فنلاند خطاب به آنکارا: ارتباطات و فعالیت‌های «پ‌ ک‌ ک» را با دقت بیشتری رصد می‌کنیم

وزیر خارجه فنلاند
وزیر خارجه فنلاند Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

وزیر امور خارجه فنلاند می‌گوید با توجه به اینکه پ.ک.ک در فهرست سازمان‌های تروریستی اتحادیه اروپا قرار دارد این کشور می‌تواند به ترکیه اطمینان دهد که فعالیت اعضای مرتبط به این گروه را بیش از گذشته تحت نظر قرار دهد.

آگهی

خبرگزاری آناتولی ترکیه می‌گوید وزیر خارجه فنلاند به آنکارا اطمینان داده که هلسینکی می‌تواند ارتباطات و اقدامات گروه «پ‌ ک ک» را با دقت بیشتری تحت رصد قرار دهد. 

پکا هاویستو، وزیر خارجه فنلاند گفت از آنجا که «پ‌ ک ک» در فهرست سازمان‌های تروریستی اتحادیه اروپا قرار دارد، هلسینکی می‌تواند در این زمینه تضمین‌های لازم را به ترکیه بدهد و فنلاند آماده است نقش خود را برای مبارزه با تروریسم ایفا کند و اجازه ندهد هیچ فعالیت تروریستی از طریق خاک این کشور برنامه‌ریزی شود. 

موضوع پیوستن فنلاند و سوئد به ناتو در روزهای اخیر بحث‌های گسترده‌ای را پدید آورده و ترکیه به عنوان یکی از اعضای این پیمان می‌گوید با این مسئله مخالف است. ترکیه مدعی است که نه تنها بخش‌هایی از گروه «پ‌ ک ک» در فنلاند مستقر هستند، بلکه افرادی از زیر مجموعه پیروان فتح‌الله گولن، روحانی مخالف دولت ترکیه نیز در این کشور حضور دارند. 

آنکارا همچنین خواستار لغو تحریم‌های تسلیحاتی این کشور شده که در سال ۲۰۱۹ از سوی سوئد اجرایی شد. 

مقام‌های آمریکایی و ناتو در روزهای اخیر ابراز امیدواری کرده بودند که مخالفت ترکیه با پیوستن فنلاند و سوئد به این پیمان نظامی قابل حل شدن باشد و طرفین با گفتگو بتوانند بر این مشکلات غلبه کنند.

به نظر می‌رسد اردوغان که در ابتدا موضع سختی در قبال این مسئله اتخاذ کرده و مدعی شده بود نظر مخالف آنکارا برای پیوستن سوئد و فنلاند به ناتو تغییرناپذیر است،  بعد از رایزنی‌های دیپلماتیکی که در روزهای اخیر صورت گرفته موضع نرم‌تری اتخاذ کرده است. 

در همین زمینه وزیر خارجه فنلاند در گفتگو با تلویزیون دولتی این کشور نسبت به حل این اختلافات ابراز امیدواری کرد و گفت: «هلسینکی و آنکارا می‌توانند مسائل مربوط به درخواست فنلاند برای پیوستن به ناتو را حل کنند اما این مسئله احتمالا چندین هفته زمان خواهد برد.» 

او در ادامه با اشاره به اینکه پیش‌تر پیش‌بینی کرده بود این زمان تنها چند روز باشد، افزود: «بله چند روز پیش گفته بودم چند روز، اما بهتر است برای احتیاط بگویم که حل اختلافات ما و ترکیه تنها چند هفته به طول خواهد انجامید. من خوشبین هستم که مشکلات حل شود اما ممکن است این روند کمی طول بکشد.»

این اظهارات یک روز پس از آن مطرح می‌شود که رجب طیب اردوغان و سائولی نينيستو، رئیس‌جمهور فنلاند با یکدیگر گفتگوی تلفنی داشتند. اردوغان در آن تماس تلفنی خطاب به همتای فنلاندی خود گفته بود که نادیده گرفتن سازمان‌های تروریستی که تهدیدی برای متحد ناتو هستند، با روح دوستی و اتحاد سازگار نیست. 

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

سوئد و فنلاند هفته گذشته رسما درخواست خود برای پیوستن به ناتو را به این پیمان نظامی تقدیم کردند و انتظار می‌رود روند الحاق این دو کشور به سرعت صورت پذیرد. این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که روسیه این دو کشور را تهدید کرده اقدام برای پیوستن به ناتو از سوی مسکو بدون پاسخ نخواهد ماند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

اهداف آنکارا از احتمال مخالفت با درخواست عضویت فنلاند و سوئد در ناتو

سایۀ پ‌‌ک‌ک بر گسترش ناتو؛ آیا اردوغان می‌تواند از «حق وتو» علیه سوئد و فنلاند استفاده کند؟

پایان سیاست بی‌طرفی؛ سوئد برای عضویت در ناتو درخواست رسمی می‌دهد