وکیل فریبا عادلخواه: موکلم از زندان آزاد شده اما مشخص نیست چه زمانی می‌تواند ایران را ترک کند

فریبا عادلخواه
فریبا عادلخواه Copyright Thibault Camus/Copyright 2023 The AP. All rights reserved
Copyright Thibault Camus/Copyright 2023 The AP. All rights reserved
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

خبرگزاری رویترز در گفتگو با وکیل فریبا عادلخواه خبر آزادی این استاد دانشگاه را تایید کرده اما در عین حال تاکید کرده که هنوز مشخص نیست چه زمانی او می‌تواند از ایران خارج شود.

آگهی

وکیل فریبا عادلخواه، روز شنبه ۱۱ فوریه گفت که موکل ایرانی-فرانسوی‌اش از زندان آزاد شده، اگرچه هنوز مشخص نیست که او چه زمانی می‌تواند تهران را به مقصد فرانسه ترک کند. 

وزارت امور خارجه فرانسه پیش از این با اعلام آزادی عادلخواه خواستار احیای آزادی‌های این شهروند فرانسوی- ایرانی از جمله صدور اجازه بازگشت به فرانسه در صورت تمایل این فرد شده بود. 

حجت کرمانی، وکیل خانم عادلخواه در گفتگو با خبرگزاری رویترز خبر آزادی او را تایید و تاکید کرد که او شب گذشته در منزل خود بوده است. 

او در ادامه در خصوص پرونده این استاد دانشگاه گفت: «از نظر قانونی پرونده وی تکمیل شده و نباید مشکلی برای خروج از کشور وجود داشته باشد، اما به هر حال این موضوع باید بررسی شود. در نتیجه فعلا مشخص نیست این مسئله چقدر طول می‌کشد.»

عادلخواه از زمان بازداشت در سال ۲۰۱۹ در زندان حضور داشت. او یکی از هفت تبعه فرانسوی است که در طی سالهای اخیر در ایران بازداشت شده‌اند. موضوعی که روابط میان تهران و پاریس را تیره‌تر کرده است. 

مقام‌های قوه قضائيه در سال ۲۰۲۰ فریبا عادلخواه را به اتهام اقدام علیه امنیت ملی به ۵ سال زندان محکوم کردند. او بعدتر مدتی به حبس خانگی منتقل شد اما در ژانویه بار دیگر به زندان بازگردانده شد. 

آقای کرمانی در گفتگو به رویترز گفته که جمعه شب با او صحبت کرده و حال او خوب بوده است. او همچنین به نقل از خانم عادلخواه افزود: «او می‌گوید درست مثل هر زندانی که از زندان آزاد می‌شود و دوران محکومیتش به اتمام می‌رسد، خوشحال است.» 

خانم عادلخواه و وکیل او همواره اتهامات وارد شده را رد کرده‌اند. فرانسه هم این اتهامات را پرونده‌سازی سیاسی خوانده و بارها خواستار آزادی این استاد دانشگاه پاریس شده بود. 

در سال‌های اخیر، سپاه پاسداران ایران ده‌ها شهروند دوتابعیتی و خارجی را عمدتا به اتهامات جاسوسی و امنیتی بازداشت کرده است.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

گروه های حقوق بشر، ایران را متهم کرده اند که از طریق این دستگیری‌ها تلاش می‌کند از کشورهای دیگر امتیاز بگیرد. ایران که تابعیت دوگانه را به رسمیت نمی شناسد، این مسئله را اتهامی واهی می‌خواند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

پاریس: تهران آشکارا بازداشت‌های خودسرانه شهروندان فرانسه را به رسمیت می‌شناسد

تبعه فرانسوی با وجود «تبرئه در دادگاه تجدیدنظر» همچنان در ایران زندانی است

دو خبرنگار زن که درباره جان باختن مهسا امینی گزارش نوشتند بعد از ۴۰۰ روز زندان آزاد شدند