واکنش طالبان به گزارش سازمان‌ ملل درباره نقض گسترده حقوق‌بشر در افغانستان: حقیقت ندارد، پروپاگانداست

نشست خبری نمایندگان سازمان ملل در کابل
نشست خبری نمایندگان سازمان ملل در کابل Copyright AFP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

سازمان ملل متحد روز چهارشنبه ۲۰ ژوئیه (۲۹ تیر) اعلام کرد که نیروهای طالبان از زمانی که قدرت را در افغانستان به دست گرفته‌اند مرتکب صدها مورد نقض حقوق بشر از جمله قتل‌ و شکنجه شده‌اند.

آگهی

سازمان ملل متحد روز چهارشنبه ۲۰ ژوئیه (۲۹ تیر) اعلام کرد که نیروهای طالبان از زمانی که قدرت را در افغانستان به دست گرفته‌اند مرتکب صدها مورد نقض حقوق بشر از جمله قتل‌ و شکنجه شده‌اند.

مارکوس پوتزل، سرپرست دفتر نمایندگی سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) در یک نشست خبری در کابل گفت: «نمی‌توان انکار کرد نتایج گزارش ما بسیار جدی است.»

طالبان از زمانی که قدرت را در افغانستان بار دیگر در دست گرفت به‌طور مرتب اتهام نقض حقوق بشر را رد کرده است اما گزارش یوناما که روز چهارشنبه منتشر شد خلاف این موضوع را نشان می‌دهد.

طبق این گزارش از ماه اوت گذشته تاکنون ۱۶۰ مورد قتل غیرقانونی، ۵۶ مورد شکنجه و بدرفتاری و بیش از ۱۷۰ بازداشت خودسرانه و همچنین بازداشت مقامات سابق دولتی و اعضای نیروی امنیت ملی ثبت شده است.

رایج‌ترین روش‌های شکنجه طبق این گزارش شامل لگد، مشت، سیلی، ضرب و جرح با کابل، لوله و استفاده از وسایل شوک الکتریکی بوده است.

سازمان ملل بیش از ۲۰۰ مورد مجازات‌های غیرانسانی و تحقیرآمیز از جمله ضرب و جرح مغازه‌داران به‌دلیل حضور نیافتن در مسجد و بیش از ۱۰۰ مورد استفاده بیش از حد از زور را ثبت کرده است.

از زمان پایان جنگ داخلی، امنیت در سراسر کشور با کاهش شدید قربانیان غیر نظامی بیشتر شده است. با این حال طالبان آزادی‌های افغان‌ها به ویژه زنان و دختران را به شدت محدود کرده‌اند.

زوجی که سنگسار شدند

یوناما در این گزارش ۸۷ مورد از خشونت علیه زنان و دختران از جمله قتل، تجاوز جنسی، خودکشی، ازدواج‌های اجباری از جمله ازدواج کودکان، ضرب و جرح و همچنین دو مورد «قتل ناموسی» را فهرست کرده است که هیچ کدام در سیستم قضایی ثبت نشده‌اند.

در میان این پرونده‌های مستند، زوجی بودند که پس از اتهام به داشتن رابطه خارج از ازدواج در ملا عام سنگسار شدند.

فیونا فریزر رئیس بخش حقوق بشر یوناما گفت که رویه «مصونیت از مجازات» در افغانستان حاکم شده است. وی تاکید کرد که ممکن است این مصونیت درباره اتهامات گزارش نشده باشد.

وی گفت که یوناما به ویژه نگران دخالت پلیس امر به معروف و سرویس اطلاعاتی طالبان در آزار و اذیت‌ها است.

این نهاد گفت که بیش از ۷۰۰ غیرنظامی در حملاتی که اغلب به شاخه محلی داعش نسبت داده می‌شود و همچنین مین‌های منفجر نشده کشته و دست‌کم ۱۴۰۰ نفر زخمی شده‌اند.

واکنش ذبیح الله مجاهد

از سوی دیگر طبق این گزارش دست‌کم ۵۹ درصد از جمعیت افغانستان نیازمند کمک‌های بشردوستانه هستند.

اما ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان در واکنش به گزارش امروز سازمان ملل گفته است که این گزارش حقیقت ندارد. وی در توئیتی تصریح کرده است که به کسی اجازه کشتارهای فراقانونی داده نشده است و این گزارش پروپاگاندا است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

یک سال پس از بازگشت طالبان به قدرت، جبهه مقاومت ملی و داعش حاکمیت امارت اسلامی را تهدید می‌کنند

اعلام رتبه‌بندی فصلی اعتبار پاسپورت‌های جهان؛ گذرنامه‌های ایران و افغانستان یک پله افت کردند

گزارش ویدئویی از آمادگی جسمانی و تمرینات سخت دختران نینجاکار افغانستان در ایران