مشاور امنیت ملی اسرائیل با تایید عملیات‌ در خاک ایران در یکسال گذشته: کم اقدام نداشتیم

ایال خولاطا، مشاور امنیت ملی اسرائیل
ایال خولاطا، مشاور امنیت ملی اسرائیل Copyright AFP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

یک مقام ارشد اسرائیلی پنجشنبه شب ۱۴ ژوئیه (۲۳ تیر) برای نخستین بار به‌طور علنی عملیات اسرائیل در خاک ایران را در طول یکسال گذشته تایید کرد.

آگهی

یک مقام ارشد اسرائیلی پنجشنبه شب ۱۴ ژوئیه (۲۳ تیر) برای نخستین بار به‌طور علنی عملیات اسرائیل در خاک ایران را در طول یکسال گذشته تایید کرد.

ایال خولاطا، مشاور امنیت ملی اسرائیل پس از دیدار با جو بایدن، در گفت‌وگو با شبکه ۱۳ این کشور در پاسخ به این سوال که آیا این کشور اقدامی مستقیم علیه ایران خواهد کرد یا خیر گفت: «ما در طی یکسال گذشته در ایران کم اقدام نداشتیم.»

وی با بیان اینکه اسرائیل بدون توجه به دیدگاه واشنگتن درباره این موضوع به‌طور مستقل علیه جمهوری اسلامی عمل خواهد کرد افزود که این تنها ادامه کاری است که در سال گذشته انجام داده‌ایم.

اگرچه چندین مقام ارشد اسرائیلی به‌طور ناشناس پیش از این عملیات موساد در ایران در سال ۲۰۲۲ را تایید کرده بودند و ایرانی‌ها و گاه منابع آمریکایی چنین حملاتی را به اسرائیل نسبت دادند خولاطا نخستین کسی است که به‌طور علنی این موضوع را تایید کرده است.

وی تاکید کرد اسرائیل هرگونه صلاح بداند به رفتار خود ادامه خواهد داد: «ما خجالت نمی‌کشیم به آمریکایی‌ها بگوییم که متفاوت فکر می‌کنیم. ما منطقی و مسئولانه عمل می‌کنیم و همه می‌بینید که این موضوع به روابط آمریکا و اسرائیل لطمه نمی‌زند.»

وی تاکید کرد که بایدن همیشه گفته است که راه حل دیپلماسی را ترجیح می‌دهد اما در صورت نبود راه‌حل‌های دیگر از نیروی نظامی علیه ایران استفاده خواهد کرد. وی با اشاره به نقل قول دیگری از بایدن که می‌گوید «قدرت‌ها بلوف نمی‌زنند» اضافه کرد: « بنابراین باید این موضوع را جدی گرفت.»

شماری از ایرانی‌های فعال در حوزه هسته‌ای، مرتبط با برنامه‌های هوا و فضا، پهپادی و نیروهای سپاه در ماه گذشته کشته شدند که در برخی موارد مقامات ایرانی آن‌ها را به اسرائیل نسبت داده‌اند.

کشته شدن چه شخصیت‌ها و افرادی در خرداد ماه خبرساز شد

حسین صیاد خدایی از نیروهای قدس سپاه پاسداران در تاریخ یک خرداد در تهران کشته شد که ایران به صراحت آن را به اسرائیل نسبت داد.

چند روز پس از این حادثه، روزنامه نیویورک تایمز از اتفاق دیگری در مرکز نظامی پارچین متعلق به وزارت دفاع ایران پرده برداشت و گفت مورد حمله پهپادی قرار گرفته است.

رسانه‌های ایران همزمان با گزارش نیویورک تایمز از کشته شدن احسان قدبیگی و جراحت فرد دیگری در سانحه‌ای در یکی از واحدهای تحقیقاتی وزارت دفاع در منطقه ی پارچین خبر دادند و درباره جزییات حادثه حرفی نزدند. اما مرگ آقای قدبیگی را با عنوان «شهادت» توصیف کردند.

چند روز پس از این اتفاق رسانه‌های ایران از مرگ مشکوک فردی با نام «ایوب انتظاری»، مسئول برخی پروژه‌های صنایع هوافضا در یزد خبر دادند. برخی از منابع دلیل مرگ وی را مسمومیت غذایی عنوان کردند. برخی از نزدیکان و مقام‌های ایرانی ترور بیولوژیکی آقای انتظاری را مطرح کردند اما دادگستری استان یزد این موضوع را تکذیب کرد. این نهاد گفت که فرد فوت شده تنها یک کارمند معمولی یک شرکت صنعتی بود و بخاطر بیماری در بیمارستان فوت شد.

حوالی نیمه خرداد نیز خبر فوت علی اسماعیل‌زاده، یکی از فرماندهان نیروی قدس سپاه اعلام شد. گرچه این مرگ نیز مشکوک اعلام شده بود اما خبرگزاری دولت به نقل از منابع آگاه خبر ترور وی را تکذیب کرد. این منبع آگاه فوت وی را در پی سانحه‌ای در منزل مسکونی‌اش عنوان کرد. روزنامه نیویورک تایمز نیز به نقل از دو مقام ارشد اسرائیلی به شرط ناشناس ماندن گفت که اسرائیل در مرگ او نقش نداشته است.

چند روز پس از این اتفاق کامران آقاملایی که طبق گفته برخی از رسانه‌ها در تاسیسات هسته‌ای نطنز کار می‌کرد درگذشت.

چند روز پس از این اتفاق روزنامه‌ نیویورک تایمز به نقل از مقامات ایران که نامی از آن‌ها نیاورده است نوشت که اسرائیل آقاملایی و انتظاری را با غذای مسموم کشته است. طبق گزارش نیویورک تایمز، کامران آقامولایی به تازگی از یک سفر کاری ازشهر تبریز به تهران بازگشته بود که دچار حالت تهوع و اسهال شدید شد، روز به روز حالش وخیم تر شد تا اینکه بالاخره درگذشت.

اما در دهه آخر خرداد ماه رسانه‌های ایران از مرگ دو تن از نیروهای هوافضای سپاه پاسداران در دو حادثه جداگانه خبر دادند.

یکی از این افراد علی کمانی معرفی شده است که در شهر خمین جان باخته است. رسانه‌ها مرگ وی را در پی سانحه رانندگی عنوان کردند. وی عضو هوافضای سپاه معرفی شده است که در حوزه پهپادها فعالیت می‌کرد.

دومی فرد نیز محمد عبدوس نام داشت که سپاه اعلام کرد که وی در استان سمنان حین انجام ماموریت جان خود را از دست داده است. استان سمنان درشرق تهران، محل قرارگیری پایگاه فضایی امام خمینی است که در پرتاب ماهواره مورد استفاده قرار می گیرد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

واکنش تهران به سخنان بایدن: آمریکا با ایران‌ هراسی در منطقه بحران ایجاد می‌کند

جو بایدن: از خاورمیانه نمی‌رویم تا با ایجاد خلا ایران، چین و روسیه بخواهند آن را پر کنند

یکی از نامزدهای فرماندهی ارتش اسرائیل خواستار تشدید ترور مقامات سپاه پاسداران شد