اعلام رتبه‌بندی فصلی اعتبار پاسپورت‌های جهان؛ گذرنامه‌های ایران و افغانستان یک پله افت کردند

پاسپورت (گذرنامه)
پاسپورت (گذرنامه) Copyright CANVA
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

در میان کشورهای خاورمیانه، پاسپورت امارات عربی متحده بالاترین جایگاه را دارد. گذرنامه امارات از رتبه بیستم در سال ۲۰۱۹ به جایگاه پانزدهم در سال ۲۰۲۲ رسیده است.

آگهی

پاسپورت‌های ۲۳ کشور عضو اتحادیه اروپا در میان ۳۳ کشوری قرار گرفت که اعتبار گذرنامه‌های آنها در سه ماهه سوم سال ۲۰۲۲ میلادی رتبه‌ جهانی اول تا یازدهم را از آن خود کردند.

بر پایه رده‌بندی انجام شده برای گذرنامه‌های ۱۹۹ کشورهای جهان که بر مبنای شاخص «هِنلی» صورت گرفته، گذرنامه ژاپن در سه ماهه سوم سال ۲۰۲۲ نیز همچون سه سال گذشته جایگاه معتبرترین پاسپورت جهان را حفظ کرد ولی سنگاپور صدرنشینی مشترک با ژاپن را از دست داد و با کره جنوبی در رتبه دوم قرار گرفت. 

با استفاده از گذرنامه ژاپنی می‌توان به ۱۹۳ کشور جهان بدون نیاز به اخذ ویزا سفر کرد که این تعداد در مقایسه با سه ماهه ابتدایی سال جاری میلادی یک مورد افزایش یافته است.

پس از سه کشور آسیایی، پاسپورت‌های اروپایی از جمله آلمان و اسپانیا در رتبه سوم (با امتیاز ۱۹۰)، فنلاند، ایتالیا، لوکزامبورگ (با امتیاز ۱۸۹) با هم در رتبه چهارم قرار دارند.

در میان کشورهای خاورمیانه، پاسپورت امارات عربی متحده بالاترین جایگاه را دارد. گذرنامه امارات از رتبه بیستم در سال ۲۰۱۹ به جایگاه پانزدهم در سال ۲۰۲۲ رسیده است.

پاسپورت ایران که در سه ماهه نخست سال ۲۰۲۲ همراه با پاسپورت جمهوری دموکراتیک کنگو در جایگاه ۱۰۱ قرار داشت، در سه ماهه سوم سال جاری میلادی به رتبه ۱۰۲ تنزل کرده است. با این حال، در مقایسه با ابتدای سال ۲۰۲۲ با پاسپورت ایران به جای ۴۲ کشور می‌توان به ۴۳ کشور بدون روادید سفر کرد.

گذرنامه ایران که بر اساس رده‌بندی شاخص هنلی در ابتدای سال ۲۰۱۹ میلادی در جایگاه ۹۶ قرار داشت.

پاسپورت افغانستان و عراق نیز با یک پله تنزل نسبت به سه ماهه نخست ۲۰۲۲ همچون سه سال گذشته در انتهای جدول رتبه‌بندی اعتبار گذرنامه‌های کشورهای جهان قرار دارد.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید 

موسسه «هنلی و شرکا» که در لندن مستقر است، در فصل‌های مختلف سال براساس داده‌های جمع‌آوری شده از انجمن بین‌المللی حمل‌ونقل هوایی و نیز اطلاعاتی که از تجزیه و تحلیل قوانین روادید (ویزا) بدست می‌آید اقدام به انتشار رده‌بندی معتبرترین گذرنامه‌های جهان می‌کند. مهم‌ترین شاخصی که برای تهیه این فهرست استفاده می‌شود، تعداد کشورهایی است که با هر گذرنامه و بدون ویزا می‌توان به آنها سفر کرد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

«پذیراترین» کشورهای جهان و اروپا کدامند؟ آیا پاسپورت حرف آخر را می‌زند؟

واکنش طالبان به گزارش سازمان‌ ملل درباره نقض گسترده حقوق‌بشر در افغانستان: حقیقت ندارد، پروپاگانداست

آمریکایی‌های متولد بیت المقدس می‌توانند «اسرائیل» را به عنوان محل تولد در پاسپورت ثبت کنند