«پارتی‌گیت»؛ بوریس جانسون به لبه پرتگاه رسید

نخست‌وزیر بریتانیا
نخست‌وزیر بریتانیا Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

مقامات حزب محافظه‌کار می‌گویند ۵۴ امضای مورد نیاز از میان نمایندگان این حزب در مجلس عوام برای به چالش کشیدن رهبری بوریس جانسون جمع‌آوری شده است.

آگهی

حزب محافظه‌کار بریتانیا روز دوشنبه اعلام کرد که ادامه رهبری بوریس جانسون، نخست‌وزیر این کشور در حزب با جمع‌آوری امضاهای مورد نیاز برای این امر به رای گذاشته خواهد شد. 

بوریس جانسون در صورت شکست در این رای‌گیری مقام رهبری حزب محافظه‌کار و در نتیجه ریاست دولت را از دست خواهد داد. در مقابل او اگر بتواند رهبری حزب محافظه‌کار را حفظ کند تا یک سال دیگر امکان به چالش کشیدن رهبرش‌ای در حزب وجود نخواهد داشت.

مخالفان بوریس جانسون در حزب محافظه‌کار برای به چالش کشیدن رهبری او در حزب به جمع‌آوری ۵۴ امضا از میان نمایندگان حزب در مجلس عوام نیاز داشتند. رئیس کمیته ۱۹۲۲ در حزب محافظه‌کار که مسئول دریافت نامه‌های نمایندگان است صبح روز دوشنبه اعلام کرد که ۵۴ امضا برای برگزاری انتخابات درون حزبی برای تعیین سرنوشت بوریس جانسون جمع‌آوری شده است. 

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

نخست‌وزیر بریتانیا طی چند ماه گذشته به دلیل برگزاری چند جشن در دفترش در دوران شیوع ویروس کرونا تحت فشار قرار داشت. 

رای‌گیری در حزب محافظه‌کار برای تعیین سرنوشت بوریس جانسون قرار است غروب روز دوشنبه انجام شود. ۳۵۹ نماینده محافظه‌کار در مجلس عوام در این رای‌گیری شرکت خواهند کرد. بوریس جانسون برای حفظ مقامش به رای ۱۸۰ نماینده حزبش نیاز دارد.

دفتر نخست‌وزیر بریتانیا در واکنش به حد نصاب رسیدن امضاهای مورد نیاز برای رای‌گیری در حزب محافظه‌کار اعلام کرد که این رای‌گیری را «فرصتی» برای پایان جنجال بر سر جشن‌های برگزار شده در محل کار بوریس جانسون می‌داند. 

نخست‌وزیر بریتانیا پیش از این گفته بود که «مسئولیت کامل» رسوایی جشن‌های برگزارشده در دفترش را که به «پارتی گیت» معروف شده است می‌پذیرد. او با این حال کناره‌گیری از مقام رهبری حزب و نخست‌وزیری را رد کرده است.

حزب محافظه‌کار بریتانیا در صورت شکست بوریس جانسون در رای‌گیری روز دوشنبه باید برای تعیین رهبر جدید خود انتخابات برگزار کند. انتظار می‌رود که در این صورت تعدادی از وزرای کنونی کابینه بوریس جانسون نامزد رهبری حزب و جانشینی او شوند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

بوریس جانسون سوگند خورد که در مورد رسوایی «پارتی‌گیت» دروغ نگفته است

بوریس جانسون از محافظان و نظافتچی‌های دفتر نخست‌وزیری بریتانیا عذرخواهی کرد

رسوایی «پارتی‌گیت»؛ مجلس عوام بریتانیا به تحقیق درباره «دروغ‌گویی» جانسون رای داد