فریبا عادلخواه برای مرخصی ۵ روزه از زندان خارج شد

تظاهرات برای آزدای فریبا عادلخواه
تظاهرات برای آزدای فریبا عادلخواه Copyright AFP
نگارش از Amirbehnam MASOUMI
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

فریبا عادلخواه، پژوهشگر و مدرس ایرانی-فرانسوی برای نخستین بار پس از بازگشت به زندان و در پی موافقت دادگستری با درخواست مرخصی، برای ۵ روز از زندان خارج می‌شود

آگهی

فریبا عادلخواه، پژوهشگر و مدرس ایرانی-فرانسوی برای نخستین بار پس از بازگشت به زندان و با موافقت دادگستری با درخواست مرخصی، برای ۵ روز از اوین خارج می‌شود. 

کمیته حمایت از فریبا عادلخواه در فرانسه روز سه‌شنبه ۹ اوت با صدور بیانیه‌ای ضمن تائید این خبر اعلام کرد: «این مرخصی با نظارت قضایی همراه و قابل تمدید است.» 

فریبا عادلخواه در ژوئن سال ۲۰۱۹ و در هنگام سفر به ایران بازداشت شد. دادگاه انقلاب تهران چند ماه بعد وی را به اتهام اقدام علیه امنیت ملی به ۵ سال زندان محکوم کرد. خانم عادلخواه از پاییز سال ۲۰۲۰ برای سپری کردن دوره محکومیت با مچ‌بند الکترونیک به خانه منتقل شد، با این حال در ژانویه سال ۲۰۲۲ و به دلیل تخلف از محدوده تردد، بار دیگر به زندان بازگردانده شد.

کمیته حمایت از فریبا عادلخواه در بیانیه خود آورده است: «اگرچه از شنیدن خبر مرخصی خوشحالیم اما این ماجرا چیزی از ماهیت غیرقابل قبول سلب آزادی همکار و دوست ما نمی‌کاهد... [رویه‌ای که] جمهوری اسلامی به‌عنوان سیاست گروگانگیری در پیش گرفته است.» 

نزدیک به ۲۰ شهروند غربی و ازجمله شهروندان دوتابعیتی ایرانی، در زندان‌های ایران به سر می‌برند. در حال حاضر به جز فریبا عادلخواه، سه فرانسوی دیگر یعنی بنژمن بیری‌یر، سسیل کوهلر و ژک پری در ایران محبوسند. آقای بری‌یر در سال ۲۰۲۰ در ایران بازداشت و به جرم جاسوسی به ۸ سال زندان محکوم شد. 

سسیل کوهلر، سخنگوی سندیکای اف‌او (نیروی کارگر) و همراهش ژک پری نیز چند ماه پیش در جریان سفر به ایران و دیدار با اعضای چند سندیکای کارگری، بازداشت شدند. 

کشورهای اروپایی و آمریکای شمالی همچنین سازمان‌های دفاع از حقوق بشر، ایران را به گروگانگیری اتباع خارجی برای چانه‌زنی در مذاکرات بین‌المللی متهم می‌کنند. 

فریبا عادلخواه یک روز پس از انتشار خبر نهایی شدن متن توافق میان ایران و گروه ۴+۱ و ابراز خوشبینی به بالا بودن احتمال بازگشت تهران و واشنگتن به برجام به مرخصی آمد؛ امری که برای بسیاری از خبرنگاران در فرانسه، نشانه‌ای از تلاش برای دستیابی به توافق است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

«زوج فرانسوی بازداشتی در ایران تحت فشار روانی هستند»؛ هشدار مسافرتی پاریس به دو تابعیتی ها

ماکرون حبس مجدد فریبا عادلخواه را «کاملا خودسرانه» خواند

فریبا عادلخواه از زندان خارج شد