سایه جنگی دیگر بر بالکان‌؛ قدرت‌های اروپایی برای کاهش تنش‌های کوزوو-صربستان در مولداوی گردهم آمدند

مجمع سیاسی اروپا
مجمع سیاسی اروپا Copyright Andreea Alexandru/Copyright 2023 The AP. All rights reserved.
نگارش از Farhad Mirmohammadsadeghi
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

ناتو آسمان مولداوی را همزمان با گردهمایی رهبران ۴۷ دولت اروپایی در این کشور و در نزدیکی مرز اوکراین زیر نظر دارد.

آگهی

در بحبوحه حملات موشکی و پهپادی روسیه به اوکراین و درگیری‌ها در کوزوو، دومین نشست مجمع سیاسی اروپا پنجشنبه ۱ ژوئن در قلعه میمی در فاصله یکسان۲۰ کیلومتری از کیشنائو، پایتخت مولداوی و مرز اوکراین برگزار می‌شود.

تلاشی دیپلماتیک روز پنجشنبه به رهبری آلمان و فرانسه با هدف کاهش تنش‌ها در کوزوو انجام ‌می‌شود. اولاف شولتس، صدراعظم آلمان و امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه قرار است در حاشیه این اجلاس با رهبران مولداوی و صربستان دیدار کنند. 

صدها نفر از ساکنان صرب کوزوو روز چهارشنبه در زوجان تجمع اعتراضی برگزار کردند. این شهر که در شمال شرقی کوزوو و در نزدیکی مرز صربستان قرار دارد اخیرا صحنه درگیری میان معترضان با پلیس و نیروهای حافظ صلح ناتو بوده است.  

معترضان خواستار خروج پلیس و مقامات آلبانیایی‌تبار از این منطقه صرب نشین کوزوو هستند. در انتخابات محلی اخیر که توسط بسیاری از صرب‌ها بایکوت شده بود، اکثرا نامزد‌های آلبانی‌تبار موفق به کسب مقام‌های دولتی شدند.

افزایش تنش‌های پرشتینا و بلگراد

افزایش تنش‌ها در کوزوو بر نگرانی‌ها از احتمال شعله‌ور شدن آتش جنگ دیگری در بالکان افزوده است. جنگ پیشین در کوزوو جان بیش از ۱۰ هزار نفر را گرفت، یک میلیون نفر را آواره کرد و به ماموریت صلحبانی طولانی مدت ناتو در منطقه انجامید. 

در حال حاضر ناتو با فرستادن ۷۰۰ نیروی جدید به منطقه شمار سربازان حاضر در کوزوو را به ۳۸۰۰ نفر افزایش داده است. 

مقامات اتحادیه اروپا پیش‌تر در تلاشی برای جلوگیری از تشدید تنش در کوزوو، با آلبین کورتی در حاشیه کنفرانس براتیسلاوا در اسلواکی دیدار کردند.

جوزپ بورل، مسئول روابط خارجی اتحادیه اروپا گفت: «وضعیت کنونی خطرناک و بی‌ثبات است.»

آقای کورتی در سخنان خود در اسلواکی صراحتا با خواست صرب‌ها مخالفت کرد اما یادآور شد که امکان برگزاری انتخابات آزاد مجدد وجود دارد. 

وی گفت: «تا زمانی که اوباش در مقابل ساختمان‌های شهرداری دست به خشونت می‌زنند، باید از یگان ویژه استفاده کنیم. اگر آن‌ها در اعتراضاتی مسالمت آمیز خواستار برگزاری انتخابات می‌شدند، این موضوع حتما نظر من را جلب می‌کرد و آن را در نظر می‌گرفتم.» 

آقای کورتی همچنین با اشاره به این‌که معترضان نقش حرف «Z» را بر دیوارها می‌کشند مدعی شد که روسیه در ناآرامی‌های اخیر دست دارد. 

حرف «Z» بر روی خودروهای نظامی نیروهای مسلح روسیه در تهاجم نظامی به اوکراین نوشته شده‌است تا نیروهای ضربت خود را از دیگران تشخیص دهند. این حرف در تبلیغات مسکو و توسط غیرنظامیان روسی به عنوان نشانه‌ای از پشتیبانی از تهاجم نظامی روسیه به اوکراین استفاده شده‌است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

تنش‌ در مناطق صرب‌نشین کوزوو؛ آمریکا پرشیتنا را از برنامه نظامی مشترک کنار گذاشت

مسکو: تصمیم مولداوی برای پیوستن به تحریم‌های اتحادیه اروپا را تلافی می‌کنیم

برگزاری انتخابات محلی در مولداوی؛ فعالیت نامزدهای طرفدار روسیه ممنوع شد