الجزایر بیابان‌ها را به زمین قابل کشت تبدیل می‌کند

الجزایر بیابان‌ها را به زمین قابل کشت تبدیل می‌کند
Copyright euronews
Copyright euronews
نگارش از Cyril Fourneris
هم‌رسانی این مطلب
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

در این قسمت از الجزایر فردا به استراتژی کشاورزی الجزایر می پردازیم. الوادی در صحرای الجزایر منطقه‌ای خشک است که حقیقتا به قطب بین‌المللی کشاورزی تبدیل شده و این امر باعث ایجاد اشتغال و تقویت امنیت غذایی کشور شده‌است.

آگهی

در این قسمت از الجزایر فردا به استراتژی کشاورزی الجزایر می پردازیم.

الوادی در صحرای الجزایر منطقه‌ای خشک است که حقیقتا به قطب بین‌المللی کشاورزی تبدیل شده و این امر باعث ایجاد اشتغال و تقویت امنیت غذایی کشور شده‌است.

الجزایر به عنوان بخشی از استراتژی کشاورزی خود، اقدام به تبدیل بیابان‌ها به زمین قابل کشت می‌کند. در این راستا صدها هزار هکتار زمین در صحرای الجزایر زیر کشت می رود.

تنها در چند دهه، تپه‌های شنی جای خود را به زمین های کشت سبزی داده‌اند. در این مناطق سیب زمینی ارگانیک کشت می‌شود. این جا به کلی متحول شده و تبدیل به یکی از اصلی‌ترین مناطق تولید سبزی کشور شده‌است.

علاءالدین مکناسی، تولید کننده سیب زمینی می گوید:

«این راهی برای تشویق ما به فعالیت های اقتصادی و توسعه کشاورزی در منطقه العود است. هدف ما صادرات محصولاتمان به خارج از کشور است.|درود به همه کشاورزانی که با وجود این شرایط اقلیمی توانسته اند بهترین تولید سیب زمینی را در کشور ارائه دهند، محصولی که کیفیت آن در سطح جهانی شناخته شده است.»

وجود آفتاب در تمام طول سال به کشاورزان امکان تولید سیب‌زمینی می‌دهد، اما همچنین اجازه می‌دهد گوجه‌فرنگی، بادام‌زمینی و پیاز را در خارج از فصل تولید و صادر کنند.

محو‌رها آب را از سطح ایستایی برای مرطوب کردن زمین می‌کشند. شاخه‌های خرما در حاشیه آنها نوعی ریزاقلیم داخلی ایجاد می‌کند.

عدلن ماث الله مدیر خدمات کشاورزی ولایت الوادی خاطرنشان می‌کند:

«تقریبا همه مزرعه‌ها به انرژی الکتریکی متصل هستند. آنها از فناوری‌های مدرنی استفاده می کنند تا در مصرف آب صرفه‌جویی کنند و سطح ایستایی آب را حفظ کنند. آفت کش‌های بسیار کمی استفاده می‌شود. و من بر این جمله اصرار دارم: این کشاورزی، پایدار است.»

کشاورزی در الوادی پیشینه کهنی دارد. این شهر ملقب به هزارگنبد است، گنبدهایی که خانه‌های این منطقه را می پوشانند.

این فناوری سنتی متعلق به قوت و تحت حمایت یونسکواست. درخت نخل خرما درست بالای سطح ایستابی آب، در حفره‌هایی که میان تپه‌های شنی حفر شده کاشته می شود. خرما با دست برداشت می‌شود.

بالخیر جبلی، مدیر منطقه دعویه معتقد است:

«سوی مثبت کشاورزی صحرا وجود آفتاب در تمام سال است. بیماری اینجا کمتر است، ۷۰ تا ۷۵ درصد تولیدات اینجا ارگانیک هستند.»

کاشت نخل در اینجا به ویژه با رفتن به اعماق بیشتر برای یافتن آب متحول شده ست. ۳۵۰۰۰ نخل خرما و ۲۵۰۰۰ درخت زیتون توسط آبیاری قطره‌ای به لطف چاه هایی با عمق ۳۰۰ تا ۲۰۰۰ متر زیر ماسه‌ها، آبیاری می‌شوند.

فناوری مدرن برای گرده‌افشانی، کوددهی و برداشت نیز استفاده می‌شود. این ماشین‌ها به کارگران امکان نگهداری و برداشت از بیش از۸۰ درخت در روز می دهد.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

وقتی سریع‌تر هستید، پول بیشتری می‌سازید. این دقیقا کاری است که مکانیزاسیون با وجود حفظ کشاورزی پایدار و حفظ واحه، اکوسیستم واحه و... انجام می دهد
دالیا جبوب
مهندس کشاورزی

دالیا جبوب، مهندس کشاورزی می‌گوید:

آگهی

«وقتی سریع‌تر هستید، پول بیشتری می‌سازید. این دقیقا کاری است که مکانیزاسیون با وجود حفظ کشاورزی پایدار و حفظ واحه، اکوسیستم واحه و... انجام می دهد»

این منطقه حدود ۱۸۰۰ تن خرما در سال تولید می‌کند. آنها در کارخانه این شرکت پررونق با ۳۵۰ پرسنل دائمی و ۲۰۰ کارگر فصلی، آماده می‌شوند.

بالخیر جبالی، مدیر منطقه می‌گوید:

«همانطور که می بینید ما طیف بسیار متنوعی از محصولات داریم: خرمای تازه، خرما بدون هسته، خمیر خرما... ما به چندین منطقه جهان و به چهار قاره جهان اروپا، آمریکا، آسیا و آفریقا صادرات داریم. »

الجزایر برای امنیت غذایی خود به مناطق سبز وسیعی که بیشتر در شمال کشت می شوند متکی است. این کشور که طبق گزارش سازمان ملل کمترین میزان سوء تغذیه را در آفریقا دارد، در نظر دارد در این بخش سرمایه‌گذاری خارجی جذب کند. یکی از اهداف، جلوگیری از واردات نیمی از گندم مصرفی در کشور است.

آگهی
این سیاست فعلی است. توانایی در تولید بیشتر، کاهش واردات و توسعه مشارکت‌ها بسیار چالش‌برانگیز است.
امینه بن سمانه
مدیر بنیاد فلاحه

امینه بن سمانه، مدیر بنیاد فلاحه متذکر می‌شود:

«این سیاست فعلی است. توانایی در تولید بیشتر، کاهش واردات  و توسعه مشارکت‌ها بسیار چالش‌برانگیز است. »

با پیشرفت اصلاحات، این بخش ساختارمندتر می‌شود. در همین حال شرکت‌های جوان در تلاش برای توسعه راه حل‌های کشاورزی هوشمند و همچنین جذب مشارکت هستند.

فاضل بوعیشهُ متخصص فناوری کشاورزی می‌گوید:

«امروزه استارت‌آپ‌های الجزایری داریم که در تلاش برای نوآوری و ابداع راه‌ حل‌های کشاورزی هوشمند هستند. چالش واقعی ما این است که آنها را به سطح قدرتمند‌تری برسانیم تا تبدیل به کسب و کارهای سود آور شوند. »

آگهی

این فناوری‌های جدید برای حفظ آب‌های زیرزمینی و در نتیجه تقویت پایداری کشاورزی صحرا ضروری خواهند بود.

خبرنگار • Farhad Mirmohammadsadeghi

هم‌رسانی این مطلب