رهبران صربستان و کوزوو از مذاکرات مستقیم در بروکسل خودداری کردند

چهار شهر شمالی کوزوو که تحت تسلط صرب‌تبارها هستند، پس از برگزاری انتخابات محلی شاهد درگیری‌های خشونت‌بار بود
چهار شهر شمالی کوزوو که تحت تسلط صرب‌تبارها هستند، پس از برگزاری انتخابات محلی شاهد درگیری‌های خشونت‌بار بود Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

رهبران صربستان و کوزوو در جریان تلاش‌های اتحادیه اروپا برای رفع تنش میان دو طرف، مذاکرات مستقیم با یکدیگر را رد کردند.

آگهی

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز پنج‌شنبه در جریان دیدارهای جداگانه با رهبران صربستان و کوزوو که برای مذاکرات اضطراری به بروکسل آمده بودند، بار دیگر خواستار برگزاری انتخابات مجدد شهرداری‌ها در برخی از شهرهای مرزی شمال کوزوو با مشارکت اقلیت صرب در این مناطق شد.

الکساندر ووچیچ، رئیس‌جمهور صربستان و آلبین کورتی، نخست‌وزیر کوزوو روز پنج‌شنبه به طور جداگانه با جوزپ بورل دیدار و گفتگو کردند.

آقای بورل گفت: «پس از چهار ساعت گفتگو، فکر می‌کنم هر دو رهبر جدیت وضعیت را درک کردند، اما بدیهی است که آنها در موقعیت‌های متفاوتی هستند، رویکردهای متفاوت همچنین تفسیرهای متفاوت از علل، آثار، پیامدها یا راه‌حل‌ها دارند.»

رئیس جمهوری صربستان در خصوص دیدار با نخست‌وزیر کوزوو گفت که «دلیلی» نمی‌بیند با «مردی که به دلیل ایدئولوژی متعصبانه‌اش باعث درگیری هر روزه می‌شود» گفتگو کند.

آقای بورل با ابراز نگرانی از درگیری‌ها در این منطقه، اعلام کرد که قصد دارد روز دوشنبه در این باره در لوکزامبورگ با وزرای خارجه اتحادیه اروپا گفتگو کند.

او افزود: «ما خواستار برگزاری انتخابات جدید در چهار شهر در شمال کوزوو با مشارکت همه صرب‌ها هستیم، زیرا این موضوع هسته اصلی مشکل است.»

آقای بورل در ادامه با تأکید بر اینکه «ما به انتخابات جدید در اسرع وقت نیاز داریم» گفت: «سوال این است که چه زمانی و چگونه. اما ما هنوز آنجا نیستیم.»

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

چهار شهر شمالی جمهوری کوزوو که تحت تسلط صرب‌تبارها هستند، پس از برگزاری انتخابات محلی و انتخاب شهرداران آلبانیایی‌الاصل برای آن‌ها توسط پریشتینا، شاهد درگیری‌های خشونت‌بار بوده است. 

این انتخابات از سوی صرب‌تبارهای جمهوری کوزوو تحریم شده بود.

بلگراد اعلام استقلال جمهوری کوزوو از صربستان در سال ۲۰۰۸ میلادی را نپذیرفته است. صرب‌‌تبارهای مناطق شمالی کوزوو هم اعلام استقلال این جمهوری از صربستان را به رسمیت نمی‌شناسند و همچنان بلگراد را پایتخت خود می‌دانند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

کشته شدن مامور پلیس کوزوو؛ پریشتینا خواستار تحریم‌های بین‌المللی علیه صربستان شد

ناتو: برای مقابله با هرگونه تهدید علیه صلح در کوزوو آماده هستیم

ارتش صربستان فرمان آماده‌باش گرفت؛ بلگراد برای حمایت از صرب‌تبارهای کوزوو سربازان را به مرز فرستاد