تازه‌ترین تلاش‌های مسکو برای عادی‌سازی رابطه سوریه و ترکیه با رایزنی وزیر دفاع ایران

 دو پرچم ایران و ترکیه در پشت سر ولادیمیر پوتین؛
دو پرچم ایران و ترکیه در پشت سر ولادیمیر پوتین؛ Copyright  تلاش مسکو برای نزدیکی ترکیه و سوریه
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

وزرای دفاع ۴ کشور ایران، سوریه، روسیه و ترکیه در مسکو با یکدیگر دیدار کردند. هدف اصلی این دیدارها تقویت روابط بین ترکیه و سوریه عنوان شده است.

آگهی

وزیر دفاع روسیه روز سه‌شنبه میزبان همتایان خود از ایران، سوریه و ترکیه برای گفت‌وگوهایی بود که بخشی از تلاش‌های کرملین برای کمک به ایجاد روابط نزدیک بین دولت‌های ترکیه و سوریه بود.

سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه سه شنبه میزبان همتایان خود از ایران، سوریه و ترکیه بود. به گفته رسانه های روسیه، این دیدارها که بصورت جداگانه و همزمان برگزار شد در ادامه تلاش های کاخ کرملین برای کمک به ایجاد روابط نزدیک به ترکیه و سوریه است. وزارت دفاع روسیه هم در بیانیه ای اعلام کرد که این مذاکرات « ادامه یک روند برای گام های عملی تقویت روابط سوریه و ترکیه» است.

مسکو از سپتامبر سال ۲۰۱۵، با استقرار بخش مهمی از نظامیان روس در سوریه سعی کرده تا با حمایت های ایران به دولت بشار اسد کمک کند کنترل اغلب سرزمین‌های سوری، که پس از قدرت گرفتن داعش و جنگ های داخلی بدست مخالفان و اسلام گرایان افراطی افتادند را بازپس گیرد.

ترکیه به رهبری رجب طیب اردوغان در طول جنگ داخلی دوازده ساله سوریه همواره یکی از حامیان اسلام گرایان افراطی و مخالفان بشار اسد بوده است.

برخی از مخالفان ترک اردوغان از جمله «جان دوندار» سردبیر پیشین روزنامه جمهوریت چاپ آنکارا، می گویند مدارکی در دست دارند که نشان می دهند رئیس جمهوری ترکیه سلاح مورد نیاز اسلام گرایان افراطی از جمله گروه داعش در سوریه را تامین کرده است.

در حالی که بخش اعظم نیروهای مسلح روسیه در جبهه اوکراین مشغول نبرد هستند، مسکو حضور نظامی خود را در سوریه حفظ کرده است و همزمان پیگیرانه در تلاش است بشار اسد، رهبر سوریه را با همسایگانش آشتی دهد. 

در جنگ داخلی سوریه که از سال ۲۰۱۱ پس از سرکوب های گسترده قیام مردمی توسط نیروهای امنیتی-نظامی تحت امر بشار اسد آغاز شد، حدود پنج میلیون سوریه ای بی خانمان و بیشتر از ۵۰۰ هزار نفر کشته شدند.

در ماه دسامبر گذشته، مسکو میزبان نشست غیرمنتظره وزرای دفاع ترکیه و سوریه بود که اولین دیدار از زمان آغاز انقلاب سوریه به حساب می آمد. در اوایل ماه جاری میلادی نیز، دیپلمات‌های ارشد روسیه، ترکیه، سوریه و ایران در مسکو در مذاکرات دو روزه، زمینه را برای نشست وزرای خارجه چهار کشور فراهم کردند.

تلاش‌ برای آشتی ترکیه و سوریه در حالی صورت می‌گیرد که رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه تحت فشارهای شدید داخلی برای اخراج میلیون ها پناهجوی سوری از این کشور است. رئیس جمهوری ترکیه که کمتر از یکماه دیگر باید خود را در انتخابات ریاست جمهوری محک بزند، بعید نیست که به بخشی از این فشارها تن دهد.

وزارت دفاع روسیه همچنین در بیانیه ای که پیش از این گفتگوها صادر شد تاکید کرد که مسکو مصرانه از ترکیه و سوریه می خواهد به حفظ تمامیت ارضی یکدیگر احترام بگذارند. ارتش ترکیه ماه هاست که در خاک ترکیه دست به عملیات جنگی علیه شبه نظامیان کرد می زند.

سه شنبه،‌ وزارت دفاع ترکیه نیز با صدور بیانیه ای، خاطرنشان کرد که چهار وزیر ایران، ترکیه، روسیه و سوریه درباره تقویت امنیت در سوریه، گام های مشخصی از جمله برای عادی سازی روابط ترکیه و سوریه، مبارزه با گروه های تروریستی و افراطی در خاک سوریه و همچنین تلاش برای بازگرداندن آوارگان سوری برداشته اند.

وزارت دفاع سوریه نیز، با انتشار بیانیه ای اعلام کرد که مذاکرات روز سه شنبه در مسکو، بر خروج نیروهای ترکیه از سوریه و همچنین بازگشایی بزرگراه «ام ۴» متمرکز بود.

این بزرگراه غربی شرقی، از مناطق ساحلی تحت کنترل دولت سوریه می گذرد اما در شمال غربی تحت کنترل شورشیان مخالف اسد قرار دارد.

این بزرگراه حیاتی از سال ۲۰۱۲ تا حدی بسته شده است. تصمیم برای بازگشایی آن بخشی از آتش بسی بود که در مارس ۲۰۲۰ بین روسیه و ترکیه حاصل شد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ترکیه و سوریه پس از مذاکرات در مسکو برای بهبود روابط توافق کردند

عربستان رسما از بشار اسد برای حضور در نشست اتحادیه عرب دعوت کرد

تحولات ایران و جهان؛ عربستان آغاز گفت وگوها با سوریه را برای برقراری روابط تایید کرد