قسنطینه؛ شهر پل‌های معلق برآمده از اعماق تاریخ

قسنطینه؛ شهر پل‌های معلق برآمده از اعماق تاریخ
Copyright euronews
نگارش از Cyril Fourneris
هم‌رسانی این مطلب
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

در این برنامه الجزایر فردا به شهر قسنطینه، سومین شهر بزرگ الجزایر، در شرق این کشور می‌رویم و جاذبه‌های گردشگری این شهر باستانی را بررسی می‌کنیم.

آگهی

در این برنامه الجزایر فردا به شهر قسنطینه، سومین شهر بزرگ الجزایر، در شرق این کشور می‌رویم و جاذبه‌های گردشگری این شهر باستانی را بررسی می‌کنیم. 

امپراطور کنستانتین معتقد بود قسنطینه تنها جایی است که انسان بالاتر از عقاب‌ها می‌نشیند. این شهر که به شهر پل‌های معلق مشهور است، بر روی صخره‌ای بزرگ واقع و با تنگه‌های شگفت‌انگیزی محاصره شده است. قسنطینه شهری غرقه در تاریخ و نزدیک به بسیاری از بقایای رومی الجزایر است.

برای رسیدن به قسنطینه باید از پل‌هایی روی رودخانه‌ها عبور کنید. معماری این شهر که یکی از کهن‌ترین شهرهای جهان است، شما را به سفری در عمق تاریخ تمدن از پایتخت باستانی سیرتا تا الجزیره مدرن فرا می‌خواند. 

در المدینه، بخش قدیمی شهر، که زنده و رنگارنگ است، سن برخی از خانه‌ها به هزاران سال می‌رسد. حسین تاوتاو، باستان‌شناس اهل قسنطینه می‌گوید: «ما در مورد شهری که در هزاره دوم پیش از میلاد مسیح، پایتخت پادشاهی نومدیا که گستره‌اش از مرز کنونی مراکش تا لیبی بوده است، صحبت می‌کنیم. در شهر قسنطینه، تنها از طریق نگاهی به بقایای باستانشناسی نظیر خانه‌ها و شهرسازی می‌توانید تاریخ را مشاهده کنید. در قسنطینه همه چیز اصیل است، و همین امر این شهر را غنی ساخته است»

در قسنطینه همه چیز اصیل است، و همین امر این شهر را غنی ساخته است
حسین تاوتاو
باستان‌شناس

سنت آشپزی نیز همچنان حفظ شده و می‌توانید از غذاهای خیابانی و شیرینی‌های خوشمزه، مثل جوزیه که از عسل و مغزهای مختلف تهیه شده است، لذت ببرید. 

از شلوغی شهر قدیمی به باغ‌های پرطراوت کاخ احمد بی، جواهری از هنر اسلامی-عربی، پناه می‌بریم. این کاخ دارای بنای رنگارنگ ۲ هزارمتر مربعی، یادآور سفرهای احمد بی، چهره مقاومت الجزایر در مقابل تهاجم فرانسه، است. مریم کبایلا، مدیر موزه ملی هنرهای سنتی و تجلی فرهنگی می گوید: «این کاخ در سال ۱۸۲۶ توسط احمد بی، آخرین بی یا فرماندار بیلکات یا بخش شرقی الجزایر، ساخته شد. معماری آن به سبک مراکشی و از چهار عمارت و دو باغ نخل و پرتقال تشکیل شده است. قسنطینه همواره محل تلاقی تمدن‌ها و مرکزی فرهنگی بوده است. امروزه این کاخ به موزه ملی هنرهای سنتی و تجلی فرهنگی با ماموریت حفظ و انتقال سنت‌ها است.»

از دیگر جاذبه‌های قسنطینه می‌توان به مسجد امیرعبدالقادر، شاهکار معماری آفریقایی-اسلامی با ظرفیت ۱۵ هزار نفر و مناره‌هایی با ارتفاع بیش از ۱۰۰ متر، که همیشه مورد تحسین بازدیدکنندگان قسنطینه بوده است، اشاره کرد. 

وقتی به سمت جنوب و به ولایت بتنا، مرکز کوه‌های اوراس که شاهد گذار تمدن روم بوده است، می رویم، به تیمگاد که به پمپئی آفریقایی معروف است، می‌رسیم. تیمگاد از مناطق حفاظت و طبقه‌بندی شده یونسکو است. گذر از راهروها و کتابخانه و فروم یا تالار گفتگوی باستانی، حس قدم زدن در تاریخ را همراه دارد. ساکنان این شهر باستانی، اشیاء و موزائیک‌های بسیاری باقی گذاشتند که امروزه در یک موزه جمع‌آوری شده است و زندگی شیرین در این شهر که به دوران مرخصی از خدمت سربازان رومی اختصاص داشته است را به یاد می‌آورد. کتیبه‌ای در فروم تیمگاد وجود دارد که روی آن کلمات «Lavare, Venari, Ludere» به معنای شکار کردن، حمام کردن و بازی کردن، نقش بسته است و نشان دهنده زندگی خوب خدمت‌کنندگان به امپراطوری روم است.

توئیتر یورونیوز فارسی را دنبال کنید

صد کیلومتر دیگر که به سمت جنوب برویم، در ورودی صحرا، دره باشکوه غوفی، یکی از زیباترین جاذبه های توریستی کشور قرار دارد. از سه بالکن که محور توریستی را تشکیل می‌دهند، منظره‌ طبیعی فراموش نشدنی و صدها خانه سنگی را می‌بینید. با پایین رفتن از دره، در امتداد رودخانه، می توانید در راهی پراز درختان میوه‌ راهپیمایی کنید.

خبرنگار • Farhad Mirmohammadsadeghi

هم‌رسانی این مطلب

مطالب مرتبط

به‌سوی استارتاپ‌ها؛ راه‌حل الجزایر برای ایجاد تنوع اقتصادی

بازی‌های مدیترانه‌ای اُوران الجزایر؛ ایتالیا صدرنشین و ترکیه دوم شد

بازی‌های مدیترانه‌ای اوران الجزایر: از مراسم افتتاحیه تا دهکده بازی‌ها