ایران: بُرد موشک بالستیک جدید «رضوان» ۱۴۰۰ کیلومتر است

رونمایی از موشک بالستیک رضوان در رژه نیروهای مسلح ایران
رونمایی از موشک بالستیک رضوان در رژه نیروهای مسلح ایران Copyright ایرنا
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

به گفته فرمانده کل سپاه پاسداران ایران، موشک رضوان «یشرفته، بالستیک و نقطه‌زن» ایت و می‌تواند با سرعتی معادل «هشت برابر سرعت صوت وارد جو زمین شود.»

آگهی

ایران روز پنجشنبه ۲۲ سپتامبر/ ۳۱ شهریور از یک موشک میان‌برد جدید رونمایی کرد. ایران می‌گوید این موشک پس از پرتاب با سرعتی معادل هشت برابر سرعت صوت به جو زمین نفوذ می‌کند.

فرانس‌پرس با انعکاس گزارشی از این مراسم که از تلویزیون ایران پخش شد، آورده است که تهران در جریان رژه یادبود جنگ ایران و عراق از یک موشک میان‌برد جدید رونمایی کرد.

این موشک که «رضوان» نام دارد بر اساس آنچه در این گزارش اعلام شده از نوع موشک‌های بالستیک است که از برد عملیاتی ۱۴۰۰ کیلومتری سود می‌برد.

موشک رضوان بنا به ادعای رسانه‌های نزدیک به سپاه پاسداران از انواع سکوهای ثابت و متحرک «با دو نوع هدایتِ ضربه سخت و دقتِ اصابت» قابل پرتاب است.

علاوه بر این موشک که روز ۳۱ شهریور، مصادف با نخستین روز از مراسم یادبود جنگ هشت ساله با عراق در رژه سالانه نیروهای مسلح رونمایی شد، یک سامانه موشکی دیگر که پیش‌تر در ماه بهمن رونمایی شده بود به نمایش گذاشته شد.

این سامانه «خیبرشکن» نام دارد که بنا به آنچه اعلام شده موشک‌هایی با برد ۱۴۵۰ کیلومتر و سوخت جامد، با قابلیت جدا شدن سر‌جنگی را پرتاب می‌کند که برای توصیف مشخصات آنها از کلماتی چون «شدیدالانفجار، پرقدرت و مافوق صوت» استفاده شده است.

خبرگزاری رسمی ایران، ایرنا نیز ضمن اختصاص گزارشی به رونمایی از موشک رضوان، به نقل از حسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران ایران آورده است که «این موشک، پیشرفته، بالستیک و نقطه‌زن است که با سرعت هشت برابر سرعت صوت وارد جو زمین می‌شود.»

فرمانده سپاه پاسداران که در حاشیه مراسم رژه نیروهای مسلح با خبرنگاران سخن می‌گفت همچنین یادآور شد که ایران در عرصه پهپادی اکنون «در خطوط مقدم فناوری» قرار دارد.

برنامه موشکی و اخیرا پیشرفت‌های پهپادی ایران از جمله موضوعاتی است که نگرانی غرب و کشورهای رقیب در منطقه از جمله اسرائیل و عربستان سعودی را برانگیخته است.

کشورهای غربی و در راس آنها ایالات متحده پیش‌تر ضمن متهم کردن ایران به تجهیز نیروهای نیابتی خود در کشورهای بحران خیز منطقه همچون یمن، عراق، لبنان و سوریه تاکنون به دفعات افراد و نهاد‌های مرتبط با برنامه موشکی ایران را تحت تحریم قرار داده‌اند.

بر اساس گزارش موسسه بین المللی مطالعات استراتژیک، ایران حدود ۲۰ نوع موشک بالستیک و همچنین موشک‌های کروز و پهپاد با ظرفیت‌ها و قابلیت‌های متفاوت در اختیار دارد.

در این گزارش به عنوان نمونه به موشک‌های «قیام۱» و «بدر۱» اشاره شده که اولی ۸۰۰ کیلومتر برد دارد و دومی می‌تواند به بردی تا ۱۸۰۰ کیلومتر دست پیدا کند.

به گزارش این پژوهشکده بریتانیایی در زمینه روابط بین‌الملل تحقیق و پژوهش می‌کند، اولویت اصلی ایران در زمینه تسلیحاتی از این پس در اختیار داشتن موشک‌هایی با دقت بالای هدف گیری است.

توییتر یورونیوز فارسی را دنبال کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

گزارش‌ها از مرگ «کارشناسان موشکی ایرانی و لبنانی» در انفجارهای حومۀ صنعا

«توقیف موشک‌های ایرانی»‌ توسط بریتانیا؛ تهران: تکذیب می‌کنیم

محققان در آلمان: رانش شدید زمین در روستای حسین‌آباد ایران نتیجه ساختن یک سد بود