ناآرامی‌های پاکستان؛ عمران خان از بازداشت خارج و بار دیگر در دادگاه حاضر شد

انتقال عمران خان به دادگاهی در اسلام‌آباد
انتقال عمران خان به دادگاهی در اسلام‌آباد Copyright AFP
Copyright AFP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

عمران خان، نخست وزیر سابق پاکستان روز جمعه در حالی برای ادامه رسیدگی به پرونده اتهاماتش در دادگاه حاضر شد که دیوان عالی این کشور دستگیری و بازداشت وی را غیرقانونی خوانده است.

آگهی

بازداشت عمران خان پس از جلسه پیشین دادگاه که بواسطه حکم جلب نهاد مبارزه با فساد در اسلام‌ آباد صورت گرفت موجی از خشم و اعتراض را در میان هواداران نخست وزیر پیشین این کشور برانگیخت.

عمران خان ۷۰ ساله که هنوز از قدرت و نفوذ بالا برای تحریک و به خیابان کشاندن هوادارنش در سراسر پاکستان برخوردار است روز سه‌شنبه گذشته به دلیل پرونده‌های متعدد قضایی از جمله یک پرونده فساد مالی دستگیر شد و به مدت هشت روز تحت بازداشت قرار گرفت.

دیوان عالی: دستگیری عمران خان «غیرقانونی» است

این در حالیست که دیوان عالی پاکستان پنجشنبه شب با انتشار حکمی دستگیری عمران خان را «بی‌اعتبار و غیرقانونی» توصیف کرد.

بر اساس آنچه در این حکم آمده، دستگیری عمران خان که به ابتکار نهاد مبارزه با فساد صورت گرفته، موجبات نقض حقوق او برای دسترسی به عدالت را فراهم کرده است.

سیاستمدار و ستاره سابق ورزش کریکت پاکستان با این حال تا روز جمعه، پیش از حضور مجدد در دادگاه اسلام‌آباد تحت بازداشت و محافظت از سوی پلیس قرار گرفت.

نخست وزیر برکنار شده پاکستان اواسط روز جمعه تحت حفاظت شدید پلیس به دادگاهی در اسلام‌آباد منتقل شد تا شاهد ادامه رسیدگی به پرونده اتهاماتش باشد.

خبرنگار خبرگزاری فرانسه درگزارشی اعلام کرد که صدها پلیس و شبه نظامی نیز در اطراف ساختمان دادگاه مستقر شده بودند که تمامی دسترسی‌ها به این محل بسته شده بود.

AP Photo
سجده شکر هواداران عمران خان پس از رای دیوان عالی مبنی بر غیرقانونی بودن بازداشت اوAP Photo

احتمال آزادی مشروط تحت وثیقه

وکیل عمران خان در گفتگو با خبرنگاران در خارج از دادگاه ابراز امیدواری کرد که موکلش با رای دادگاه تحت وثیقه آزاد شود تا وی به صورت موقت از دستگیری مجدد در ارتباط با این پرونده مصونیت پیدا کند.

تاکنون ده‌ها پرونده قضایی با اتهام‌های متنوع علیه نخست وزیر پیشین تشکیل شده است اما عمران خان این اقدامات را تلاشی از سوی دولت و ارتش برای جلوگیری از بازگشت او به قدرت می‌داند و آنرا محکوم می کند.

مدافعان حقوق بشر می گویند که دادگاه‌های پاکستان اغلب برای تشکیل پرونده‌های قضایی طولانی مدت و دست و پا گیر که تلاشی برای سرکوب مخالفان سیاسی است مورد استفاده قرار می‌گیرد.

یک تحلیلگر پاکستانی به خبرگزاری فرانسه گفت که رای دیوان عالی در «غیرمعتبر» خواندن دستگیری عمران خان در واقع نوعی تکسین موقت و تلاش برای کاهش تنش و کنترل اوضاع پس از ناآرامی‌هایی است که کشور را به مرز انفجار رسانده است.

حزب تحریک انصاف پاکستان به رهبری عمران خان از طرفداران او خواست تا برای حمایت از نخست وزیر پیشین عازم اسلام آبادشوند؛ این در حالیست که پلیس برپایی هرگونه تجمعی را در پی تشدید ناآرامی‌های اخیر ممنوع کرده است.

گزارش‌های محلی همچنان از وضع محدودیت‌هایی برای دسترسی به اینترنت و شبکه‌های اجتماعی در بسیاری از نقاط پاکستان حکایت دارد.

مقامات دولت کنونی و ارتش پاکستان برای مهار بحران و جلوگیری از گسترش یافتن اعتراض‌ها به سراسر کشور نیروهای ویژه را در خیابان‌ها و اماکن عمومی مستقر کرده‌اند.

AFP
استقرار نیروهای ارتش در مقابل دادگاه اسلام‌آبادAFP

۹ کشته و ده‌ها مجروح پس از شروع ناآرامی‌ها

عمران خان، نخست وزیر پیشین پاکستان آوریل سال گذشته میلادی بواسطه رای عدم اعتماد پارلمان از قدرت خلع شد اما همچنان محبوبت خود را حفظ کرده و در میان مردم پاکستان از هواداران پرشمار و متعصبی برخودار است.

از زمان دستگیری و بازداشت عمران خان در روز سه‌شنبه گذشته تاکنون دست کم ۸ نفر در درگیری‌های جاری میان حامیان او و نیروهای پلیس کشته و ده‌ها نفر نیز زخمی شده‌اند.

به گفته پلیس، صدها مامور امنیتی تاکنون در این ناآرامی‌ها مجروح و بیش از ۳ هزار و ۵۰۰ معترض، عمدتاً در ایالت‌های پنجاب (شرق) و خیبر پختونخوا (شمال غربی) پاکستان دستگیر شدند.

توییتر یورونیوز فارسی را دنبال کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

انتخاب یک نخست‌وزیر موقت در پاکستان تا زمان برگزاری انتخابات

حمله به پایگاه «مسلم باغ»؛ ارتش پاکستان اطلاعات بیشتری از ماجرای گروگانگیری منتشر کرد

دادگاهی در پاکستان حکم زندان عمران خان به دلیل فروش هدایای دولتی را به حالت تعلیق درآورد