نئورالینک تحت مدیریت ایلان ماسک: تاییدیه انجام فاز انسانی کاشت تراشه مغزی را دریافت کردیم

ایلان ماسک بیرون از ساختمان دادگاه فدرال در سانفرانسیسکو به تاریخ ۲۴ ژانویه ۲۰۲۳ در جریان رسیدگی به شکایت وزارت ترابری از نئورالینک
ایلان ماسک بیرون از ساختمان دادگاه فدرال در سانفرانسیسکو به تاریخ ۲۴ ژانویه ۲۰۲۳ در جریان رسیدگی به شکایت وزارت ترابری از نئورالینک Copyright آسوشیتدپرس
Copyright آسوشیتدپرس
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

شرکت «نئورالینک» از زیرمجموعه‌های تحت مدیریت ایلان ماسک، اعلام کرد برای مطالعه ایمپلنت‌های مغزی در انسان تاییدیه سازمان غذا و دارو آمریکا را دریافت کرده است.

آگهی

شرکت «نئورالینک»، که در زمینه ایمپلنت مغزی یا همان کاشت اجزاء مصنوعی در مغز مطالعه می‌کند و متعلق به ایلان ماسک است؛ روز پنجشنبه اعلام کرد که سازمان غذا و داروی ایالات متحده به اولین آزمایش بالینی در انسان چراغ سبز نشان داده است. این رویداد نقطه‌ی عطف مهمی محسوب می‌شود، چرا که تلاش‌های قبلی برای کسب تاییدیه از این سازمان پذیرفته نشده بود.

نئورالینک در توییتی نوشت: موافقت سازمان غذا و دارو آمریکا «اولین گام مهمی تلقی می‌شود که به فناوری ما این اجازه را می‌دهد تا که یک روز به بسیاری از مردم کمک کند.» در مورد اهداف این مطالعه توضیح بیشتری ارائه نشده است و جزئیات بیشتر به زودی در دسترس خواهد بود.

توئیت شرکت نئورالینک

ماسک تصور می‌کند که کاشت تراشه‌های مغزی می‌توانند طیف وسیعی از بیماری‌ها از جمله چاقی مفرط، اوتیسم، افسردگی و اسکیزوفرنی را درمان کنند. ایلان ماسک، اواخر سال گذشته میلادی در اظهارنظری جنجالی گفته بود که آنقدر به ایمنی این تراشه‌ها اطمینان دارد که مایل است آن‌ها را بر روی فرزندان خودش هم امتحان کند.

ایلان ماسک از سال ۲۰۱۹ تا کنون دست‌کم چهار مرتبه از امکان قریب‌الوقوع ورود به فاز انجام آزمایش‌های انسانی خبر داده بود؛ اما این شرکت تنها در اوایل سال ۲۰۲۲ به دنبال تایید سازمان غذا و دارو آمریکا افتاده بود ولی این آژانس دارویی درخواست آن را رد کرده بود.

به گفته چند تن از کارمندان فعلی و سابق نئورالینک؛ سازمان غذا و دارو آمریکا چندین نگرانی را به این شرکت گوشزد کرده بود که باید قبل از اعطای مجوز آزمایشات انسانی مورد توجه قرار گیرند. این مسائل عمده شامل باتری لیتیومی دستگاه، امکان جابجایی اتصالات ایمپلنت درون مغز و چالش خارج کردن ایمن دستگاه بدون آسیب رساندن به بافت مغز بود.

نئورالینک و پرونده‌های فدرال

شرکت «نئورالینک / Neuralink» از زمان تاسیسش در سال ۲۰۱۶، تا کنون موضوع چندین تحقیق در سطح فدرال بوده است.

  • در ماه مه، نمایندگان کنگره آمریکا از سازمان‌های مقرراتی خواستند تا عملکرد هیئت نظارت بر آزمایش‌های حیوانی در نئورالینک را بررسی کنند تا مبادا منتج به آزمایش‌های نادرست و عجولانه شده باشد.
  • وزارت ترابری آمریکا نیز به طور جداگانه در حال بررسی پرونده دیگری است که بررسی می‌کند که آیا شرکت نئورالینک به طور غیرقانونی پاتوژن‌های (عامل‌های بیماری‌زای) خطرناکی که از روی تراشه‌های برداشته شده از مغز میمون‌ها بوده است را با تمعیدات حفاظتی مناسب حمل کرده است یا خیر.
  • شرکت نئورالینک همچنین توسط دفتر بازرس کل وزارت کشاورزی ایالات متحده به دلیل نقض احتمالی رفاه حیوانات مورد بررسی است. این پرونده همچنین عملکرد نظارتی وزارت کشاورزی آمریکا بر نئورالینک را بررسی کرده است.

نئورالینک به درخواست‌ها برای اظهار نظر در مورد این پرونده‌های تحقیقی پاسخ نداده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

پیامدهای جنگ در سوریه؛ نوزادانی که در مساجد و زیر درختان رها می‌شوند

تشدید اعتراض حامیان فلسطین در مراکز آموزش عالی آمریکا؛ دانشگاه کلمبیا از ضرب‌الاجل خود عقب‌ نشست

واکنش مسئولان به تحصن حامیان فلسطینی‌ها در دانشگاه‌های آمریکا؛ دانشجویان چه می‌خواهند؟