قوه قضائیه ایران دو نفر را به اتهام «قرآن‌سوزی» و «توهین به پیامبر اسلام» اعدام کرد

مجازات اعدام در ایران
مجازات اعدام در ایران Copyright Canva
Copyright Canva
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

قوه قضائیه ایران روز دوشنبه اعلام کرد دو نفر را که به اتهام «سوزاندن قرآن» و «توهین به پیامبر اسلام» محاکمه شده بودند اعدام کرده است.

آگهی

خبرگزاری میزان وابسته به قوه قضائیه ایران اعدام شدگان را یوسف مهرداد و صدرالله فاضلی معرفی کرد. بنا به همین گزارش اتهام‌های یوسف مهرداد در جریان محاکمه «سب النبی» و «توهین به مقدسات دینی و اسلامی» بود. 

صدرالله فاضلی نیز با اتهام‌های «سب النبی»، «ارتداد فطری»، «قذف مادر پیامبر» اسلام، «استخفاف قرآن به وسیله سوزاندن»، «توهین به مقدسات» و «انتشار تصاویر خصوصی دیگران بدون رضایت» روبرو شده بود. 

«سب النبی» به معنای دشنام و توهین به پیامبر اسلام است و طبق قانون مجازات اسلامی ایران برای آن حکم اعدام در نظر گرفته شده است. 

محل دستگیری یوسف مهرداد و صدرالله فاضلی شهرهای اردبیل و یاسوج گزارش شده است.

خبرگزاری میزان از اعتراف متهمان به فعالیت‌های خود سخن گفته است. این در حالی است که گروه‌های مدافع حقوق بشر بارها نسبت به اعتراف‌گیری از متهمان تحت فشار و زیر شکنجه در ایران هشدار داده‌اند. 

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

قوه قضائیه ایران زمان تشکیل پرونده رسیدگی به این اتهام‌ها را سال ۱۳۹۹ یعنی سه سال پیش اعلام کرده است. پرونده یوسف مهرداد و صدرالله فاضلی در دادسرای عمومی و انقلاب اراک مورد رسیدگی قرار گرفت. 

خبرگزاری میزان هر دو نفر را اداره‌کننده چند گروه و کانال در شبکه‌های اجتماعی معرفی کرده است. در گزارش این خبرگزاری از کشف ویدئوی «قرآن‌سوزی» در تلفن همراه یوسف مهرداد سخن گفته شده است. 

سازمان حقوق بشر ایران، مستقر در اسلو، پایتخت نروژ ماه گذشته گزارش داده بود که آمار اعدام در ایران طی سال ۲۰۲۲ با افزایش ۷۵ درصدی به بالاترین میزان طی هفت سال گذشته رسیده بود. این سازمان تعداد اعدام‌شدگان در ایران طی سال گذشته میلادی را ۵۸۲ نفر اعلام کرده بود. 

قوه قضائیه ایران دو روز پیش حبیب اسیود، شهروند دوتابعیتی ایرانی-سوئدی را اعدام کرده بود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

افزایش نگران‌کننده نرخ اعدام‌ در ایران؛ شهروز سخنوری به جرم قاچاق انسان به دار آویخته شد

اعدام ۸۵۳ نفر در سال ۲۰۲۳؛ عفو بین‌الملل: چوبه دار ابزار حکومت ایران برای سرکوب و ارعاب است

ایران یک نفر را به اتهام ارتباط با «موساد» و انجام حمله پهپادی در اصفهان اعدام کرد