گفت‌وگوی شی جین پینگ با میشل باشله؛ غیبت ماجرای اویغورها، افتخار چین به فقرزدایی

گفتگوی شی جین‌ پینگ، رئیس جمهوی چین و میشل باشله، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد از طریق ویدئو کنفرانس
گفتگوی شی جین‌ پینگ، رئیس جمهوی چین و میشل باشله، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد از طریق ویدئو کنفرانس Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

شی جین‌ پینگ با اشاره به موفقیت چین در رهایی شهروندانش از فقر، به میشل باشله گفت که بهبود زندگی مردم مهم‌ترین حق بشر برای کشورهای در حال توسعه است.

آگهی

شی جین‌ پینگ، رئیس جمهوی چین در برابر میشل باشله، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد از کارنامه حقوق بشری کشورش تمجید کرد.

رئیس جمهور چین روز چهارشنبه ۲۵ مه در گفتگو با خانم باشله که از طریق ویدئو کنفرانس برگزار شد، گفت که پکن مسیر ارتقای وضعیت حقوق بشر را مطابق با شرایط ملی خود با موفقیت طی می‌کند.

میشل باشله، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد روز دوشنبه ۲۳ مه برای یک سفر ۶ روزه وارد چین شده است.

شی جین‌ پینگ در این گفت‌وگو با اشاره به موفقیت چین در رهایی شهروندانش از فقر، گفت که بهبود زندگی مردم مهم‌ترین حق بشر برای کشورهای در حال توسعه است.

او با بیان اینکه هیچ کشور بدون نقصی از نظر حقوق بشر وجود ندارد، گفت که چین نیازی به ارباب ندارد که به کشورهای دیگر خواسته‌هایش را دیکته کند. شی چین پینگ بر این نکته تأکید کرد که چین در مورد حقوق بشر باید روش خود را داشته باشد و نباید از الگوهای سایر کشورها به طور کامل پیروی کند.

او همچنین از آنچه «تبدیل موضوع حقوق بشر به ابزار سیاسی و تحمیل استانداردهای دوگانه و  دخالت در امور داخلی کشورها به بهانه حقوق بشر» خواند، انتقاد کرد.

خانم باشله در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت که گفتگوهای مستقیمش با شی جین پینگ و دیگر مقام‌های چینی در مورد وضعیت حقوق بشر در این کشور  و جهان ارزشمند بوده است.

رسانه‌های چینی اعلام کردند که خانم باشله از «تلاش‌ها و دستاوردهای چین در زمینه فقر و حقوق بشر» تمجید کرده اما دفتر کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل خبر داد که او چنین سخنی را نگفته است.

در گزارش‌های منتشر شده از گفت‌وگوی رئیس جمهور چین و کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل به موضوع مسلمانان اویغور پرداخته نشده است.

چین متهم است که در کناربدرفتاری با مخالفان نظام سیاسی‌اش، دست‌کم یک میلیون نفر از مسلمانان اویغور و دیگر اقلیت‌های مسلمان در سین‌کیانگ را شکنجه و زندانی کرده است.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

بسیاری از فعالان حقوق بشر بر این نظرند که اگر سفر خانم باشله به ایالت «سین‌کیانگ» تحت نظارت دولت چین انجام شود، گزارشش نمی‌تواند تصویری کامل و همه جانبه از وضعیت اویغورها ارائه دهد.

پیشتر وانگ ونبین، سخنگوی وزارت خارجه چین خبر داده بود که سفر خانم باشله به دلیل همه‌گیری بیماری کرونا با محدودیت انجام می‌شود و نمایندگان رسانه‌های خبری هم کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل را همراهی نخواهند کرد.

آمریکا پیشتر سفر خانم باشله به چین را در نبود تضمین های لازم از طرف پکن برای آزادی عمل او اشتباه دانسته بود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

سفر کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد به چین؛ پکن غرب را متهم کرد

کار اجباری اویغورها؛ «وقتی جنایت علیه بشریت وارد زندگی روزمره ما می‌شود»

رسیدن به کلاس یک جهانی تا ۲۰۲۷؛ مقام نظامی آمریکا: ارتش چین در حال چینش لازم برای حمله به تایوان است