قطعنامه پیشنهادی آمریکا و تروئیکای اروپایی علیه ایران تسلیم آژانس بین‌المللی انرژی اتمی شد

پرچم آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مقابل مقر این سازمان در وین
پرچم آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مقابل مقر این سازمان در وین Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

در پیش‌نویس این قطعنامه بر «نگرانی عمیق» شورای حکام نسبت به مشکلات حل نشده ناشی از «فقدان همکاری کافی از سوی ایران» تاکید شده است.

آگهی

ایالات متحده و متحدان اروپایی واشنگتن همانطور که پیش‌تر وعده داده بودند قطعنامه‌ پیشنهادی خود را علیه ایران به آژانس بین المللی انرژی اتمی ارائه کردند.

به گفته منابع دیپلماتیک در وین، قطعنامه پیشنهادی ایالات متحده و سه کشور اروپایی طرف مذاکره با ایران بر سر توافق هسته‌ای وین یعنی بریتانیا، فرانسه و آلمان شامگاه سه‌شنبه تحویل آژانس بین‌‌المللی انرژی اتمی شد.

در این قطعنامه پیشنهادی که قرار است در شورای حکام آژانس به تصویب برسید ایران به عدم همکاری برای بررسی موارد مشکوک مرتبط با سایت‌های هسته‌ای اعلام نشده در این کشور متهم شده است.

یک دیپلمات اروپایی در گفتگو با خبرگزاری فرانسه تایید کرد که متن این قطعنامه سه‌شنبه شب تحویل دفتر آژانس در وین شده است.

این در حالیست که منابع آگاه پیش‌تر در آستانه نشست فصلی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرده بودند که آمریکا و تروئیکای اروپایی در صدد تصویب قطعنامه‌ای تازه علیه ایران هستند.

چهار کشور غربی پس از اطلاع از گزارش هفته گذشته آژانس مبنی بر عدم پیشرفت در همکاری با ایران و باقی ماندن اختلافات بر سر سه سایت اعلام نشده که در گذشته آثاری از اورانیوم در آنها کشف شده بود، این تصمیم را گرفتند.

در پیش‌نویس قطعنامه پیشنهادی آمریکا و تروئیکای اروپایی که خبرگزاری فرانسه مدعی است به بخشی از آندست یافته، بر «نگرانی عمیق» شورای حکام نسبت به مشکلات حل نشده ناشی از «فقدان همکاری کافی از سوی ایران» تاکید شده است.

متن پیش‌نویس این قطعنامه همچنین «ضروری و فوری می‌داند» که تهران بدون تأخیر «توضیحات فنی موجهی» را در باره ذرات اورانیوم کشف شده در برخی سایت‌های اعلام نشده ارائه و همچنین امکان «دسترسی به سایت‌ها و تجهیزات» برای «جمع‌آوری نمونه‌ها» را فراهم کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه قرار است هیئتی از آژانس در تلاش برای حل این مناقشه طولانی مدت تا پایان ماه جاری به ایران سفر کند.

به گفته منبع دیپلماتیک مورد استناد در خبرگزاری فرانسه، یکی دیگر از دلایل نگرانی غرب «توسعه مستمر برنامه هسته ای ایران» است، حال آنکه نزدیک به دو سال است که ظرفیت راستی آزمایی آژانس بین المللی انرژی اتمی در ایران به شدت محدود شده است.

هشدار مشترک تهران و مسکو

مسکو در واکنش به اقدام کشورهای غربی برای به تصویب رساندن قطعنامه‌ای تازه علیه ایران در آژانس روز دوشنبه با ارائه یک سند غیررسمی به کشورهای عضو این اقدام را «غیرسازنده» خواند و نسبت به «عواقب جبران ناپذیر» آن در صورت تحقق یافتن هشدار داد.

شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی ماه ژوئن گذشته نیز به رغم مخالفت روسیه و چین قطعنامه مشابهی را علیه ایران تصویب کرده بودند.

اعضای این شورا در این قطعنامه که با اکثریت قاطع به تصویب رسید به شدت از ایران به دلیل عدم ارائه توضیحات لازم در باره وجود آثار اورانیوم در سه مکان اعلام‌نشده انتقاد کرده بودند.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران روز چهارشنبه در واکنش به احتمال تصویب قطعنامه‌ای دیگر علیه کشورش در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مسیر اروپایی‌ها را غیرسازنده خواند و گفت که مذاکرات پیشین برای دستیابی به نتیجه انجام شده بود.

وی سپس در این خصوص هشدار داد: «پیام‌های لازم را به طرف‌های اروپایی داده‌ایم با برخی از وزرای خارجی اروپا از جمله آقای جوزف بورل مسئول عالی سیاست خارجی اروپا صحبت کرده‌ایم اگر اروپایی‌ها این مسیر غیرسازنده را متوقف نکنند با پاسخ متقابل اما موثر ما مواجه خواهند شد.»

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران نیز روز چهارشنبه قطعنامه پیشنهادی آمریکا و کشورهای اروپایی را ناشی از «سیاست فشار حداکثری و اتهام به جمهوری اسلامی» از سوی «استکبار و رژیم صهیونیستی» دانست و گفت: «خودشان می دانند قطعنامه‌ای که پیش نویس کردند صحت ندارد و از طرف جمهوری اسلامی ایران هم مردود است.»

ایران پیش‌تر ادعای کشف ذرات اورانیوم از سایت‌های اعلام نشده و در پی آن تصویب قطعنامه علیه خود را یک اقدام سیاسی خوانده و در پاسخ ۲۷ دوربین در دسترس آژانس برای نظارت بر تاسیسات هسته‌ای این کشور را خاموش کرده بود.

توییتر یورونیوز فارسی را دنبال کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

رویترز: آژانس از سرعت‌گیری غنی‌سازی در تاسیسات زیرزمینی ایران خبر داد

ایران: آماده همکاری سازنده با آژانس درباره موارد مورد اختلاف هستیم

اختلافات دامنه‌دار ایران و آژانس؛ دیپلمات‌ها به رویترز: غرب همچنان از رویارویی با تهران طفره می‌رود