بحران سیاسی در دولت بریتانیا؛ دو وزیر بوریس جانسون کابینه را ترک کردند

Britain's cabinet meeting
Britain's cabinet meeting Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

ریشی سوناک، وزیر دارایی و ساجد جاوید، وزیر بهداشت بریتانیا در نامه‌های جداگانه‌ای که برای بوریس جانسون فرستادند، ضمن اعلام کناره گیری از کار، توانایی شهردار پیشین لندن را برای رهبری دولتی که استانداردهای خاصی را رعایت نمی‌کند، زیر سوال بردند.

آگهی

بقای دولت بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا پس از استعفای ناگهانی وزرای دارایی و بهداشت در روز سه‌شنبه ۵ ژوئیه در خطر است.

استعفای دو وزیر پس از انتشار اخبار رسوایی‌های پیاپی دولت رقم خورد؛ ابتدا رسوایی «پارتی گیت» که حکایت از برگزاری میهمانی در دفتر و اقامتگاه آقای نخست‌وزیر آنهم در بحبوحه همه‌گیری کرونا داشت؛ سپس طرح اتهام آزار جنسی علیه کریس پینچر، از محافظه‌کاران پارلمان بریتانیا که تا فوریه ۲۰۲۲ به عنوان وزیر دولت در امور مسکن فعالیت می‌کرد، و درنهایت رسوایی سومی که نشان می‌داد بوریس جانسون با وجود اطلاع از این اتهام کریس پینچر را برای چنین مقام عالی در دولتش برگزیده است.

ریشی سوناک، وزیر دارایی و ساجد جاوید، وزیر بهداشت بریتانیا در نامه‌های جداگانه‌ای که به فاصله چند دقیقه برای بوریس جانسون فرستادند، ضمن اعلام کناره گیری از کار، توانایی شهردار پیشین لندن را برای رهبری دولتی که استانداردهای خاصی را رعایت نمی‌کند، زیر سوال بردند.

خبر کناره گیری آنها پس از آن منتشر شد که بوریس جانسون در جریان یک نطق تلویزیونی، به دلیل انتخاب نامناسب کریس پینچر در دولت پیشین خود آنهم در حالی که او در معرض اتهامات آزار جنسی بود، عذرخواهی کرد.

جانسون که ماه گذشته توانسته بود به سختی از یک رای عدم اعتماد جان سالم به در برد و حتی شوک استعفای پنج مشاور همچنین چهار تن از دیگر مقامات دولتش را پشت سر بگذارد، این بار نیز به سرعت ناظم زهاوی (وزیر آموزش) را جایگزین ریشی سوناک در وزارت دارایی و استیو بارکلی را نیز جایگزین ساجد جاوید در وزارت بهداشت و مراقبت‌های اجتماعی کرد.

استعفای دو وزیر در حالی انجام شده که ریشی سوناک و ساجد جاوید پس از رسوایی «پارتی گیت» برای ماهها بطور علنی از بوریس جانسون حمایت می‌کردند؛ با این وجود هر دوی آنها در نامه‌های استعفای خود اعلام کردند که دیگر به عملکرد دولت اعتمادی ندارند.

عرصه سیاست داخلی در حالی بر بوریس جانسون در حالی تنگ‌تر شده که منتقدان او نیز با توجه به افزایش هزینه‌های زندگی در بریتانیا بویژه افزایش قیمت سوخت و مواد غذایی، بیش از گذشته بر ناتوانی او در اداره ممکلت پافشاری می‌کنند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

پنی موردنت پیشتاز نظرسنجی؛ از مواضع گزینه اصلی جانشینی جانسون در مورد ایران چه می‌دانیم؟

با بخت‌های اصلی جانشینی بوریس جانسون در مقام نخست‌وزیری بریتانیا آشنا شوید

«توقیف موشک‌های ایرانی»‌ توسط بریتانیا؛ تهران: تکذیب می‌کنیم