کشورهای عضو اتحادیه اروپا برای «آموزش سربازان اوکراینی در سرزمین های خود» به توافق رسیدند

دو سرباز اوکراینی در حال آموزش نظامی هستند
دو سرباز اوکراینی در حال آموزش نظامی هستند Copyright Emilio Morenatti/Copyright 2022 The AP. All rights reserved
نگارش از یورونیوزفارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا دوشنبه درباره طرح «ماموریت پشتیبانی نظامی» از اوکراین به توافق رسیدند. طی این طرح سربازان و درجه داران اوکراین در طول دو سال در خاک کشورهای عضو اتحادیه اروپا آموزش نظامی می بینند.

آگهی

وزرای خارجه اتحادیه اروپا روز دوشنبه ۱۷ اکتبر با طرح «ماموریت پشتیبانی نظامی برای آموزش ۱۵ هزار سرباز و درجه دار و پرسنل اوکراینی» در کشورهای مختلف عضو موافقت کردند. 

جوزپ بورل، نماینده سیاست خارجی اتحادیه اروپا در جریان نشست وزرای خارجه کشورهای عضو که در لوکزامبورگ برگزار می شود، گفت که «حمایت از اوکراین برای دفاع از خود در برابر تجاوز غیرقانونی روسیه را افزایش می دهیم.»

وی همچنین تاکید کرد که « در چارچوب ماموریت پشتیبانی نظامی اتحادیه اروپا، نیروهای مسلح اوکراین آموزشهای لازم را می بینند تا بتوانند به مبارزه شجاعانه خود ادامه دهند.»

 براساس طرح جدید تمام نیروهای اوکراینی و پرسنل متخصص در دو سال آینده در خاک کشورهای عضو اتحادیه اروپا آموزش خواهند دید. 

اولین بار جوزپ بورل پیشنهاد « ماموریت پشتیبانی نظامی» را در ماه اوت گذشته مطرح کرد. یکی از دیپلماتهای اتحادیه اروپا این طرح را «بسیار موثر و  اساسی» خواند. 

در حال حاضر، چندین کشورعضو اتحادیه اروپا به نیروهای اوکراینی کمک های آموزشی در خاک اوکراین و یا در سرزمین های خود می دهند. 

قرار است در این طرح جدید،  سرویس آموزش سربازان و درجه داران با ساختار فرماندهی مشخص در اختیار وزارت دفاع اوکراین قرار گیرد. 

دیگر متحدان اوکراین و اتحادیه اروپا، ایالات متحده و کانادا نیز در این طرح شرکت خواهند داشت. 

جوزپ بورل، رئیس دستگاه سیاست خارجی اتحادیه اروپا پیش از جلسه وزرای خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا، در صبح دوشنبه گفت که «اعتقاد دارد، اروپا با ظرفیت هایی که دارد می تواند مهم ترین ستون اوکراین در جنگ برابر روسیه باشد.» 

در بیانیه دستگاه سیاست خارجی و امنیتی اتحادیه اروپا آمده است که مقر اصلی این ماموریت جدید بروکسل، پایتخت اتحادیه اروپا خواهد بود. 

هنوز جزییاتی از نوع آموزش های نظامی و دفاعی که قرار است ۲۷ کشورعضو اتحادیه اروپا در اختیار ارتش اوکراین قرار دهند منتشر نشده است.

 سباستین لوکورنو، وزیر دفاع فرانسه هفته گذشته اعلام کرده بود که کشورش حدود دو هزار سرباز اوکراینی را آموزش خواهد داد. 

دولت مجارستان به رهبری ویکتور اوربان، که بارها خواستار لغو تحریم ها علیه روسیه شده و بتازگی با گازپروم، مهمترین شرکت تامین گاز روسیه  قرارداد جدیدی امضاکرده است، اعلام کرد که هیچ آموزشی به سربازان اوکراینی ارائه نخواهد داد. همزمان، وزیر دفاع مجارستان نیز در جریان نشست وزرای خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا به این طرح جدید «پشتیبانی نظامی» رای ممتنع داد. 

 بریتانیا، که دیگر عضوی از اتحادیه اروپا نیست در این طرح با کشورهای عضو اتحادیه اروپا همکاری خواهد کرد. 

 بریتانیا از زمان آغاز تهاجم روسیه در ۲۴ فوریه تاکنون یک‌هزار سرباز اوکراینی را آموزش داده است و پایگاه های هوایی برای کانادا فراهم خواهم کرد تا این کشور نیز آموزش‌های خود را به ۱۰۰۰ سرباز اوکراینی جدید ارائه دهد. 

ایالات متحده، در خاک آلمان سربازهای اوکراینی را آموزش خواهد داد. 

انتظار می‌رود این ماموریت پشتیبانی نظامی طی دو سال نزدیک به ۱۰۶ میلیون یورو برای کشورهای عضو اتحادیه اروپا هزینه داشته باشد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

مقابله با حملات پهپادی و موشک‌های کروز روسیه؛ آمریکا به فکر ارسال سامانه موشکی هاوک به اوکراین است

رهبران غربی پیروزی پوتین در «شبه انتخابات» روسیه را «غیرقانونی» خواندند؛‌ واکنش متحدان چه بود؟

روز آخر رای‌گیری در روسیه زیر سایه حملات پهپادی اوکراین و حرکت اعتراضی مخالفان پوتین