با افزایش درگیری‌های قرقیزستان و تاجیکستان، پوتین پیام داد؛ دوشنبه و بیشکک بر سر چه اختلاف دارند؟

تابوت یک سرباز قرقیز که توسط هم رزمانش حمل می‌شود
تابوت یک سرباز قرقیز که توسط هم رزمانش حمل می‌شود Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

بیشکک و دوشنبه در مواجهه با خشونت‌ها و درگیری‌های اخیر مرزی که شدید‌ترین نوع آن از آوریل سال گذشته میلادی به شمار می‌رود روز جمعه گذشته پس از اعلام توافق بر سر برقراری فوری آتش‌بس، یکدیگر را نقض آن متهم کردند.

آگهی

مقامات دو کشور قرقیزستان و تاجیکستان که اخیرا دور تازه‌ای از دیگری‌های مرزی را آغاز کرده‌اند از افزایش شمار کشته‌شدگان این مخاصمه برغم برقراری یک آتش‌بس شکننده خبر دادند.

رویترز در گزارشی که به این موضوع اختصاص یافته با استناد به آمار رسمی اعلام شده از سوی دو کشور شمار کشته شدگان درگیری‌‌های مرزی میان قرقیزستان و تاجیکستان را ۷۱ نفر اعلام کرده است.

قرقیزستان روز یکشنبه از کشته شدن دست کم ۳۶ تن از شهروندانش در جریان درگیری‌های مرزی هفته گذشته با تاجیکستان خبر داد.

این آمار تازه در حالی منتشر می‌شود که وزات بهداشت این کشور از جان باختن ۱۲ فرد دیگر در منطقه مرزی بادکند واقع در جنوبی غربی این کشور خبر داده است.

مقامات قرقیزستانی که پیش‌تر شمار قربانیان درگیری‌های مرزی را ۲۴ نفر اعلام کرده بودند همچنین از زخمی شدن دست کم ۱۳۹ شهروند این کشور خبر داده‌اند.

قرقیزستان همچنین اعلام کرد که حدود ۱۳۷ هزار نفر از ساکنان مناطق مرزی با تاجیکستان را از بیم افزایش تلفات تخلیه کرده و دوشنبه ۱۹ سپتامبر نیز در این کشور به احترام قربانیان درگیری‌ها روز عزای عمومی است.

از سوی دیگر تاجیکستان نیز روز یکشنبه با اعلام افزایش شمار تلفات درگیری‌های اخیر با قرقیزستان از کشته شدن دست کم ۳۵ نفر خبر داد. دوشنبه تاکنون هیچ گونه تخلیه دسته جمعی شهروندان از منطقه مرزی با قرقیزستان را گزارش نکرده است.

بیشکک و دوشنبه در مواجهه با خشونت‌ها و درگیری‌های اخیر مرزی که شدید‌ترین نوع آن از آوریل سال گذشته میلادی به شمار می‌رود روز جمعه گذشته پس از اعلام توافق بر سر برقراری فوری آتش‌بس، یکدیگر را نقض آن متهم کردند.

این دو جمهوری شوروی سابق بر سر یک اختلاف کهنه مرزی بار دیگر طی روزهای ۱۴ تا ۱۶ سپتامبر با یکدیگر درگیر شدند و هر یک طرف مقابل را به استفاده از تانک، خمپاره، توپخانه، سامانه‌های موشکی و هواپیماهای بدون سرنشین برای حمله به پاسگاه‌ها و شهرک‌های مجاور متهم کرد.

برخی تحلیلگران آسیای مرکزی معتقدند که طرفین هیچ اراده‌ای برای حل و فصل مسالمت آمیز مناقشات مرزی از خود نشان نمی‌دهند و ادعاهای ارضی متقابل باعث ایجاد نگرش های تهاجمی در همه سطوح شده است. هر دو طرف به توافقاتی استناد می کنند که تاریخ آن به دوران شوروی سابق و زمانی بر می گردد که این دو کشور از جمهوری های آن زمان اتحاد جماهیرشوروی بودند. گفته می شود سندی که دوشنبه به آن استناد می کند در مقایسه با سند مورد استناد بیشکک، قدمت بیشتری دارد.

پوتین خواستار کاهش تنش میان دو کشور شد

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه در واکنش به مناقشات مرزی اخیر میان قرقیزستان و تاجیکستان روز یکشنبه در تماس تلفنی با صادیر جباروف، و امامعلی رحمان، روسای جمهوری دو کشورخواستار کاهش تنش و خویشتن‌داری از سوی هر دو طرف شد.

مسکو همواره نقش میانجی و حکم را در اختلافات میان قرقیزستان و تاجیکستان ایفا کرده و با هر دو کشور روابط خوبی دارد.

در بیانیه کرملین آمده است: «ولادیمیر پوتین از طرفین خواست تا جلوی شدت گرفتن مناقشه را بگیرند و در اسرع وقت گام‌هایی جدی برای حل و فصل اوضاع بردارند که این امر تنها از راه‌های مسالمت آمیز و طریق انجام گفتگوهای سیاسی و دیپلماتیک میسر خواهد شد.»

تلاش دیپلماتیک گوترش و ابراز نگرانی تهران

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد نیز روز شنبه با مقامات دو طرف به صورت تلفنی گفتگو کرده بود تا به گفته سخنگوی آقای گوترش زمینه برقراری یک آتش‌بس پایدار را فراهم کند.

ایران نیز در واکنش به درگیری‌های اخیر مرزی میان قرقیزستان و تاجیکستان ضمن ابراز نگرانی از تشدید مخاصمه، خواستار آتش بس پایدار و حل و فصل اختلافات از طریق گفتگو و روش های مسالمت آمیز شده است.

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران با اشاره به روابط بسیار دوستانه با دو کشور یاد شده از آمادگی کشورش برای هرگونه مساعدت در جهت حل اختلافات خبر داده است.

مرز بین تاجیکستان و قرقیزستان هر از گاهی صحنه درگیری‌های پراکنده است؛ تقریباً نیمی از ۹۷۰ کیلومتر مرز مشترک میان دو کشور از زمان فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در کانون تنش‌های مداوم بر سر دسترسی به منابع موجود در مناطق موردمناقشه قرار دارد.

توییتر یورونیوز فارسی را دنبال کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

بیش از ۳۰ نفر در قرقیزستان به اتهام سازماندهی شورش و کودتا بازداشت شدند

قرقیزستان کنترل کامل معدن طلای «کومتور» شرکت کانادایی را به دست می‌گیرد

مرز قرقیزستان با تاجیکستان پس از یک هفته درگیری آرام گرفت