صد سالگی حزب کمونیست چین؛ شی جین پینگ: قلدری نیروهای خارجی را بر نمی‌تابیم

مراسم صدسالگی حزب کمونیست چین
مراسم صدسالگی حزب کمونیست چین Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

رئیس جمهوری چین از «دنیای جدیدی» یاد کرد که به گفته او بواسطه نقش مردم کشورش شکل گرفته و خطاب به غرب از «ظهور برگشت ناپذیر» کشورش سخن گفت.

آگهی

شی جین پینگ، رئیس جمهوری چین روز پنجشنبه در جریان سخنانی ضمن هشدار به «نیروهای قلدر خارجی» تاکید کرد که کشورش «هر نیروی مزاحم برای ملت را از پیش رو برخواهد داشت.»

شی جین پینگ که به مناسبت یکصدمین سالگرد تاسیس حزب کمونیست چین در میدان «تیان آن من» شهر پکن سخنرانی می‌کرد تاکید کرد که کشورش هیچگونه «قلدری» از جانب نیروهای خارجی را بر نمی‌تابد و «به پشتوانه ملت» با هرگونه آزار و اذیت به شدت مقابله خواهد کرد.

رئیس جمهوری چین سپس از «دنیای جدیدی» یاد کرد که به گفته او بواسطه نقش مردم کشورش شکل گرفته و خطاب به غرب از «ظهور برگشت ناپذیر» کشورش که پیشتر «مستعمره بوده و اکنون یک قدرت جهانی است» سخن گفت.

آقای شی تاکید کرد که دورانی که مردم کشورش رنج می‌بردند و تحت ستم قرار داشتند برای همیشه به پایان رسیده و آنها نه تنها در براندازی دنیای قدیم نقش داشته‌اند بلکه زمینه ساز شکل گیری دنیای جدید نیز بوده‌اند.

وی در جریان این سخنرانی یک ساعته که به صورت مسقتیم از تلویزیون دولتی چین پخش شد متعهد شد که ارتش و نیروهای نظامی کشورش را تقویت کند و در راستای یکپارچگی و بازگرداندن تایوان به سرزمین اصلی چین گام‌های جدی بردارد.

شی جین پینگ همچنین ضمن تاکید بر محافظت از امنیت و حاکمیت چین متعهد شد که ثبات اجتماعی در هنگ‌کنگ، منطقه نیمه خودمختار تحت حاکمیت این کشور را تضمین کند.

این سخنان رئیس جمهوری چین در حالی بیان می‌شود که جایگاه آقای شی و حزب کمونیست در پی خروج سریع این کشور از بحران همه‌گیری بیماری کووید۱۹ رو به ارتقا است.

شی جین پینگ که از او به عنوان مقتدرترین رهبر پس از مائو تسه تونگ، بنیانگذار جمهوری خلق چین نام برده می‌شود همچنین سوسیالیسم را تنها راه نجات کشورش قلمداد کرد و گفت که هرگونه تلاش برای ایجاد شکاف میان مردم و حزب کمونیست محکوم به شکست است.

جشن‌های صد سالگی تاسیس حزب کمونیست چین از چند هفته پیش با برگزاری مراسمی گوناگون در پایتخت و نیز تدارک برنامه‌های متنوع فرهنگی و سیاسی در سراسر این کشور آغاز شده بود.

این مراسم که روز پنجشنبه همزمان با سالروز یکصد‌ سالگی حزب کمونیست با سخنرانی شی جین پینگ چین در میدان تاریخی شهر پکن به اوج خود رسید با هدف تبلیغ دستاوردهای حزب کمونیست و تمجید از عملکرد شی جین پینگ، به خصوص تلاش وی برای بازگرداندن سریع کشور به روند عادی پس از بحران کرونا تدارک دیده و سازماندهی شده بود.

شی جین پینگ از سال ۲۰۱۲ تاکنون هدایت چین را در دست دارد. وی محدودیت‌ دوره ریاست بر کشور را لغو و تاکنون نیز جایگزینی برای خود معرفی نکرده است.

اغلب صداهایی که از رسانه‌های این کشور شنیده می‌شود به ستایش از نقش حزب کمونیست در ارتقا جایگاه چین و فائق آمدن بر بحران سلامت ناشی از همه‌گیری ویروس کرونا که این کشور منشا گسترش جهانی آن معرفی شده اختصاص دارد.

با این حال منتقدان طی سال‌های اخیر و به خصوص از زمان زمام‌داری شی جین پینگ بارها سرکوب شدید هرگونه مخالفت داخلی، بازداشت‌های خودسرانه، نادیده گرفتن حقوق اقلیت‌ مسلمان ساکن در منطقه سین کیانگ و نقض حقوق بشر در این کشور را محکوم کرده‌اند.

چین اکنون قدرت دوم اقتصادی جهان به شمار می‌رود و نقش تاثیرگذاری در معادلات جهانی ایفا می‌کند با این حال برغم ادعای مقامات پکن مبنی بر ریشه کن کردن فقر مطلق، بر اساس آمارها فقر نسبی همچنان در این کشور گسترده است.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

حواشی نشست گروه ۲۰؛ در مواجهه رهبران چین و کانادا چه گذشت؟

دیدار با چشمانی اشکبار پس از ۲۴ سال؛ زوج چینی پسر ربوده شده‌شان را ملاقات کردند

رسیدن به کلاس یک جهانی تا ۲۰۲۷؛ مقام نظامی آمریکا: ارتش چین در حال چینش لازم برای حمله به تایوان است