هشدار یونیسف: دست‌کم ۶۷ میلیون کودک به دلیل محدودیت‌های همه‌گیری کووید۱۹ از واکسن محروم شدند

واکسن کودکان؛ آرشیوی
واکسن کودکان؛ آرشیوی Copyright AFP
Copyright AFP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

به موجب هشدار سازمان ملل متحد، جهان از این حیث بیش از ۱۰ سال در زمینه واکسیناسیون کودکان عقب افتاده است

آگهی

سازمان ملل روز پنج‌شنبه اعلام کرد که دست‌کم ۶۷ میلیون کودک طی سال‌های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۱ میلادی به دلیل اختلالات و محدودیت‌های ایجاد شده در پی همه‌گیری بیماری کووید۱۹، بطور کامل یا جزئی از دریافت واکسن‌های حیاتی محروم شدند.

بر این اساس و به موجب هشدار سازمان ملل متحد، جهان از این حیث بیش از ۱۰ سال در زمینه واکسیناسیون کودکان عقب افتاده است.

صندوق کودکان ملل متحد، یونیسف در گزارشی که روز چهارشنبه منتشر شد ضمن ابراز نگرانی نسبت به خطر شیوع بیماری‌های سرخک یا فلج اطفال اعلام کرد: «جهان در سه سال گذشته به دلیل مشکلات و کمبودهای سیستم‌های بهداشتی یا محدودیت‌های مرتبط با همه‌گیری بیماری کووید۱۹، بیش از یک دهه پیشرفت در زمینه ایمن‌سازی معمول دوران کودکی را از دست داده است.»

در این گزارش ضمن هشدار نسبت به خطرهایی که این مسئله ممکن است برای سلامت کودکان به همراه داشته باشد، تأکید شده که «بازیابی مسیر درست در این میان یک چالش بزرگ خواهد بود».

بر اساس گزارش یونیسف، میزان پوشش واکسیناسیون کودکان به دلایل یاد شده دست‌کم در ۱۱۲ کشور با کاهش چشمگیر همراه بوده است.

یونیسف می‌افزاید: «نرخ واکسیناسیون کودکان در سراسر جهان بین سال‌های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۱ میلادی با افت ۵ درصدی به ۸۱ درصد رسید که این میزان از سال ۲۰۰۸ به این سو بی‌سابقه بوده است.»

در این گزارش همچنین تاکید شده است که ۶۷ میلیون کودک، به‌ویژه در آفریقا و جنوب آسیا بصورت جزئی و ۴۸ میلیون کودک نیز بطور کلی از دریافت هر نوع واکسن محروم بوده‌‌اند.

صندوق کودکان ملل متحد تاکید می‌کند: «وضعیت از آن جهت نگران‌کننده‌تر است که این دوره کاهش، در انتهای دهه‌‌ای روی داده که رشد واکسیناسیون دوران کودکی پس از افزایش گسترده در دهه ۱۹۸۰ رو به رکود بوده است.»

به گفته یکی از نگارندگان این گزارش نیز واکسن‌ها نقش بسیار مهمی در توانمندسازی کودکان برای زندگی طولانی و سالم داشته‌اند؛ بنابر این هرگونه کاهش در نرخ واکسیناسیون نگران‌کننده است.

یونیسف یادآور شده است که ایمن‌سازی کودکان از طریق تکمیل مراحل واکسیناسیون، سالانه جان ۴.۴ میلیون نفر را نجات می‌دهد.

این رقم در صورتی که جهان موفق شود تعداد کودکان محروم از واکسن‌های ضروری را به نصف کاهش دهد و به پوشش ۹۰ درصدی واکسن‌های حیاتی دست یابد، می‌تواند به ۵.۸ میلیون نفر افزایش یابد.

بیماری سرخک قبل از فراگیر شدن واکسیناسیون در سال ۱۹۶۳ میلادی، سالانه جان حدود ۲.۶ میلیون نفر را می‌گرفت که بیشتر آنها کودکان بودند.

این رقم در سال ۲۰۲۱ میلادی به ۱۲۸ هزار مورد مرگ ناشی از بیماری کاهش یافت که امروزه به ویژه سازمان ملل را نگران کرده است.

بر اساس این گزارش، میزان واکسیناسیون علیه سرخک ظرف سه سال از ۸۶ به ۸۱ درصد کاهش یافته است و تعداد موارد سرخک در سال ۲۰۲۲ نسبت به سال قبل از آن دو برابر افزایش نشان می‌دهد.

بیماری سرخک به اندازه‌ای مسری است که برای دستیابی به مصونیت گله‌ای به واکسیناسیون ۹۵ درصدی در یک جامعه نیاز است.

توییتر یورونیوز فارسی را دنبال کنید

یونیسف خاطرنشان می‌کند که کاهش نرخ واکسیناسیون که مشابه مورد سرخک برای بیماری‌های فلج اطفال، دیفتری یا سیاه سرفه نیز صدق می‌کند در شرایطی فراگیر متاثر از «بحران بقا» برای کودکان روی داده است.

این گزارش در همین راستا بر همپوشانی بحران‌های دیگر همچون سوء تغذیه، تأثیرات تغییرات آب و هوایی، فقر و غیره تأکید می‌کند.

آگهی

یونیسف اصرار دارد که برای بهبود پوشش واکسیناسیون، نیاز به «تقویت مراقبت‌های بهداشتی و تامین منابع و حمایت‌های مورد نیاز از پرسنل خط مقدم، عمدتا زنان» به شدت احساس می شود.

از سوی دیگر، در حالی که مسائل و چالش‌های پیرامون بیماری کووید۱۹ باعث شده که ضد واکسن‌ها دوباره در کانون توجه قرار بگیرند، یونیسف در این گزارش همچنین نگران کاهش میزان اعتماد به واکسیناسیون در ۵۲ کشور از ۵۵ کشور مورد مطالعه است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

یونیسف: ۹۰ درصد دختران جوان در کشورهای فقیر از اینترنت محروم هستند

سازمان جهانی بهداشت: بزرگسالان سالم زیر ۶۰ سال به دُز تقویتی واکسن کرونا نیازی ندارند

در جلسه شورای امنیت برای پذیرش فلسطین در سازمان ملل چه گذشت؟ وتوی آمریکا در مقابل ۱۲ رای مثبت