کوزوو برای توسعه «نیروی نظامی رسمی» از آمریکا تسلیحات مدرن دریافت می‌کند

عکس از نیروهای نظامی کوزوو
عکس از نیروهای نظامی کوزوو Copyright یورونیوز صربستان
Copyright یورونیوز صربستان
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

پریشتینا با تبدیل نیروهای امنیتی کوزوو به یک نیروی نظامی رسمی که با رای پارلمان این کشور صورت گرفت اعلام کرد که به زودی سلاح‌های مدرن وارد این کشور می‌شود.

آگهی

آژانس همکاری دفاعی و امنیتی ایالات متحده در تاریخ ۱۱ ژانویه گفته بود که درخواست کوزوو برای دریافت ۲۴۲ عدد موشک اف‌جی‌ام-۱۴۸اف جاولین و همچنین تجهیزات ردیابی با هزینه تخمینی ۶۹ میلیون یورو را پذیرفته است.

از سوی دیگر دفتر امور سیاسی-نظامی وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد که فروش این تسلحیات همراستا با اهداف سیاست خارجی و امنیت ملی ایالات متحده است که امنیت یک شریک اروپایی را که نیرویی مهم برای ثبات سیاسی و اقتصادی در اروپاست، بهبود می‌بخشد.

ایوب ماچدونتسی (Ejup Macedonci)، وزیر نیروهای امنیتی کوزوو در گفت‌وگو با یورونیوز صربستان گفت که با مسلح کردن این نیروها، آن‌ها با استانداردهای ناتو مطابقت خواهند کرد. 

همزمان صربستان که کوزوو را دشمن اصلی خود می‌پندارد اعلام کرد  در سال جدید ۲۰۲۴ میلادی هزینه‌های دفاعی خود را برای خرید تسلیحات پیشرفته افزایش خواهد داد تا از کوزوو عقب نماند. 

الکساندر ، رئیس جمهور صربستان، هفته گذشته در جریان بازدید از آژانس امنیت نظامی این کشور گفت که بلگراد امسال ۷۴۰ میلیون یورو برای تجهیزات نظامی جدید اختصاص خواهد داد که از جمله شامل هویتزرهای خودکششی، خودروهای جنگی زرهی و نیز خودروهای آبی خاکی خواهد بود.

آقای ووچیچ تصریح کرد که «همه این تجهیزات و وسایل نقلیه باید تا سال ۲۰۲۶ میلادی وارد شوند.» وی افزود که در اواخر سال جاری با در دسترس قرار گرفتن دو بسته مالی دیگر، تسلیحات بیشتری خریداری خواهد شد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

سرنوشت شهرداران آلبانیایی در همه‌پرسی چهار ناحیه صرب‌نشین شمال کوزوو رقم می‌خورد

تنش‌‌زایی صرب‌ها در کوزوو؛ ناتو یکصد نظامی بریتانیایی دیگر را به مرز گسیل کرد

رئیس جمهوری صربستان «برای به تعویض انداختن عادی‌سازی روابط با کوزوو» پارلمان را منحل کرد