ترکیه و سوریه پس از مذاکرات در مسکو برای بهبود روابط توافق کردند

وزرای امور خارجه ایران، روسیه، سوریه و ترکیه
وزرای امور خارجه ایران، روسیه، سوریه و ترکیه Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

سوریه و ترکیه روز چهارشنبه ۱۰ مه (۲۰ اردیبهشت) توافق کردند که پس از گفت‌وگوها با روسیه و ایران در مسکو، «نقشه راه» برای بهبود روابط را تنظیم کنند.

آگهی

این توافق یک هفته پس از نشست اردن رخ می‌دهد که طی آن سوریه و دولت‌های عربی تصمیم گرفتند تا نقشه راه خود را برای حل جنگ داخلی طولانی مدت سوریه و تقویت روابط طراحی کنند. سوریه به تدریج در حال احیای روابط خود با همسایگان عرب است.

اتحادیه عرب پس از ۱۲ سال تعلیق عضویت، سوریه را مجددا در این نهاد پذیرفت و عربستان نیز روز چهارشنبه دعوتنامه رسمی خود را به بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه برای شرکت در نشست آتی اتحادیه عرب در جده تحویل داد.

ترکیه در طول جنگ ۱۲ ساله، از گروه‌های مخالف مسلح در شمال غرب این کشور که به‌دنبال برکناری اسد از قدرت هستند، حمایت کرده است. دولت سوریه به طور مکرر تسلط آنکارا بر بخش‌هایی از یک منطقه در شمال غربی کشور را که پیش از این از سوی مخالفان اسد تصرف شده بود، محکوم کرده است.

از سوی دیگر روسیه از سپتامبر ۲۰۱۵ در سوریه مداخله نظامی کرد و در کنار ایران نقشی محوری در حفظ اسد در قدرت و بازپس‌گیری بخش‌های زیادی از کشور ایفا کرد. مسکو حضور نظامی خود را در این کشور حفظ کرده است.

مسکو سال‌ها در تلاش برای کمک به بشار اسد است تا روابط خود را با ترکیه و دیگر کشورها بهبود بخشد.

وزیر امور خارجه روسیه روز چهارشنبه میزبان همتایان خود از ترکیه، سوریه و ایران برای گفت‌وگوهایی بود که بالاترین سطح تماس میان آنکارا و دمشق را از زمان آغاز جنگ داخلی نشان می‌داد.

گفت‌وگوها برای ایجاد طرحی در بهبود روابط بین ترکیه و سوریه با هماهنگی مستمر بین وزارتخانه‌های دفاع چهار کشور انجام خواهد شد.

در بیانیه‌ای که وزارت خارجه روسیه پس از این مذاکرات منتشر کرد آمده است که «وزیران بر فضای مثبت و سازنده تبادل نظر، تاکید و بر ادامه تماس‌ها در سطوح بالا و گفت‌وگوهای فنی در قالب چهارجانبه در دوره آینده توافق کردند.»

این بیانیه خواستار کمک‌های بیشتر جامعه بین‌الملل به سوریه شده است تا پناهجویان به‌صورت داوطلبانه، ایمن و شرافتمندانه به کشورشان برگردند و از سوی دیگر بازسازی‌ها پس از جنگ صورت گیرد.

تلاش‌ها برای آشتی ترکیه و سوریه در حالی صورت می‌گیرد که رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه تحت فشار شدید در داخل کشور برای بازگرداندن پناهجویان سوریه در بحبوحه رکود شدید اقتصادی و افزایش احساسات ضد پناهجویان است.

علیرغم مشکلات سال‌های گذشته، دمشق این مذاکرات را فرصتی برای همکاری هر دو دولت با کمک و حمایت روسیه و ایران می‌داند.
فیصل مقداد
وزیر امور خارجه سوریه

رسانه‌های دولتی سوریه نیز به نقل از فیصل مقداد، وزیر امور خارجه سوریه نوشتند که دمشق و آنکارا «اهداف و منافع مشترک دارند.»

مقداد افزود که علیرغم مشکلات سال‌های گذشته، دمشق این مذاکرات را فرصتی برای همکاری هر دو دولت با کمک و حمایت روسیه و ایران می‌داند.

با این حال وزیر خارجه سوریه اضافه کرد که «هدف اصلی» دولت سوریه پایان دادن به حضور نظامی «غیر قانونی» در این کشور از جمله حضور نیروهای ترکیه است.

پس از زلزله مرگبار فوریه گذشته که باعث مرگ ده‌ها هزار نفر در سوریه و ترکیه شد، عادی سازی روابط این کشور سرعت گرفت. مسکو در ماه آوریل گذشته میزبان وزرای دفاع ترکیه، سوریه و ایران برای گفت‌وگوهایی بود تا «گام‌های عملی برای تقویت امنیت در سوریه و عادی سازی روابط سوریه و ترکیه» کلید بزند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

تازه‌ترین تلاش‌های مسکو برای عادی‌سازی رابطه سوریه و ترکیه با رایزنی وزیر دفاع ایران

تظاهرات مخالفان اسد در سیزدهمین سالگرد قیام؛ چهار کشور غربی: جنگ در سوریه تمام نشده است

کارشناسان سازمان ملل از بریتانیا خواستند «عروس سابق داعش» را به کشور بازگرداند