سئول در پاسخ به تحرکات هوایی کره‌شمالی یک «واحد پهپادی» ویژه راه می‌اندازد

یون سوک یول، رئیس جمهوری کره جنوبی
یون سوک یول، رئیس جمهوری کره جنوبی Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

همزمان با تلاش سئول برای مهار تهدیدات هسته‌ای و موشکی پیونگ یانگ، نفوذ پهپادهای کره شمالی، بار دیگر توانایی و قدرت بازدارندگی پدافند هوایی کره جنوبی را زیر سوال برده است.

آگهی

رئیس جمهوری کره‌جنوبی با به چالش کشیدن پاسخ نظامی کشورش به تحرکات پهپادی اخیر پیونگ‌یانگ، بر راه‌اندازی یک واحد ویژه عملیاتی برای مقابله با هواپیماهای بدون سرنشین همسایه شمالی تاکید کرد.

یون سوک یول ضمن انتقاد از نحوه مقابله ارتش کره جنوبی با نفوذ پهپادهای کره شمالی به مناطق مرزی گفت که ایجاد «یک واحد نظامی متخصص در زمینه پهپادها» را پیش خواهد برد.

پنج پهپاد کره شمالی روز دوشنبه برای نخستین‌بار از سال ۲۰۱۷ میلادی وارد حریم هوایی کره جنوبی شدند. سئول در مقابل این اقدام پیونگ‌یانگ،‌ جت‌های جنگنده و هلیکوپترهای تهاجمی خود را به پرواز درآورد اما موفق به سرنگونی پهپادهای مهاجم نشد.

تحرکات پهپادی کره شمالی در تداوم اقدامات تهدید آمیز موشکی این کشور علیه همسایه جنوبی و متحدان غربی سئول انجام می‌شود.

این در حالیست که همزمان با تلاش سئول برای مهار تهدیدات هسته‌ای و موشکی پیونگ یانگ، نفوذ پهپادهای کره شمالی بار دیگر توانایی و قدرت بازدارندگی پدافند هوایی کره جنوبی را زیر سوال برده است.

به گزارش رویترز،‌ ارتش کره جنوبی در مقاله با نفوذ پهپادهای کره‌شمالی از جنگنده‌ها و بالگردهای تهاجمی مجهز به مسلسل استفاده کرد اما به رغم شلیک ۱۰۰ گلوله موفق نشد هیچ‌یک از پهپادها را که حدود ۵ ساعت بر فراز چند شهر این کشور از جمله سئول پایتخت به پرواز درآمده بودند، سرنگون کند.

رئیس جمهوری کره جنوبی طی سخنانی در نشست روز دوشنبه اعضای دولت گفت: «این حادثه نشان دهنده فقدان قابل توجه آمادگی و نبود آموزش کافی در میان نیروهای ارتش طی چند سال گذشته است و نشان می‌دهد که ما به وضوح نیاز به آمادگی و آموزش بیشتری داریم.»

یون سوک یول عدم آمادگی نظامیان کشورش را حاصل سیاست‌های «خطرناک» سلف خود در قبال کره شمالی دانست که به اعتقاد او متکی به «حسن نیت» پیونگ‌یانگ و اعتماد به پیمان نظامی میان دو کشور در سال ۲۰۱۸ بوده است؛ پیمانی که فعالیت‌های خصمانه در مناطق مرزی را ممنوع می‌کند.

وی افزود: «ما در حال برنامه‌ریزی برای ایجاد یک واحد پهپادی برای نظارت و شناسایی تاسیسات مهم نظامی در کره شمالی هستیم و اکنون این طرح را تا حد امکان سریع‌تر از قبل پیش خواهیم برد.»

ارتش کره جنوبی می‌گوید که یکی از پنج پهپاد را در منطقه بزرگ پایتخت مورد رهگیری قرار داده اما به دلیل نگرانی در خصوص امنیت غیرنظامیان نتوانسته است به آن حمله کند.

یکی از مقامات ستاد مشترک ارتش کره جنوبی نیز روز سه‌شنبه در یک نشست خبری گفت: «ما اقدامات لازم را برای شناسایی، ردیابی و تیراندازی به سوی پهپادهای مهاجم انجام دادیم، اما مناطقی وجود داشت که ممکن بود خسارات غیرنظامی به بار بیاورد؛ بنابراین در اجرای واقعی عملیات با مشکلاتی مواجه شدیم.»

تهاجم هواپیماهای بدون سرنشین کره شمالی به حریم هوایی همسایه جنوبی، تازه‌ترین مورد از نوع خود طی پنج سال گذشته به شمار می‌رود.

این حادثه همچنین در حالی روی می‌دهد که دو کشور پس از پایان جنگ سال‌های ۱۹۵۰ تا ۱۹۵۳ بواسطه یک توافق آتش‌بس، عملا از نظر فنی همچنان در وضعیت جنگی به سر می‌برند.

لاشه یک پهپاد کره‌شمالی که گمان می‌رفت در حال انجام عملیات شناسایی بوده سال ۲۰۱۷ در یک منطقه کوهستانی نزدیک به مرز در خاک کره جنوبی پیدا شده بود.

ستاد مشترک ارتش کره جنوبی اعلام کرده است که پهپادهای جدیدی که به خاک این کشور نفوذ کرده‌اند از نظر ابعاد کوچک‌تر به نظر می‌آمدند ولی مشخص نیست تا چه حد از نظر فنی پیشرفته‌تر بوده‌اند.

توییتر یورونیوز فارسی را دنبال کنید

کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی پیش‌تر بارها به صورت آشکار نسبت به توسعه فناوری ساخت هواپیماهای بدون سرنشین در کشورش علاقه نشان داده بود.

وی سال گذشته نیز طی سخنانی در نشست حزب حاکم تاکید کرده بود که کشورش به زودی پهپادهای شناسایی جدیدی را با قابلیت پرواز تا ۵۰۰ کیلومتر تولید خواهد کرد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

رئيس جمهوری کره جنوبی خواهان نقش آفرینی بیشتر سئول در مدیریت تسلیحات هسته‌ای شبه جزیره کره شد

کیم جونگ اون خواستار «افزایش تصاعدی» زرادخانه هسته‌ای کره شمالی شد

رویارویی جنگنده‌های کره شمالی و کره جنوبی؛ ناو هواپیمابر آمریکا در شبه‌جزیره کره مستقر می‌شود