آیا به لحظه احتضار سیاسی بوریس جانسون نزدیک می‌شویم؟

نخست وزیر بریتانیا، بوریس جانسون، در حین بازدید از مدرسه‌ای در حاشیه نشست سران دولت های مشترک المنافع در کیگالی، رواندا
نخست وزیر بریتانیا، بوریس جانسون، در حین بازدید از مدرسه‌ای در حاشیه نشست سران دولت های مشترک المنافع در کیگالی، رواندا Copyright Dan Kitwood/Pool Photo via AP
نگارش از Mohsen Behzad Karimi
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

نمایندگان حزب محافظه‌کار به رهبری بوریس جانسون نخست‌ وزیر بریتانیا دو کرسی از کرسی‌های این حزب درمجلس عوام انگستان را از دست دادند. مصیبتی سیاسی برای حزب حاکم که این روزها بیش از پیش با استعفای احتمالی دبیرکل این حزب و آینده نامعلوم نخست‌وزیر کنونی بریتانیا دست و پنجه نرم می‌کند.

آگهی

نمایندگان حزب محافظه‌کار به رهبری بوریس جانسون نخست‌ وزیر بریتانیا دو کرسی این حزب درمجلس عوام انگستان را از دست دادند. مصیبتی سیاسی برای حزب حاکم که این روزها بیش از پیش با استعفای احتمالی دبیرکل و آینده نامعلوم نخست‌وزیر کنونی بریتانیا دست و پنجه نرم می‌کند.

بوریس جانسون با سخت خواندن دو انتخابات میان دوره‌ای قول داد که به نگرانی‌های رای دهندگان توجه لازم را نشان دهد و تلاش بیشتری برای مقابله با افزایش هزینه زندگی در دستور کار دولت قرار دهد.

از دست دادن دو حوزه مهم انتخاباتی نشانگر ضعف و افول اقبال حزب محافظه‌کار به رهبری جانسون است.

ترس از مسئولیت ساز شدن جانسون ممکن است اعضا حزب محافظه کار را بر ضد او بشوراند. مخصوصا در شرایطی که میلیونها نفر با مشکلات ناشی از افزایش قیمت‌ها و به‌ویژه بهای سوخت دست و پنجه نرم می‌کنند، آنهم بعد از ماه‌ها درگیری و ضربه سیاسی به دلیل رسوایی شکستن قرنطینه و برگزاری پارتی توسط جانسون و تیم‌اش.

تا اینجای کار بوریس جانسون در مقابل فشارها برای استعفا مقاومت کرده. فشارهایی که پس از جریمه =جانسون توسط پلیس به دلیل نقض مقرارات قرنطینه به اوج خود رسید.

حالا باید دید بوریس جانسون که یک رای اعتماد درون حزبی را به تازگی و با سختی پشت سر گذاشت، در حالی که ۴۱ درصد از هم‌قطارانش به برکناری او رای دادند، چطور از این مهلکه تازه در حالی که تحت بازرسی به اتهام «گمراه کردن پارلمان» است خارج خواهد شد؟

وزیر خزانه داری انگلستان در رابطه با مشکلات پیش روی حزب محافظه‌کار گفت: « ماهمه باید خود را در مقابل بخشی از مشکلات اخیر مسئول بدانیم.»

هرچند توضیحات ارائه شده از سوی آقای جانسون و تیم‌اش تاثیر چندانی بر نگرانی‌های موجود در میان اعضای حزب محافظه‌کار نخواهد داشت و آنها به شدت به دنبال راهی برای پایان دادن به این شرایط هستند.

بر اساس مقرارات موجود اعضای حزب حداقل تا یک سال نمی‌توانند جانسون را بار دیگر استیضاح کنند اما ترس از آینده سیاسی ممکن است محافظه‌کاران را مجبور به ایجاد تغییرات در قوانین داخلی حزب نماید تا بتوانند بوریس جانسون را با رای اعتمادی دیگر به چالش بکشند.امری زمان بر اما محتمل.

از سوی دیگر موجی از استعفا اعضا کابینه می‌تواند راهی دیگربرای مجبور کردن بوریس جانسون به استعفا تا پیش از انتخابات سراسری آتی باشد.

انتخابات میان‌ دوره‌ای که منجر به تشدید تنگنای سیاسی برای آقای جانسون و کابینه‌اش شد دلایلی مفتضحانه تر از میهمانی و گاردن پارتی در دوران قرنطینه و تخلفات سیاسی نظیر گمراهی پارلمان داشت.

نمایش گرافیکی انتخابات بریتانیا

این انتخابات در پی استعفای دو نماینده که یکی به تماشای پورنوگرافی در پارلمان اعتراف و دیگری به یک پسر نوجوان تعرض جنسی کرده بود برگزار شد.

انتخاباتی که موجب از دست دادن ۲۴۰۰۰ رای و باختن یک کرسی به حزب لیبرال دموکرات در یکی از دو حوزه شد.

در همین رابطه رهبر حزب لیبرال دمکرات خطاب به نمایندگان محافظه کار گفت: « اگر نمایندگان محافظه‌کار از خواب بیدار نشوند رای دهندگان در انتخابات بعدی آنها را مجبور به اسباب‌کشی خواهند کرد.»

در حوزه دیگر در شمال انگلستان حزب محافظه‌کار کرسی را به رقیب اصلی خود حزب کارگر باخت.

رهبر حزب کارگر در این رابطه گفت: «این انتخابات یک قضاوت صحیح در رابطه با این مهم بود که حزب محافظه کار توان و ایده‌ای برای ادامه مسئولیت‌اش (به عنوان دولت) ندارد.»

این افول سیاسی درحالی رخ میدهد که در سال ۲۰۱۹ حزب محافظه کار به رهبری بوریس جانسون بزرگترین اکثریت محافظه کار در سه دهه اخیر را رقم زده بود، پیروزی که با در نظر گرفتن شرایط موجود تکرارش برای جانسون و حزب‌اش غیر ممکن است و همه شواهد حاکی از آن است که بوریس جانسون احتمالا وقتی برای احقاق رویا‌های برگزیتی‌اش ندارد.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

بازدید بوریس جانسون از موزه گاندی در جریان سفر به هند

مناقشه ماهیگیری در مانش؛ بوریس جانسون: موضع ما تغییر نکرده است

عکس دستکاری شده دیگری از کیت میدلتون؛ همسر ولیعهد با تصویر ملکه بریتانیا چه کرده است؟