رئيس جمهوری کره جنوبی خواهان نقش آفرینی بیشتر سئول در مدیریت تسلیحات هسته‌ای شبه جزیره کره شد

رئيس جمهوری کره جنوبی
رئيس جمهوری کره جنوبی Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

یون سوک یول، رئیس جمهوری کره جنوبی می‌گوید از آمریکا خواسته تا نقش بیشتری در مدیریت تسلیحات هسته‌ای شبه جزیره کره به سئول اعطا کند.

آگهی

یون سوک یول، رئیس جمهور کره جنوبی می‌گوید در حال مذاکره با آمریکاست تا از این کشور بخواهد سئول نقش فعال‌تری در مدیریت تسلیحات هسته‌ای در شبه جزیره کره نشان دهد. رویکردی که نشان دهنده تغییری قابل توجه در سیاست چند دهه‌ای سئول در این رابطه به شمار می‌رود. 

آقای یون در مصاحبه با یکی از روزنامه‌های چاپ سئول که روز دوشنبه منتشر شد با اشاره به اینکه آمریکا از این ایده استقبال کرده همچنین گفت: «در حالی که تسلیحات هسته‌ای متعلق به ایالات متحده است، اشتراک گذاری اطلاعات، برنامه ریزی و آموزش باید به طور مشترک انجام شود. موضع آمریکا کاملاً مثبت است ما بر این باوریم که این سیاست باید تحت مفهوم برنامه‌ریزی و تمرین مشترک صورت پذیرد.» 

رهبر کره جنوبی همچنین تاکید کرد در حال حاضر و با توجه به اینکه کره شمالی سلاح‌های هسته‌ای و طیف وسیعی از موشک‌ها را برای ارسال آنها تولید کرده دیگر استراتژی «چتر هسته‌ای» یا «بازدارندگی گسترده»، برای مردم کره جنوبی اطمینان‌بخش نیست. 

یون از زمانی که قدرت را در ماه مه گذشته به دست گرفت، تلاش کرده تا کره جنوبی را از نظر نظامی تقویت کند تا در مقابل کره شمالی به توان مقابله و بازدارندگی دست یابد؛ روندی که مخالف رویکرد دولت‌های پیشین سئول بوده است. 

در سپتامبر، کره جنوبی و ایالات متحده توافق کردند که در حدود چهار سال آینده همکاری نزدیک‌تری در خصوص بازدارندگی گسترده داشته باشند. بر اساس بیانیه ایالات متحده، دو طرف توافق کردند که «روش‌هایی را برای افزایش آمادگی استراتژیک طرفین از طریق به اشتراک گذاری اطلاعات، آموزش و تمرین‌های مستمر، برای مقابله با تهدیدات هسته‌ای و غیرهسته‌ای، بررسی کنند.» 

اظهارات تازه رئيس جمهوری کره جنوبی پس از آن صورت می‌گیرد که روز گذشته، کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی متعهد شد که زرادخانه هسته‌ای خود را در سال ۲۰۲۳ افزایش دهد تا به روایت پیونگ‌یانگ بتواند اقدامات و تهدیدهای خصمانه آمریکا و کره جنوبی را خفه کند. 

پس از نمایش ناموفق مذاکره از سوی آمریکا در دولت دونالد ترامپ و در حالی که کره شمالی پذیرفته بود برای خلع سلاح در قبال رفع تحریم‌ها با طرف غربی مذاکره کند، حالا پیونگ یانگ با شدت بیشتری در حال توسعه سنایع تسلیحات نظامی و هسته‌ای خود است. 

کره شمالی در آخرین روز سال ۲۰۲۲، سه موشک بالستیک کوتاه برد شلیک کرد و سپس یک موشک دیگر را چند ساعت پس از آغاز سال جدید پرتاب کرد. اقدامی که می‌تواند تنش‌ها را افزایش دهد. هفته گذشته هم رژیم کیم پنج هواپیمای بدون سرنشین را به مرز به کره جنوبی فرستاد و باعث شد پروازها در فرودگاه‌های اصلی این کشور به طور موقت مختل شود.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

رهبر کره شمالی با شلیک بیش از ۷۰ موشک بالستیک در سال ۲۰۲۲ تنش را به سطحی رسانده که در سال‌های گذشته دیده نشده بود، این در حالی‌است که کیم در ملاقات خود با دونالد ترامپ پذیرفته بود در ازای رفع تحریم‌ها به خلع سلاح تسلیحات اتمی خود تن دهد. اما این واشنگتن بود که گامی عملی برای این منظور برنداشت و با مذاکرات بی‌حاصل به پیونگ یانگ فهماند که ترامپ قصدی برای اجرای توافقات ندارد و تنها به دنبال بهره‌گیری تبلیغاتی از دیدار خود با کیم جونگ اون بوده است. از آن زمان کره شمالی بار دیگر با سرعت به سمت توسعه صنایع تسلیحات اتمی و موشکی خود مشغول بوده و همین مسئله تنش‌ها در شبه‌جزیره کره را بیش از گذشته شدت بخشیده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

رئيس جمهوری کره جنوبی از بازگشت ژاپن به «فهرست سفید» تجارت با سئول خبر داد

رهبر کره شمالی از اهداف نظامی تازه کشورش برای سال ۲۰۲۳ میلادی رونمایی کرد

سئول در پاسخ به تحرکات هوایی کره‌شمالی یک «واحد پهپادی» ویژه راه می‌اندازد