عربستان رسما از بشار اسد برای حضور در نشست اتحادیه عرب دعوت کرد

دیدار سفیر عربستان در اردن با بشار اسد
دیدار سفیر عربستان در اردن با بشار اسد Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

پادشاه عربستان سعودی به صورت رسمی از بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه دعوت کرد تا در نشست اتحادیه عرب که قرار است در جده برگزار شود، شرکت کند.

آگهی

دفتر ریاست جمهوری سوریه با اعلام این مطلب اعلام کرد بشار اسد برای این منظور در نشست سران کشورهای عربی در عربستان حاضر خواهد شد. 

اتحادیه عرب در نوامبر ۲۰۱۱ و به دنبال وقوع اعتراضات علیه دولت بشار اسد تصمیم گرفت سوریه را از این سازمان کنار بگذارد، با این حال پس از گذشت بیش از یک دهه و در حالی‌که همچنان اسد در راس قدرت قرار دارد کشورهای عربی تصمیم گرفتند به قهر خود با این کشور که روابط بسیار نزدیکی با ایران دارد، پایان دهند. 

اتحادیه عرب روز یکشنبه از بازگشت سوریه به این مجموعه استقبال و ابراز امیدواری کرد که روابط گرمی میان دمشق و دیگر کشورهای عربی برقرار شود. 

بشار اسد در واکنش به این دعوت اعلام کرد که اقدام مشترک اعراب تلاش‌ها برای دستیابی به آرزوهای مردم عرب را تقویت خواهد کرد. 

دعوتنامه حضور اسد در این اجلاس از سوی نایف بن بندر السدیری، سفیر عربستان سعودی در اردن به مقام‌های سوری تحویل داده شد. بشار اسد حالا در شرایطی در نشست اتحادیه عرب شرکت می‌کند که آخرین بار در سال ۲۰۱۰ و در نشست این مجموعه در لیبی حضور به هم رسانده بود. 

سی و دومین نشست اتحادیه عرب قرار است روز ۱۹ ماه مه در جده برگزار شود و ملک سلمان، پادشاه عربستان در پیامی به صورت رسمی از بشار اسد دعوت کرده تا در این نشست حضور یابد. 

این دعوت یک روز پس از آن صورت می گیرد که ریاض و دمشق اعلام کردند که پس از بیش از یک دهه قطع روابط، فعالیت نمایندگی‌های دیپلماتیک  در سوریه و عربستان سعودی از سر گرفته می‌شود. عربستان سعودی در سال ۲۰۱۲ روابط خود را با سوریه را قطع کرد و ریاض به همراه برخی دیگر از کشورهای عربی به صورت آشکار ضمن حمایت از سرنگونی دولت اسد، در آن زمان از ستیزه‌جویان و شورشیان در این کشور پشتیبانی مالی می‌کرد. 

آقای اسد امیدوار است که عادی سازی روابط با کشورهای ثروتمند خلیج فارس بتواند تسهیلات اقتصادی و پول برای بازسازی به همراه داشته باشد، تا او بتواند اوضاع نابسامان کشور جنگ زده خود را ترمیم کند. 

پیش از این ایالات متحده و بریتانیا اعلام کرده‌اند که با برقراری رابطه با دولت اسد مخالف هستند هرچند با کشورهای عربی که در حال برقراری روابط مجدد با سوریه هستند، همکاری می‌کنند. 

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

در حالی که خطوط مقدم سوریه عمدتا آرام شده، بخش‌هایی از شمال این کشور همچنان در کنترل دولت قرار ندارد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

تازه‌ترین تلاش‌های مسکو برای عادی‌سازی رابطه سوریه و ترکیه با رایزنی وزیر دفاع ایران

امیرعبداللهیان در سوریه: اسرائیل تنبیه خواهد شد؛ دنبال توسعه جنگ در منطقه نیستیم

عربستان سعودی برای اولین بار در مسابقه دختر شایسته جهان شرکت می‌کند