حمله مرگبار روسیه به وینیتسا؛ وزیر خزانه‌داری آمریکا: جنگ اوکراین بزرگترین چالش برای اقتصاد جهان است

حمله نیروهای روسیه به شهر وینیتسا در مرکز اوکراین
حمله نیروهای روسیه به شهر وینیتسا در مرکز اوکراین Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین در واکنش به این حادثه گفت که حمله روسیه «به طور آشکار اقدامی تروریستی» محسوب می‌شود.

آگهی

دستکم ۲۰ نفر روز پنجشنبه در حمله نیروهای روسیه به شهر وینیتسا در مرکز اوکراین کشته شدند.

این حمله در حالی انجام شد که وینیتسا از زمان آغاز تهاجم نظامی روسیه تاکنون نسبتا از حملات و درگیری‌ها در امان مانده بود. پیش از این نیروی امدادرسانی اوکراین در صفحه فیسبوک خود اعلام کرد که حمله روسیه به وینیتسا تا ساعت ۱۲:۱۵ به وقت محلی «۱۲ کشته و ۲۵ مجروح» بر جای گذاشته است. با این حال ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین ساعاتی بعد اعلام کرد که تعداد قربانیان به ۲۰ نفر از جمله سه کودک افزایش یافته است.

نیروی امدادرسانی اوکراین پیش از این گفته بود که آتش‌نشانان برای اطفای حریق که به دنبال حمله ارتش روسیه به وینیتسا روی داده است تلاش می‌کنند. 

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

روسیه هر روز غیرنظامیان و کودکان اوکراینی را می‌کشد. آنها با موشک به اهداف غیرنظامی که هیچ جنبه نظامی ندارد حمله می‌کنند. این اگر به طور آشکار اقدامی تروریستی نیست پس چیست؟
ولودیمیر زلنسکی
رئیس‌جمهوری اوکراین

رئیس‌جمهوری اوکراین گفته است که حمله روسیه «به طور آشکار اقدامی تروریستی» محسوب می‌شود. 

وی اظهار داشت: «روسیه هر روز غیرنظامیان و کودکان اوکراینی را می‌کشد. آنها با موشک به اهداف غیرنظامی که هیچ جنبه نظامی ندارد حمله می‌کنند. این اگر به طور آشکار اقدامی تروریستی نیست پس چیست؟»

وینیتسا پیش از تهاجم نظامی روسیه به اوکراین حدود ۳۷۰ هزار نفر جمعیت داشت.

ماکرون: طرح صرفه‌جویی در زمینه انرژی خواهیم داشت

امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه روز پنجشنبه گفت که کشورش برای مقابله با بحران در زمینه انرژی طرح صرفه‌جویی اجرا خواهد کرد. او که به مناسبت روز ملی فرانسه با دو شبکه تلویزیونی این کشور مصاحبه می‌کرد گفت: «همه ما به طور دسته‌جمعی باید وارد فاز صرفه‌جویی شویم.»

رئیس‌جمهوری فرانسه افزود که کشورش در نظر دارد تا ذخایر گاز خود را تا پایان پائیز به «صد در صد» برساند. 

زلنسکی خواستار تشکیل «دادگاه ویژه» در لاهه شد

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین روز پنجشنبه خواستار تشکیل «دادگاه ویژه» در لاهه برای تحقیق در مورد تهاجم نظامی روسیه به کشورش شد.

او این درخواست را در پیام به یک کنفرانس بین‌المللی درباره جنایت‌های جنگی در اوکراین مطرح کرد. این کنفرانس با همکاری دیوان بین‌المللی کیفری، کمیسیون اتحادیه اروپا و دولت هلند در لاهه برگزار می‌شود. 

روسیه همواره تاکنون اتهام‌های مطرح‌شده مبنی بر ارتکاب جنایت جنگی از سوی نظامیان این کشور را رد کرده است. 

مسکو: آینده نورداستریم ۱ به تقاضا برای گاز و تحریم‌ها بستگی دارد

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه روز پنجشنبه گفت که آینده خط لوله «نورد استریم ۱» به سطح تقاضا برای گاز در اروپا و تحریم‌های کشورهای غربی علیه مسکو بستگی دارد.

انتقال گاز از طریق این خط لوله تا هفته آینده به دلیل تعمیرات و بررسی سالانه به حالت تعلیق در آمده است. این در حالی است که کشورهای اروپایی نگران هستند که روسیه پس از این دوره تعمیرات سالانه حاضر به از سرگیری صدور گاز به اروپا نشود.

کشورهای اروپایی امیدوار هستند که با ذخیره گاز در طول تابستان بتوانند نیاز داخلی خود را در طول پائیز و زمستان تامین کنند. 

شرکت نفت و گاز «گازپروم» روز گذشته اعلام کرده بود که صدور گاز از طریق «نورد استریم ۱» را به دنبال عدم تحویل یک توربین مورد نیاز از کانادا نمی‌تواند تضمین کند. 

یلن: جنگ اوکراین بزرگترین چالش برای اقتصاد جهان است

جنت یلن، وزیر خزانه‌داری آمریکا می‌گوید تهاجم نظامی روسیه به اوکراین «بزرگترین چالش» پیش‌روی اقتصاد جهان است. 

سخنان وزیر خزانه‌داری دولت جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده در آستانه برگزاری گفتگوهای وزرای کشورهای عضو گروه ۲۰ در اندونزی بیان شد. 

آگهی

بسیاری از کشورهای جهان به دنبال حمله نظامی روسیه به آمریکا با افزایش قیمت مواد اولیه و تورم روبرو شده‌اند. 

کریستالینا گئورگیوا، رئیس صندوق بین‌المللی پول نیز گفته که چشم‌انداز اقتصاد جهان «به شکل قابل توجهی تیره» شده است. صندوق بین‌المللی پول پیش از این پیش‌بینی خود از رشد اقتصادی در سال ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ را کاهش داده بود. 

پیشرفت در مذاکرات روسیه و اوکراین برای دستیابی به توافق بر سر صدور غلات

روسیه و اوکراین در جریان اولین گفتگوهای مستقیم بین دو کشور طی چهار ماه گذشته برای یافتن توافق بر سر صدور غلات از اوکراین به پیشرفت‌هایی دست یافتند. 

مذاکرات دو طرف که با حضور مقامات سازمان ملل و ترکیه در استانبول انجام شد بیش از سه ساعت طول کشید. این احتمال وجود دارد که مسکو و کی‌یف هفته آینده برای از سرگیری صدور غلات اوکراین از بنادر این کشور به توافق برسند.

مقامات کشور توافق کرده‌اند که بار دیگر هفته آینده در ترکیه با یکدیگر گفتگو کنند. 

آگهی

از پاکسازی مناطق مین‌گذاری شده در دریای سیاه به عنوان یکی از چالش‌های پیش‌رو برای اجرای توافق احتمالی بین روسیه و اوکراین یاد می‌شود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

فرمانده سابق نظامیان آمریکایی در اروپا: ضعف ارتش روسیه مانع از پیشروی معنادار آن در اوکراین شده است

استانبول میزبان مذاکرات مسکو و کی‌یف برای آزادسازی غلات اوکراین

گروهی از نیروهای روس هوادار اوکراین به مناطق مرزی در روسیه حمله کردند