تنش در بالکان؛ کوزوو بر تدابیر مرزی افزود؛ بلگراد خواستار تحقیقات بین‌المللی شد

سربازان KFOR، در حال محافظت از ساختمان شهرداری پس از درگیری‌ها  در شهر Zvecan در شمال کوزوو، سه شنبه ۳۰ مه ۲۰۲۳ .
سربازان KFOR، در حال محافظت از ساختمان شهرداری پس از درگیری‌ها در شهر Zvecan در شمال کوزوو، سه شنبه ۳۰ مه ۲۰۲۳ . Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

در هفته‌های اخیر اعتراضات خشونت‌آمیزی در شمال کوزوو به دلیل روی کار آمدن شهرداران آلبانیایی تبار در شهرهای غالبا صرب‌نشین، آغاز شده است. آن‌ها حاکمیت پریشتینا را به رسمیت نمی‌شناسند و همچنان به بلگراد وفادار‌ هستند.

آگهی

 اتحادیه اروپا و آمریکا با بالا گرفتن درگیری‌ها از مقامات کوزوو خواستند ماموران پلیس را از مناطق صرب‌نشین در شمال خارج کند. با این حال نه تنها درگیری‌ها در شمال این کشور آرام نگرفت بلکه تنش‌های تازه‌ای با صربستان به وجود آمد.

سه مامور پلیس کوزوو در روز چهارشنبه ۱۴ ژوئن توسط نیروهای امنیتی صربستان بازداشت شدند و تنش‌ها میان بلگراد و پریشتینا بیش از پیش افزایش یافت.

آلبین کورتی، نخست‌وزیر کوزوو، خواستار آزادی فوری این سه مامور پلیس شد و تأکید کرد آ‌نها داخل خاک کوزوو و در نزدیکی مرز با صربستان دستگیر شده‌اند.

الکساندر ووچیچ، رئیس‌جمهوری صربستان اما این ادعا را رد کرد و گفت آن‌ها وارد خاک این کشور شده‌ بودند. او همچنین خواستار تحقیقات بین‌المللی در این‌باره شد.

با بالا گرفتن تنش‌ها، کوزوو کنترل‌های مرز خود را شدت بخشیده و کنترل خودروهایی که از سمت صربستان می‌آیند را افزایش داده است.

گزارش‌ها حاکی از آن است که کامیون‌های صربستانی حامل کالاهای مصرفی در گذرگاه مرزی برگشت داده شده‌اند. تومیسلاو مومیروویچ، وزیر بازرگانی صربستان، گفت که این اقدام برخلاف توافق‌های میانجی‌گری اتحادیه اروپا، ممنوعیت تجارت است.

از سوی دیگر ناتاشا پیرس موسار، رئیس جمهور اسلوونی، روز پنجشنبه در بلگراد گفت که کشورش به حمایت از صربستان در راستای اهداف اتحادیه اروپا ادامه خواهد داد. او همچنین تاکید کرد مقامات کوزوو باید به اجرای توافق در مورد جامعه شهرداری‌های صرب پایبند باشند.

خانم موسار گفت: «من به عنوان یک حقوقدان می‌خواهم به قانون احترام بگذاریم و به آن عمل کنیم و چیزی جز آن نمی‌توانم بگویم، بدون شک، من خواهان اجرای توافق بر سر ایجاد جامعه شهرداری‌های صرب هستم، همانطور که در سال ۲۰۱۳ بر سر آن توافق شده است. من دلیلی برای اجرا نشدن آن نمی‌بینم.»

رئیس جمهور اسلوونی همچنین خواستار ادامه گفت‌وگو و تنش زدایی بین بلگراد و پریشتینا شد.

الکساندر ووچیچ نیز با « دشوار» خواندن وضعیت کوزوو گفت ما تلاش خواهیم کرد «به هرقیمتی که شده صلح را حفظ کنیم» اما با افرادی طرف هستیم که «خواهان صلح نیستند».

او همچنین گفت امیدوار است اتحادیه اروپا و ایالات متحده قدرت کافی برای قانع کردن نخست‌وزیر کوزوو را داشته باشند.

در ماه آوریل صرب‌های کوزوو انتخابات جنجالی شهرداری‌ها را تحریم کردند با این اقدام آلبانیایی تبارها فرصت یافتند کنترل شهرداری‌ها را با مشارکت کمتر از ۳.۵ درصد در دست بگیرند این در حالی بود که اکثریت جمعیت این مناطق را صرب‌ها تشکیل می‌دهند.

درگیری‌ها زمانی شدت گرفت که صرب‌ها تلاش کردند به ساختمان شهرداری اوزوچان در ۴۵ کیلومتری شمال پایتخت وارد شوند. آن‌ها ابتدا با پلیس کوزوو و سپس با نیروهای حافظ صلح درگیر شدند.

کوزوو در مرکز شبه‌ جزیره بالکان در جنوب شرقی اروپا در سال ۲۰۰۸ میلادی از صربستان اعلام استقلال کرد. صربستان همچنان کوزوو را بخشی از خاک خود می‌داند اما تا کنون ۱۱۰ کشور جهان جمهوری کوزوو را به رسمیت شناخته‌اند. با این حال روسیه و چین دو عضو دائم شورای امنیت همچنان آن را به رسمیت نمی‌شناسند.

کوزوو از غرب با آلبانی و مونته‌نگرو، از شمال و شرق با صربستان و از جنوب با مقدونیه شمالی همسایه است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

تنش‌ در کوزوو در بحبوحه جنگ اوکراین؛ زخم کهنه بالکان میدان رویارویی جدید مسکو و ناتو می‌شود؟

تنش‌ در مناطق صرب‌نشین کوزوو؛ آمریکا پرشیتنا را از برنامه نظامی مشترک کنار گذاشت

معترضان ارمنی در مخالفت با واگذاری زمین به آذربایجان: «خون می‌دهیم خاک نمی‌دهیم»