اجلاس سران اتحادیه اروپا؛ اختلاف نظر در بروکسل بر سر تحریم نفتی روسیه

مقر اتحادیه اروپا در بروکسل
مقر اتحادیه اروپا در بروکسل Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

سران ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا روز دوشنبه ۳۰ مه (۹ خرداد) در بروکسل گرد هم آمدند تا درباره تجاوز روسیه به اوکراین و تاثیرات این جنگ بر قیمت انرژی و امنیت غذایی به بحث بنشینند.

آگهی

سران ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا روز دوشنبه ۳۰ مه (۹ خرداد) در بروکسل گرد هم آمدند تا درباره تجاوز روسیه به اوکراین و تاثیرات این جنگ بر قیمت انرژی و امنیت غذایی به بحث بنشینند.

انتظار می‌رود بخش عمده بحث‌ها میان سران کشورهای اروپایی بر سر تصویب دور ششم تحریم‌ها علیه روسیه باشد. پیشتر به دلیل مخالفت مجارستان انتظار نمی‌رفت که این تحریم‌ها در دستور کار قرار گیرد، اما پس از آنکه که این کشور در آخر هفته اعلام کرد آماده توافق بر سر پیشنهادهای کمیسیون جهت ممنوعیت مرحله‌ای نفت روسیه است این تحریم‌ها به دستور جلسه اضافه شدند.

بر اساس پیش‌نویس طرح ارائه شده توسط اتحادیه اروپا، مجارستان، اسلواکی و جمهوری چک که نفت روسیه را از طریق خط لوله ۴ هزار کیلومتری دروژبا دریافت می‌کنند می‌توانند به صورت موقت به واردات نفت از روسیه ادامه دهند اما آن بخش از نفت روسیه که توسط کشتی‌ها وارد می‌شود تحت تحریم قرار خواهد گرفت. 

در متن این پیش‌نویس آمده است: «شورای اروپا موافقت می‌کند که بسته ششم تحریم‌ها علیه روسیه بر سر نفت خام و همچنین فرآورده‌های نفتی ارسالی از روسیه به کشورهای عضو، به استثنای موقت نفت خام وارداتی از طریق خطوط لوله، اعمال شود.»

پیش‌نویس جدید یک عقب‌نشینی برای اتحادیه اروپا محسوب می‌شود چرا که پیشنهاد اولیه کمیسیون اروپا بر «ممنوعیت کامل» واردات نفت روسیه تاکید داشت. متن آماده‌شده جدول زمانی خاصی را برای وضع تحریم بر سر نفت وارداتی از طریق خط لوله تعیین نکرده و تنها بیان داشته است که این معافیت باید «در اسرع وقت» پایان یابد. 

با این حال و علیرغم توافق اولیه بر سر پیش‌نویس، هنوز مشخص نیست که آیا تمامی سران کشورهای عضو و به خصوص ویکتور اوربان، نخست‌وزیر مجارستان با آن موافقت کنند یا نه.

مجارستان استدلال می‌کند که ممنوعیت واردات نفت خام و سوخت‌های پالایش‌شده روسیه ضربه شدیدی به اقتصاد این کشور وارد خواهد کرد و به همین خاطر مانع از تصویب قطعنامه اتحادیه اروپا شده است. قوانین و مصوبه‌های اتحادیه اروپا تنها به شرطی اجرایی می‌شوند که تمامی ۲۷ کشور عضو موافقت خود را با آن اعلام کنند.

مجارستان که ۶۵ درصد از نفت خود را از طریق خط لوله روسیه تأمین می‌کند هرچند در ابتدا معافیت موقت را همچون دیگ کشورها پذیرفته بود، با این حال خواستار امتیازات بیشتر شده بود. کشورهای اروپایی پیشتر مجارستان را به نزدیکی با دولت کرملین و تلاش برای برهم زدن اجماع در اتحادیه اروپا جهت وضع تحریم بر روسیه متهم کرده بودند. ویکتور اوربان، نخست‌وزیر مجارستان، که همواره این اتهامات را رد کرده است روز دوشنبه در بیرون سالن برگزاری اجلاس در پاسخ به یک خبرنگار این ادعا را که «عروسک خیمه‌شب بازی ولادیمیر پوتین» است، «خبر جعلی» خواند.

