افزایش نگران‌کننده نرخ اعدام‌ در ایران؛ شهروز سخنوری به جرم قاچاق انسان به دار آویخته شد

مجازات اعدام در ایران
مجازات اعدام در ایران Copyright کانوا
Copyright کانوا
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

بنا بر اعلام قوه قضاییه ایران، شهروز سخنوری معروف به «الکس» صبح امروز شنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ به جرم قاچاق انسان به قصد بهره‌کشی جنسی به دار آویخته شد. وی در سال ۱۳۹۹ در خارج از کشور دستگیر و از مالزی به ایران بازگردانده شده بود.

آگهی

یک روز پس از اعلام خبر اعدام سه متهم پرونده معروف به «خانه اصفهان» و نگرانی‌ها از افزایش شمار مجازات اعدام در ایران، روز شنبه یک متهم دیگر در پرونده‌ای جداگانه به جرم «قاچاق انسان» اعدام شد.

به گزارش خبرگزاری میزان متعلق به قوه قضاییه ایران، اقدامات متهم اصلی پرونده به نام شهروز سخنوری «موجب اخلال شدید در نظم عمومی کشور شده» و در زمره «مصادیق افساد فی الارض» تشخیص داده شده است.

در پی فرجام‌خواهی وکلای متهم شهروز سخنوری معروف به الکس، دیوان عالی ایران، ایرادات و اعتراض آن‌ها را موثر در نقض دادنامه فرجام‌خواهی ندانسته است.

در پی تایید رای الکس در دیوان عالی، بامداد امروز «شنبه ۳۰ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲»، حکم شهروز سخنوری اجرایی شد.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

به گزارش میزان، شناسایی افراد مرتبط با این شبکه از تاریخ هجدهم آبان ۱۳۹۸ آغاز شد و به تدریج چند متهم در داخل ایران دستگیر می‌شوند؛ تا اینکه یکی از افراد مرتبط با این پرونده که در مدرسه‌ای در مالزی شاغل بود و مبادرت به صدور معرفی نامه تحصیلی جعلی برای دختران تن فروش و روسپی می‌کرد، شناسایی می‌شود و سرانجام نام چهار نفر از جمله شهروز سخنوری به اینترپل برای بازداشت و استرداد به ایران اعلام می‌شود.

عکس از خبرگزاری میزان
شهروز سخنوری معروف به «الکس»عکس از خبرگزاری میزان

به گفته این مرکز رسانه‌ای، این شبکه با ارتباط‌گیری گسترده موفق شده بود کار‌های مربوط به اقامت و اخذ ویزای دانشجویی دختران و زنان را انجام داده و آن‌ها را به مالزی اعزام کند. چنانچه «یک کارمند ایرانی مشغول به فعالیت در بخش پذیرش سفارتخانه کشور مالزی در تهران» و «برخی از کارکنان فرودگاه مالزی» نیز با این شبکه همکاری داشته‌اند.

الکس سال ۱۳۶۲ از ایران خارج شده بود و در کشور‌هایی مانند هند، امارات، آمریکا، مالزی و اوکراین زندگی می‌کرده و در طول این مدت به ایران هم رفت و آمد داشته است.

روند فزاینده مجازات اعدام در ایران

در دو هفته گذشته، علیرغم درخواست‌های متعدد از سوی جوامع بین‌المللی و حقوق بشری، مقامات قضایی ایران در پرونده‌های نامرتبط به یکدیگر، اجرای احکام اعدام را سرعت بخشیده است.

شانزدهم اردیبهشت ماه، فردی که گفته می‌شد «طراح اصلی» حمله‌ به رژه نیروهای مسلح در استان خوزستان در سال ۲۰۱۸ بود، پس از تایید حکمش در ماه مارس، اعدام شد.

دو روز پس از آن (هشتم مه)، دو نفر به نام‌های «یوسف مهرداد» و «صدرالله فاضلی» به اتهام «سوزاندن قرآن» و «توهین به پیامبر اسلام» اعدام شدند.

روز جمعه ۲۹ اردیبهشت (۱۹ مه) نیز سه متهم پرونده معروف به «خانه اصفهان» به نام‌های صالح میرهاشمی، مجید کاظمی و سعید یعقوب اعدام شدند. این سه زندانی در پی اعتراضات سال گذشته به مرگ محکوم شده بودند و فرجام‌خواهی آنان در دیوان عالی کشور رد شده بود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

خبرنگار سوئیسی: احمدی‌نژاد گفت اگر ایران بودی احتمالا بالای دار بودی

قوه قضائیه ایران دو نفر را به اتهام «قرآن‌سوزی» و «توهین به پیامبر اسلام» اعدام کرد

سخنگوی قوه قضائیه از برگزاری دادگاه قتل داریوش مهرجویی خبر داد؛ «آراء دو پرونده تتلو به او ابلاغ شد»