمایت اتحادیه اروپا برای عادی‌سازی روابط به توافق رسیدند.

ووچیچ در بخشی از سخنرانی روز دوشنبه گفت که احتمالا در دور بعدی مذاکرات با میانجیگری اتحادیه اروپا با آلبین کورتی، نخست وزیر کوزوو در مذاکرات عادی سازی روابط شرکت خواهد کرد. این مذاکرات قرار است در ماه مه آینده برگزار شود. ووچیچ البته گفت که «انتظاری ندارد از آن نشست نتیجه موفقیت آمیزی حاصل شود.» وی گفت که «می ترسد این مقدمه ای برای یک بحران بسیار عمیق تر باشد.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

تظاهرات ملی‌گرایان افراطی صربستان در مخالفت با طرح غرب برای شناسایی استقلال کوزوو

کوزوو برای توسعه «نیروی نظامی رسمی» از آمریکا تسلیحات مدرن دریافت می‌کند

سفر بدون نیاز به روادید اتحادیه اروپا برای شهروندان کوزوو اجرایی شد