از سرگیری تردد بین کوزوو و صربستان؛ موانعی که سوختند و معترضانی که سرخورده شدند

کامیون‌هایی که در مرز بین کوزوو و صربستان جلوی تردد را گرفته بودند دچار حریق شدند
کامیون‌هایی که در مرز بین کوزوو و صربستان جلوی تردد را گرفته بودند دچار حریق شدند Copyright آسوشیتدپرس
Copyright آسوشیتدپرس
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

هنوز یک روز از زمان اعلام بسته شدن مرز بین کوزوو و صربستان نگذشته است که امروز پنجشنبه ۲۹ دسامبر اعلام شد برای کاهش تنش‌ در منطقه، موانعی که جاده مواصلاتی بین دو کشور را مسدود کرده بود، از سر راه برداشته ‌شد.

آگهی

پس از اعلام نگرانی اتحادیه اروپا و آمریکا نسبت به عواقب ادامه‌دار شدن وضعیت متشنج در شمال کوزوو و درخواست از مقامات کوزوو و صربستان برای حفظ «خویستن‌داری» و «کاهش بی‌قید و شرط تنش‌ها»؛ روز پنجشنبه مجددا تردد در دو سوی مرز بین دو کشور از سر گرفته شد.

موانع برداشته شد، اما دیوار بی‌اعتمادی نه

معترضان صرب‌تبار در روزهای گذشته با ایجاد سنگر و آوردن تعدادی کامیون مسیرهای دسترسی شهر مرزی متروویشا را مسدود کرده بودند.

صبح روز پنجشنبه اما وضعیت در شمال کوزوو به گونه‌ای آرام شده بود و نیروهای حافظ صلح ناتو و اتحادیه اروپا در حال گشت‌زنی در این مناطق دیده شدند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، دو کامیون که با توقف بر روی یکی از پل‌های شهر متروویشا موجب راه‌بندان شده بودند، شامگاه چهارشنبه دچار آتش‌سوزی شدند. علت این آتش سوزی هنوز مشخص نیست.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

بدین ترتیب، وسایط نقلیه‌ای که در پشت نقطه مرزی در کشور صربستان در انتظار عبور از مرز بودند با بازگشایی گذرگاه توانستند به مسیر خود ادامه دهند.

الکساندر ووچیچ، رئیس جمهور صربستان، پس از درخواست واشنگتن و بروکسل برای تنش‌زدایی، از برداشته شدن این موانع خبر داد. ووچیچ در عین حال در شامگاه روز چهارشنبه در جریان دیدار با نمایندگان صرب‌های کوزوو در نزدیکی مرز بین دو کشور گفت: «موانع برداشته خواهند شد، اما بی‌اعتمادی همچنان پابرجاست.»

«معترضان را فریب دادند»

از تابستان سال گذشته زورآزمایی میان پریشتینا و بلگراد تقریبا به بحران‌هایی ماهیانه تبدیل شده است که در نتیجه‌ دو دیدگاه متضاد در مورد جایگاه اقلیت صرب‌تبار در کوزوو است. برای پریشتینا، بهره‌مندی صرب‌های کوزوو از حقوق خاص بی‌معنا است، در حالی که از نظر بلگراد، صرب‌های شمال کوزوو باید خودشان توانایی سازماندهی امور جامعه خود را در دست داشته‌ باشند.

یک معترض ۳۸ ساله با نارضایتی از بازگشایی محور مواصلاتی بین دو کشور گفت که «اگر قرار بود همه چیز اینگونه تمام شود پس چرا سنگر ساختیم» یکی دیگر از معترضان نیز با ناامیدی از حس فریب‌خوردگی خود می‌گوید و احساس می‌کند که تلاش‌های یک ماهه آن‌ها مورد سوء‌استفاده قرار گرفته است.

پیش‌تر کشور آلمان با حمایت از کوزوو حمایت کرده بود؛ در حالیکه مسکو پشتیبانی خود از صربستان را اعلام کرد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

سرنوشت شهرداران آلبانیایی در همه‌پرسی چهار ناحیه صرب‌نشین شمال کوزوو رقم می‌خورد

کوزوو برای توسعه «نیروی نظامی رسمی» از آمریکا تسلیحات مدرن دریافت می‌کند

سفر بدون نیاز به روادید اتحادیه اروپا برای شهروندان کوزوو اجرایی شد