استانبول میزبان مذاکرات مسکو و کی‌یف برای آزادسازی غلات اوکراین

وقوع جنگ میان روسیه و اوکراین که صادر کننده یک سوم غلات جهان هستند نگرانی‌هایی از امنیت غذایی را در پی داشته است
وقوع جنگ میان روسیه و اوکراین که صادر کننده یک سوم غلات جهان هستند نگرانی‌هایی از امنیت غذایی را در پی داشته است Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

این مذاکرات با حضور نمایندگانی از دو کشور و همچنین مقام‌هایی از ترکیه و البته سازمان ملل متحد در استانبول برگزار می‌شود.

آگهی

پس از ماه‌ها رایزنی در خصوص گفتگوی رو در رو میان روسیه و اوکراین بر سر آزاد‌سازی غلات مسدود شده اوکراین، مقام‌های دو کشور روز چهارشنبه ۱۳ ژوئيه در استانبول با یکدیگر دیدار کردند. 

اوکراین یکی از بزرگترین صادرکنندگان غلات، ذرت و روغن آفتابگردان در جهان است، اما با تهاجم روسیه به این کشور چرخه تولید در اوکراین مختل شده و محموله‌های بزرگ غلات در این کشور از سوی نیروهای روسی توقیف شده‌اند. نگرانی‌ها از پیش آمدن بحران جهانی غذا باعث شده کشورهای جهان تلاش‌های گسترده‌ای را برای راهی ساختن غلات مسدود شده اوکراین به بازارهای جهانی پی بگیرند. 

در نشست استانبول، مقام‌هایی از ترکیه و همچنین نمایندگانی از سازمان ملل نیز حضور دارند تا بر روی یافتن راهی برای انتقال میلیون‌ها تن غلات مسدود شده در سیلوهای بنادر اوکراین به سمت دریای مدیرانه، تمرکز کنند. 

ترکیه پیشنهاد کرده کریدورهای امنی در دریای سیاه تشکیل شود و این مسیر با همکاری میان روسیه، ترکیه، اوکراین و نظارت سازمان ملل متحد صورت گیرد. مقام‌های ترک اعلام کرده‌اند که سازمان ملل مرکزی برای کنترل محموله‌ها در استانبول ایجاد خواهد کرد. 

مسکو می‌گوید بنادر اوکراین به شدت مین‌گذاری شده و همین مسئله تاخیر در ارائه غلات به بازارهای جهانی را رقم زده است. ولادیمیر پوتین، رئيس جمهوری روسیه متعهد شده در صورتی که مین‌های دریایی برداشته شود، مسکو از کریدورهای ایجاد شده برای حمله استفاده نخواهد کرد. 

مقام‌های اوکراینی محاصره دریایی روسیه را عامل توقف صادرات و ایجاد بحران غذایی دانسته‌اند. آنها همچنین نسبت به وعده پوتین مبنی بر عدم سو استفاده از دالان های پاکسازی شده دریای سیاه برای انجام حمله تردید دارند و خاطرنشان کردند که رئيس جمهوری روسیه پیشتر هم مدعی شده بود که هیچ برنامه‌ای برای حمله به اوکراین ندارد.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

ولودیمیر زلنسکی، رئيس جمهوری اوکراین می‌گوید حدود ۲۲ میلیون تن غله در داخل اوکراین مسدود شده است. مقام‌های سازمان ملل، ترکیه و سایر کشورها در تلاش هستند تا بتوانند سیلوها را برای برداشت به موقع محصولات در اوکراین خالی کنند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

حمله مرگبار روسیه به وینیتسا؛ وزیر خزانه‌داری آمریکا: جنگ اوکراین بزرگترین چالش برای اقتصاد جهان است

حمله اوکراین به سواحل کریمه؛ کی‌یف: دو کشتی و زیرساخت‌های نیروی دریایی روسیه را هدف قرار دادیم

شکنجه «وحشتناک» اسیران جنگی اوکراینی در زندان‌های روسیه؛ کارشناسان سازمان ملل متحد محکوم کردند