دو دیپلمات ارشد اتحادیه اروپا به نشریه پولیتیکو گفتند اکنون به رهبران بستگی دارد که آیا پیشنهاد چکش‌کاری شده تحریم روسیه توسط نمایندگان کشورها را بپذیرند یا نه. یک دیپلمات دیگر اتحادیه اروپا گفت که صبح روز دوشنبه پیشرفت‌های زیادی در این بسته حاصل شده، اما هنوز به کار فنی بیشتری نیاز است تا دستیابی به یک توافق سیاسی حاصل شود.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

بر اساس اعلام یورواستات، مرکز آمار اتحادیه اروپا، روسیه حدود یک چهارم نفت خام اتحادیه اروپا را تامین می‌کند.

اورزولا فن در لاین، رئیس کمیسیون اروپا، پس از ورود به اجلاس به خبرنگاران گفت که «هنوز دور ششم تحریم‌ها علیه روسیه نهایی نشده است»، اما تأکید کرد که مسائل باقی‌مانده «در ۴۸ ساعت آینده حل خواهند شد.»

او افزود که کشورهای عضو «اکنون همه مسائل را حل کرده‌اند، به جز یک مورد»، و افزود که بحث‌ها درباره تحریم «نفت خام از طریق خطوط لوله» همچنان ادامه دارد.

همزمان آلمان اعلام کرده است که تا پایان سال از نفت روسیه بی‌نیاز خواهد شد. اولاف شولتس، صدراعظم این کشور، به هنگام ورود به نشست سران گفت برلین در تلاش است تا اطمینان حاصل کند که این کشور «تا پاییز از واردات زغال سنگ روسیه بی‌نیاز می‌شود» و «تا پایان سال دیگر نیازی به واردات نفت از روسیه نخواهد داشت.»

در پی آغاز جنگ در اوکراین، آلمان متهم شده بود که به دلیل وابستگی به انرژی روسیه از طرح‌های تحریم نفت و گاز روسیه در اتحادیه اروپا حمایت نمی‌کند.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، از طریق ویدئوکنفرانس در نشست روز دوشنبه حضور یافت و به ایراد سخنرانی پرداخت.

وی در سخنرانی خود به رهبران اتحادیه اروپا گفت باید در راستای اتخاذ مجموعه‌ای از تحریم‌های جدید علیه روسیه، «قدرت نشان دهند» و تاکید کرد که «نزاع‌های داخلی» تنها به نفع مسکو است.

آقای زلنسکی گفت: «اروپا باید قدرت نشان دهد چرا که روسیه تنها زبان قدرت را می‌فهمد. زمان آن رسیده که اتحادیه اروپا نه تکه تکه، بلکه یک مجموعه واحد باشد.»

آگهی

رئیس‌جمهور اوکراین با تقاضای تصویب تحریم‌های نفتی علیه روسیه در اتحادیه اروپا گفت: «باید با بسته ششم تحریم‌ها از جمله تحریم‌های نفتی موافقت شود تا روسیه هزینه کاری را که علیه اوکراین و کل اروپا انجام می‌دهد احساس کند.»

اجلاس دو روزه سران اتحادیه اروپا فردا ۳۱ مه نیز در بروکسل ادامه پیدا خواهد کرد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

آمریکا ۵ شرکت چینی را به اتهام همکاری با ارتش روسیه تحریم کرد

تحریم‌های روسیه زنگ خطر را برای صادرات نفت و فولاد ایران به صدا درآورد

پهپادهای ایرانی چگونه مسیر انتقال نفت به اروپا را تهدید می‌کنند؟