«توقیف موشک‌های ایرانی»‌ توسط بریتانیا؛ تهران: تکذیب می‌کنیم

نمایش موشک‌های ایرانی در روز قدس
نمایش موشک‌های ایرانی در روز قدس Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران می‌گوید گزارش‌های وزارت خارجه بریتانیا مبنی بر توقیف محموله تسلیحاتی از ایران به مقصد یمن کذب است.

آگهی

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران می‌گوید ادعای بریتانیا در خصوص توقیف محموله تسلیحاتی ایران به مقصد یمن کذب است. 

آقای کنعانی روز جمعه، ۱۷ تیر ماه، هرچند تاکید کرده «محوله تسلیحاتی ایرانی به مقصد یمن» توقیف نشده اما اشاره‌ای به این موضوع نکرده که اساسا محموله‌ای از سوی ایران به مقصد یمن توقیف شده یا خیر. 

سخنگوی وزارت خارجه ایران در اظهارات خود با انتقاد شدید از بریتانیا همچنین گفته است که این کشور صلاحیت اخلاقی برای طرح ادعا علیه ایران را ندارد. 

واکنش دیپلمات ایرانی به بیانیه‌ای است که وزارت امور خارجه بریتانیا روز پنجشنبه ۱۶ تیر ماه منتشر کرده و مدعی شده بود که نیروی دریایی این کشور یک محموله حامل موشک‌های پیشرفته ساخت ایران را که به مقصد یمن در حرکت بوده در ژانویه ۲۰۲۲، توقیف کرده است. 

همچنین سفارت بریتانیا در امارات نیز روز گذشته اعلام کرده بود که ناو جنگی نیروی دریایی این کشور، گروهی از شناورهای حامل موشک‌های زمین به هوا و همچنین موتورهای موشک‌های کروز را در مسیر ایران به یمن توقیف کرده‌ است. 

کنعانی در بخش دیگری از اظهارات خود با شایعه خواندن گزارش‌های بریتانیا این کشور را به تحویل تسلیحات پیشرفته به ائتلاف عربی که به مردم یمن حمله می‌کنند، متهم کرد.  

سخنگوی جدید وزارت امور خارجه ایران در این رابطه گفت: «انگلیس با فروش بی وقفه تسلیحات پیشرفته به ائتلاف نظامی خودخوانده علیه مردم بی دفاع یمن، شریک جنگ و تجاوز علیه یمن بوده و در مقامی نیست که چنین اتهامات بی اساسی را در خصوص جمهوری اسلامی ایران مطرح کند و چهره انساندوستانه به خود بگیرد.» 

اظهارات سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در حالی مطرح می‌شود که روز گذشته، گزارش‌هایی از سوی رسانه‌های ایران در خصوص بازداشت معاون سفارت بریتانیا در تهران منتشر کرده بودند. رسانه‌های نزدیک به سپاه گزارش داده بودند که ویتاکر معاون سفارت بریتانیا در تهران، در حین جاسوسی و نمونه برداری از خاک ایران در مناطق ممنوعه شناسایی و بازداشت شده است. 

این گزارش‌ها در ادامه با واکنش بریتانیا مواجه شد و سایمون شرکلیف در حساب توییتری خود ضمن تکذیب این مسئله نوشت: «این گزارش‌ها مبنی بر اینکه معاون ما در حال حاضر در بازداشت است بسیار جالب است. چرا که او در دسامبر سال گذشته و در پایان ماموریت خود ایران را ترک کرده است.» 

البته سفیر بریتانیا اشاره‌ای به این نکرده که معاون او پیشتر بازداشت شده یا خیر؛ او تنها تاکید کرده که در حال حاضر در بازداشت نیست. 

مشخص نیست ماجرای انتشار این گزارش‌ها ارتباطی با هم دارند یا خیر اما به هر ترتیب موجب شده طرفین مواضع تند و متقابلی در قبال یکدیگر اتخاذ کنند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ایران: بُرد موشک بالستیک جدید «رضوان» ۱۴۰۰ کیلومتر است

بریتانیا یک محموله «موشک‌های پیشرفته ایرانی» را در دریای عمان توقیف کرد

بحران سیاسی در دولت بریتانیا؛ دو وزیر بوریس جانسون کابینه را ترک کردند