کیومرث پوراحمد، کارگردان سرشناس ایرانی به زندگی خود پایان داد

کیومرث پوراحمد
کیومرث پوراحمد Copyright خبرگزاری تسنیم
Copyright خبرگزاری تسنیم
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

رسانه‌های ایران خبر داده‌اند، کیومرث پوراحمد در سن ۷۴ سالگی به زندگی خود پایان داده است.

آگهی

کیومرث پوراحمد، کارگردان نامدار سینما، تلویزیون و تئاتر ایران در سن ۷۴ سالگی به زندگی خود پایان داد. 

رسانه‌های ایران خبر داده‌اند که آقای پوراحمد صبح روز چهارشنبه ۱۶ فروردین در بندر انزلی درگذشته است. مجله فیلم امروز به سردبیری هوشنگ گلمکانی خبر داد که کیومرث پوراحمد «از سر افسردگی، ناامیدی، بی‌آیندگی و بیهودگی» خودکشی کرده و به زندگی خود پایان داده است. 

خبرگزاری فارس هم در خبری ضمن تایید خبر خودکشی آقای پوراحمد نوشت که این کارگردان در پی «عارضه‌های عصبی» تصمیم به این کار گرفته است. 

همچنین رسانه‌های ایران گزارش داده‌اند که آقای پوراحمد پیش از خودکشی ۸ صفحه یادداشت نوشته که هم‌اکنون در اختیار نیروی انتظامی است. 

آقای پوراحمد که کارگردانی را با مجموعه تلویزیونی «تابستان سال آینده» در سال ۱۳۶۰ خورشیدی آغاز کرد در طول بیش از ۴۰ سال فعالیت هنری‌اش آثار متعددی از خود بر جای گذاشت. مجموعه تلویزیونی «قصه‌های مجید» که در سال‌های ۱۳۶۹ و ۱۳۷۰ ساخته شد، یکی از آثار ماندگار این کارگردان سرشناس ایرانی به شمار می‌رود. پروین دخت یزدانیان، مادر آقای پوراحمد در آن سریال در نقش بی‌بی و مادر مجید بازی می‌کرد. 

در سینما هم آثار قابل توجهی از کیومرث پوراحمد به جا مانده که از آن جمله می‌توان به فیلم سینمایی «اتوبوس شب» با بازی خسرو شکیبایی اشاره کرد. همچنین فیلم خواهران غریب هم بازی خسرو شکیبایی و افسانه بایگان که بر اساس رمانی با همین نام اثر اریش کستنر ساخته شده بود، در سال ۱۳۷۴ به عنوان پرفروش‌ترین فیلم سال معرفی شد. 

پوراحمد همچنین فیلم «شب یلدا» که گفته می‌شود برگرفته از زندگی شخصی کارگردان است نیز را ساخت که با بازی به یادماندنی محمدرضا فروتن خاطرات بسیاری را برای ایرانیان رقم زد. 

آقای پوراحمد در طول این سال‌ها به عنوان یک هنرمند در اتفاقات سیاسی هم نسبتا حضور داشته که از آن جمله می‌توان به حمایت فعال او از میرحسین موسوی در جریان انتخابات سال ۱۳۸۸ و جنبش سبز اشاره کرد. 

او همچنین در جریان جنبش زن، زندگی، آزادی نیز تصمیم گرفت از حضور فیلمش در جشنواره فیلم فجر سال ۱۴۰۱ انصراف دهد. آقای پوراحمد در اینستاگرام خود در این خصوص نوشته بود: «تهيه‌كننده و بعضى عوامل فيلم مايل بوده‌اند فیلم «پرونده باز است» در جشنواره باشد، اما من، نويسنده و كارگردان… با اين همه داغى كه بر دل داريم ديگر چه جشنى، چه جشنواره‌اى !؟»

وی همچنین در ادامه نوشته بود: «چند سالی است که جشنواره فجر دیگر جشن سینمای ایران نیست، بلکه جشن دو سه ارگان خاص است. در اين چند سال جشنواره برای من هيچ ارزش و اهمیتی نداشته، به خصوص در این سال خونبار و دردناک. اما تهیه‌کننده به عنوان مالک فیلم می‌تواند درخواست حضور یا عدم حضور در جشنواره را بدهد.»

پس از این اظهار نظر آقای پوراحمد، روزنامه کیهان، در مطلبی به این هنرمند حمله و او را «کارگردانی در سرازیری» دانست. کیهان در این مطلب خود نوشته بود: «از پوراحمد خاطراتی چون «قصه‌های مجید» و سریال سرنخ داریم اما به نظر می‌رسد او با دو فیلم فارسی گل یخ و نوک برج بدجوری در سرازیری قرار گرفت و با فیلم‌هایی چون کفش‌هایم کو، ۵۰ قدم آخر و تیغ و ترمه، فاتحه سینمایش را خواند. فیلم آخر او به نام پرونده باز هم هیچ حرفی برای گفتن ندارد. یک قتل ناخواسته و مسئله قصاص و شعر و شعار‌های گل درشت و غلط‌های تصویری و دادگاه باسمه‌ای و پایان لنگ در هوا.» 

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

پایان تشریح جسد آزاده نامداری؛ دادستانی تهران از تقویت فرضیه خودکشی خبر داد

کشته شدن ۹ نفر در یک تصادف؛ مرگبارترین حادثه رانندگی نوروزی ایران رخ داد

اصغر فرهادی از اتهامات سرقت ادبی تبرئه شد